Om man får et randomisert POC på vaksinen, som vi håper, så er det en fordel om man har gjort seg opp en mening om hva dét faktisk innebærer og hva slags verdier det nødvendigvis utløser. Sentiment i sektor de siste 2-3 år og senest som følge av kursfall (hovedsakelig drevet av 520k satte shortaksjer over børs) gjør det krevende for alle å ha kontakt med den originale investeringsbeslutningen.
Robuste signaler fra NIPU og en hovedstudie utsatt to ganger kan tilsi at den fundamentale beslutningen er/var korrekt.
Det er glemt for både marked og mange påleste aksjonærer (børs er psykologi og alt det der) hva slags gjennombrudd i kreftbehandling dette kan være snakk om. BEMPEG-avtalen til BMS/Nektar er førende for hva slags verdier som ligger latent blant farma som søker å forlenge inntekter fra sine sjekkpunkthemmere og ikke minst bryte ny grunn. Herunder gå mot tidligere stadier og profylakse.
Så for min egen del er beslutningen enkel: legge bena på bordet og sitte bom stille all den tid den opprinnelige beslutningen fortsetter å bli legitimert av data. Og omvendt.
Jeg er ikke investert for å gjøre noen prosenter, jeg er investert fordi jeg tror Gustav Gaudernack har lagt grunnlaget for et aldri så lite paradigmeskifte (og at UV1 blir medisin). Om data er gode så vil man tjene mest på å sitte i ro og bevitne det gode kaoset som følger for dette lille selskapet lokalisert i Forskningsparken ved Radiumhospitalet.