Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Forøvrig traff NIPU så langt vi vet i nærheten av å oppnå primær-endepunktet, som forventet av det vi kunne regne oss fram til da. At markedet reagerte ned var hovedsakelig fordi 95% av aksjene sto stille, og en aktør shortet aksjen uten særlig motstand. Ingen/veldig få kjøpte på NIPU meldingen, det var hovedproblemet med den. Selve resultatet traff vi godt på. Det er så latterlig lite som skal til for å styre kursen hit og dit hos Ulti, siden free float er så lav. Hvis Helland sine kommentarer til nå har vært korrekt vil det publiseringen forhåpentligvis rette opp i det negative sentimentet fra den originale NIPU-meldingen, men det gjenstår å se om det blir tilfellet. Jeg regner med hun publiserer det hun har sagt og at det er bra, men det som gjenstår å se er om markedet bryr seg nok til å investere stort før INITIUM er lest av. Hittil den siste tiden har de ikke vist den interessen, så man får bare håpe på det. Interessen for Ultimovacs er også ekstremt viktig for avkastningen aksjonærene vil se. ESMO nå hadde over 2200 posters. Man må skille seg tydelig ut fra mengden av det som produseres om dagen.

2 Likes

Det er jaggu meg mange dommedagsprofeter blant alle optimistene.
Vi kjenner risikoen, så alle «det kan gå til helsike» poster er litt overkill.
Ser ikke helt meningen med disse, om de ikke kommer fra besøkende som ikke har noe investert i Ulti, og som bare vil røre litt rundt i grøten.

2 Likes

Noen kjøpte jo disse aksjene og da. Det er ikke sikkert de er tilgjengelig for tilbakekjøp av Janus, når han trenger de?

2 Likes

Hvis man har vært med en stund så er det vel en “yndling” som har gått bra også etter fase II, men det begynner å bli lenge siden nå og mange har vel kommet til bioteksektoren etter det. Men det som er viktig å lese ut av Algeta grafen er de store fallene, Også i tiden etter at Bayer samarbeidet var påbegynt.

4 Likes

Jeg sier ikke at noe negativt vil skje, annet enn at de skal hente penger etter hvert. Var bare en kommentar om å trå varsomt selv om vi har store forhåpninger til en ny bruker som ville takke “proffene på tråden” og nå har slettet sine innlegg. Jaja. Er ikke noe dommedagsprofeti å påpeke risiko. Fullt klar over at de fleste vet at risiko finnes og at de har investert smart ut i fra egen risikotoleranse, og også vet at ved dårlige resultater eller hint til dårlige resultater, så er det ingen her som binder seg til masta. Det har vi brent oss på før.

2 Likes

Må de hentes inn kjapt ser det nesten umulig ut ja, uten en form for avtale med noen av de største eierne.

DET ER DEN DRAUMEN

Det er den draumen me ber på
at noko vedunderleg skal skje,
at det må skje –
at tidi skal opna seg
at hjarta skal opna seg
at dører skal opna seg
at berget skal opna seg
at kjeldor skal springa –
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal vera vitne til
eit konseptprov på verdas fyrste universelle kreftvaksine

– Lett omskrevet fra Olav. H. Hauge.

15 Likes

I lys av hvor mange ganger tilfellet Algeta er trukket frem som kroneksempel på oppsidepotensialet i små Biotek, så er det også verdt å merke seg hvor bra man faktisk måtte treffe med inngangen for å oppnå 10x, selv i den. Ut fra grafen (hvis jeg forstår den rett) ser det vel ut som de som var med fra start til slutt gikk ut med ca 8x eller? Etter 7-8 år…

Samtidig har man jo sett flere ganger i senere caser som feks NANO og PCIB at folk likevel sitter med ned igjen fra større “gevinster” enn 10x. I PCIB startet oppgangen fra ca 3kr og etter å ha gått +25x(!), en dag den falt fra 79 til 69kr, så var det en som minnet forumet her på at Algeta også fikk en skikkelig knekk før den gikk til himmels😅.

Jeg tror det er lurt å tenke ganske konkret igjennom egen exit-strategi, spesielt tenke over om man egentlig har en…

16 Likes

Og at kontoen skal fylla seg

2 Likes

Greit å ta med at de x10 kursøkningene du nevner der var basert på spekulasjoner om at disse to selskapene hadde en medisin eller teknologi som fungerte. I Ultimovacs sitt tilfelle så har vesentlig bedre funderte speklusjoner det siste året foreløpig ført til 50% kursfall. Så om UV1 til slutt beviser effekt i en randomisert setting, så tenker jeg at en forhåndsdefinert og konkret exit-strategi vil føre til at de aller fleste vil selge alt for tidlig (et vesentlig antall i åpningsauksjonen).

6 Likes

Nei, det var fullt mulig å gjøre 10-gangen på kort tid i Algeta. Jeg var med og hentet kapital for de i mars 2009. Emisjonen ble satt på 12 kroner.
Samme høst gikk den til 70, året etter var den i 150 og deretter falt de da de uventet gjorde en emisjon til. Da forsvant momentumet en stund før den doblet seg to ganger til til 365 NOK.

Den siste delen av reisen gikk saktere enn den første, men kom man inn våren 2009 var dette helt magisk. De slet voldsomt med å hente de pengene, rabatten var enorm.
Makro var helt dynge, men børsene snudde like etterpå og dro avgårde.

9 Likes

Jeg tror kanskje man bør tenke over en håndteringsstrategi i første omgang, snarere enn en exit-strategi. Slik markedssentimentet er nå, så kommer nok ikke ULTI til å gå (særlig) på spekulasjoner, uansett. Hvilket betyr at den – etter alt å dømme – først vil gå på noe substansielt – i første omgang mulig POC-signal på ESMO, eventuelt så blir det videre venting mot INITIUM ( + litt annet som kanskje kan flytte kurs / sentiment, men kanskje ikke). Og går den på noe substansielt, så trenger man ikke begynne å tenke på hvordan man skal hoppe av i svingen scenarier, typ NANOV. Da er jo nedsiderisikoen redusert pr. def. Det som tidligere har torpedert kursen på mange bioteksselskap er mest skyhøye forventninger, fulgt av mangel på å levere noe av substans. Her, derimot, er jo kursen ferdig torpedert på forhånd, og vi venter på om / når det blir levert noe av substans. Big difference.

Det man trenger å tenke på er dette: For når / hvis det til slutt løsner, så blir det fort passelig volatilt. @h3nk1 har vel tidligere vært inne på temaet høydeskrekk, hvis jeg husker rett. For oss vanlige i kategorien “småsparer som tror hen har funnet noe skikkelig bra og investert deretter” så kan det fort bli ganske betydelige summer det er snakk om. Hvordan skal man da ha is i magen til å ikke selge for tidlig? Tenk f.eks å sitte med opp og så tabbe seg ut på å selge rubbel og bit på den første korreksjonen nedover før kursen flakser videre avgårde?

4 Likes

Om man får et randomisert POC på vaksinen, som vi håper, så er det en fordel om man har gjort seg opp en mening om hva dét faktisk innebærer og hva slags verdier det nødvendigvis utløser. Sentiment i sektor de siste 2-3 år og senest som følge av kursfall (hovedsakelig drevet av 520k satte shortaksjer over børs) gjør det krevende for alle å ha kontakt med den originale investeringsbeslutningen.

Robuste signaler fra NIPU og en hovedstudie utsatt to ganger kan tilsi at den fundamentale beslutningen er/var korrekt.

Det er glemt for både marked og mange påleste aksjonærer (børs er psykologi og alt det der) hva slags gjennombrudd i kreftbehandling dette kan være snakk om. BEMPEG-avtalen til BMS/Nektar er førende for hva slags verdier som ligger latent blant farma som søker å forlenge inntekter fra sine sjekkpunkthemmere og ikke minst bryte ny grunn. Herunder gå mot tidligere stadier og profylakse.

Så for min egen del er beslutningen enkel: legge bena på bordet og sitte bom stille all den tid den opprinnelige beslutningen fortsetter å bli legitimert av data. Og omvendt.

Jeg er ikke investert for å gjøre noen prosenter, jeg er investert fordi jeg tror Gustav Gaudernack har lagt grunnlaget for et aldri så lite paradigmeskifte (og at UV1 blir medisin). Om data er gode så vil man tjene mest på å sitte i ro og bevitne det gode kaoset som følger for dette lille selskapet lokalisert i Forskningsparken ved Radiumhospitalet.

20 Likes

Klar over det @TheObserver. Jeg skrev jo ikke at det ikke var mulig, men brukte eksempelet, «fra start til slutt».

@polygon …du tenker for eksempel på «spekulasjonene» til de døgeniktene som deler ut LBAs og fast track og den slags, og han derre lavpannen, Einarsson da eller?:sweat_smile:

Uansett….mitt innlegg var ikke uttrykk for vurdering av det medisinske rasjonalet i disse selskapene, men om valg av strategi.

Exit-strategi for meg betyr ikke å selge for tidlig heller, men å ha en konkret plan. For min del er det salg før jeg har nådd 25x……

Det finnes alltid en mellomvei som er å selge noe underveis.

Men alle har ulike innsatser både i faktiske kroner og relativt sin økonomi, som gjør at når en gevinst er “stor nok” vil variere. Og noen synes det gjør vondere å gå glipp av en gevinst enn å ta et tap, eller miste en papirgevinst, og motsatt.

Og så kan det være lurere å til en hver tid vurdere hva selskapet er verdt og ikke hvor mange prosent det har steget. Hvis U stiger 300 % herfra vil det være verdsatt til 1/3 av det Nykode var på sitt høyeste.

Hvis U skulle gå tigangeren vil også mye av den sannsynlige oppsiden være tatt ut selv om U fortsatt vil kunne stige flere hundre prosent. Og andre case man har sett på kan også begynne å bli relativt sett mer attraktive.

4 Likes

Hvordan går du fram før esmo?

• Ferdig kjøpt.
  • Øker på gode esmo resultater
  • Kjøper mer før esmo
  • Selger før esmo. Tror ikke de får LBA

0 stemmegivere

1 Like

Kursutviklingen i ULTI uttrykt som dans / performance:

https://twitter.com/Limportant_fr/status/922518619543818247

2 Likes

Noen som skal delta / får sett Pareto-presentasjonen i dag?

Nope. Men er redd for at du har rett i din analyse over her et sted om at samtlige aktører i markedet ikke er mottakelige for annet enn harde og tydelige data. Så har ikke de største forventninger til at presentasjonen skal bety noe. Men tar gjerne feil, og det er alltid bra at selskapet får tid til å presentere caset :slight_smile:

1 Like

Jeg tror ikke presentasjonen er kursdrivende, det er disse konferansene nær sagt aldri, men jeg kunne tenkt meg å høre hvordan de ordlegger seg om det som gjenstår av H2.

5 Likes