Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

der har du en god forretningide:)

1 Like

Spørsmålet blir: Selge med gevinst på 3 kr nå? Eller for 2700 kr/aksjen om 12 måneder, evt 10 kr/aksjen hvis UV1 ikke virker.

I all beskjedenhet

Selge med gevinst 3 kr nå? Det er den protestantiske pietistiske spareetikken dagens finfluencere (og dette er virkelig vår begredelige kulturkristne ideologiske byrde her til lands) promoterer:

Dårlig råd? Vis nøkternhet:

Si opp Netflix og lån en bok på biblioteket.
Spis kneipp i stedet for vanlig brød.
Kjøp First Price-produkter.
Kutt restaurant-turen.
Legg ferien til Bohuslän
osv…

Problemet med den nøkterheten er mest av alt at den ikke monner noe særlig, men snarere er et slags estetisk uttrykk av å ha kontroll, av “se hvor flink jeg er til å spare helt unyttige summer på å forsake ganske uvesentlige ting”.

Wow. Så du lot være å unne deg en halv pose potetgull på freddan. Det er måtehold det.

Her er noen gode økonomiske råd (courtesy of Werner) som faktisk monner:

Få deg en partner. Gjerne en som har en ok betalt jobb. Hold ut. Vær utholdbar.
Ikke maks ut huslånet da dumbo, kjøp noe du har råd til i all slags økonomisk vær. And then some.
Trenger du en Q7 eller holder det med en Avensis? Trenger du egentlig bil?
Prøv å ikke få barn. Men skal du på død og liv reprodusere deg, så er det klare stordriftsfordeler over 3.
Ikke tro at banken eller forsikringsselsakpet er vennene dine. Det er lov å bytte / forhandle.

Og sist men ikke minst:

Synes du det er vanskelig å ikke selge Ultimovacs-aksjene du sitter på nå fordi kursen har gått opp 3 kr? Logg ut av nettmegleren din. Ta datamaskinen og mobilen og putt i vaskemaskinen. Kjør på 90 grader i 3 timer. Gå så på full digital detox frem til en gang ut på våren 2024. I mellomtiden kan du anvende finfluencer-rådet om å låne bøker på biblioteket. Mye bra der. Kanskje starte med Irrational Exuberance av R.J. Schiller? Animal spirits av samme forfatter er heller ikke dum.

10 Likes

Grovt anslått er det vel igjen 70-90k lånte aksjer Janus har til rådighet for stagge det uunngåelige momentet frem mot ESMO, mer melanomdata, TET-plattform reveal, INITIUM mv. Skal de øke videre etter de går tomme? Det kan vel skje, men de er allerede på syltynn is. En liten høstdugnad bør være alt som skal til for en ikke rent lite spektakulær skvis. Det ville vært dem vel undt.

Jeg oppsummerer en trademulighet på X

https://twitter.com/fornybarbio/status/1701539190519791647

image

image

De virkelig gode kjøpene kommer når det fundamentale stemmer, triggerne stemmer og det tekniske stemmer.

Så får vi se da :wink:

14 Likes

Kokokoko, horokokko

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=ULTIMOVACS&land=norway

Hva tenker du på?

Bortsett fra den dagen den går 30 kr i åpningsauksjonen og du var ute. Da er det minus 30 kr i banken.

Men vi har alle vår prefererte måter å investere på :wink: Som en bekjent av meg sier: Whatever floats your boat. Selv om jeg aldri helt har skjønt det ordtaket. Skulle båter flyte på noe annet enn vann? Hva da? Ketchup? Olje? Melk? Honning? Kvikksølv?

For meg ser det ut til at det foreløpig er slutt på shorter aksjer, dvs at det lite normale aksjer til salgs på dette nivået.

Med frykt for ny dump er jo flere engstelige for å gå inn eller å øke beholdningen, meg selv inkludert.

Jeg er litt usikker på hvordan short fungerer rent teknisk. Er volumet som oppgis som short allerede solgt i markedet, eller kan f.eks Janus ha liggende ett lager av aksjer som de har lånt som ikke er dumpet ?

1 Like

De må være solgt for å registreres som shortaksjer i SSR. Det vi derimot så på gårsdagens lister er at kontoen Janus har brukt til å shorte med har overlevert 80k aksjer av de 100 ish de hadde igjen. Så de er nok tomme nå mtp at listene er T+2

1 Like

Janus har jobba seg opp til 1,50% Kan det være at de har hatt det som mål?

Altså, de har jo holdt på en stund, og måtte jo uansett ha solgt i ca. det tempoet de har gjort for å ikke torpedere kursen totalt.

https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Ultimovacs&land=norway

5 Likes

Takk for link. Nydelig oversikt.

Da trekker jeg konklusjonen at vi ikke får en uventet bunke i fanget uten at short øker ytterligere.

1 Like

Ingen kan forutsi fremtiden, og forventningene og oppmerksomheten i aksjen er høy inn i en tid hvor selskapet vil trenge penger. Jeg har kjøpt meg tilbake i aksjen, men det er ikke en garantert home run her. Man må kunne tåle 30-50% tap over natten om ting ikke skulle gå veldig bra. Enten fra dårlige resultater i første omgang eller fra emisjonen som kommer innen et års tid mest sannsynlig. Det man investerer for er oppsidepotensiale, som ser ut til å skulle bli bra, men vi får flere svar fra utvidet info om NIPU som kommer snart. Oncos og TG fungerte bra de, men se hvor Targo/Circio-kursen ligger. Det er skjebnen om markedet ikke vil betale for videre forskning. Så Ulti må ha en sensasjon i UV1 som markedet vil kaste penger etter, ellers går det som med de andre. Det gjenstår å avklares, men statistikken peker mot at INITIUM og NIPU skal ha gode nok tall, om vi ikke har gått glipp av noen antakelser som påvirker resultatene negativt.

2 Likes

Det er så meningsløst og fordummende å snakke om emisjonsrisiko innen ett år, når det er så store VIPs som står for døren innen uker og måneder (NIPU + INITIUM).

Selskapet har penger minst gjennom Q3-24, sannsynligvis lenger, om ingenting skjer.

Men vi vet jo at selskapets fremtid avgjøres i god tid før det.

Ja, det er risiko her, men det er datarisiko, ikke emisjonsrisiko.

EDIT: Ja, jeg mener naturligvis Q3-24, og det kunne jeg selvsagt skrevet. Endret nå. Takk for påminnelsen :+1:

12 Likes

I tilfelle det misforstås: Du mener Q3 2024?

WHAT???

Du får se det opp mot kommentaren jeg svarte på over. Viktig at de som blir påvirket av statistikken også vet hva som kan skje av negative ting det neste året.

Men vi har jo det magiske balltreet?

1 Like