Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Den type prat er godt bevis på at Chatten ikke er verdt å bruke tid på. Mister fokus på alt mulig annet.

3 Likes

Mye bra i chatten, men også litt høyere takhøyde og mer støy.

Hvorfor akkurat 130kr? Dette virker veldig tatt ut av løse lufta. Dersom aksjen kommer opp mot 130kr betyr det at vi har fått noen gode fundamentale nyheter. Gode fundamentale nyheter i NIPU vil gi ytterligere tro på INITIUM. Da ser jeg ikke noen grunn til at aksjen skal ha et tak på 130kr. Eller driver du med sånne streker?

6 Likes

Fordi 130-135kr er området med mest omsetning i aksjen oppover.

3 Likes

Jeg skjønner. Vi er nok veldig forskjellige. Jeg er fundamentalist og du ser på grafer. De fleste på dette forumet bryr seg svært lite om den tekniske biten, så er nok derfor du møter litt motstand (tok du den?).

5 Likes

…og derfor det er en helt egen linjalgnukketråd for de som er opptatt av sånt

3 Likes

Hehe, ja, var en TA-feelings kommentar opprinnelig, som egentlig bare kunne vært:

Største motstand på vei opp 130, nest største motstand ca. 100.

Hvor høyt og fort ting skjer avhenger av om short-aktøren dekker inn i det åpne markedet eller sitter stille/øker short/dekker inn utenfor børs.

Disse tallene var bare ment i et “NIPU-data får litt fart på aksjen”-perspektiv. Ikke “INITIUM tar oss på senga med oppnådd PFS” eller noe tilsvarende banebrytende. Da har nok ikke motstander så mye å si.

1 Like

Hvordan tenker du Janus skal kjøpe 500k ++ aksjer i markedet uten å blåse kursen oppover - gitt dagens (og siste tids) omsetning?

Hører fra deg,

Er det ikveld vi får updates på esmo?

Og shorten øker igjen
ULTIMOVACS
Rapportert idag: 553528
Rapportert igår: 518567
Differanse: 34961
Total Short: 1.6 %

5 Likes

Nei. ESMO får man tidligst høre noe om i slutten av måneden (les: om NIPU får late-beaking-abstract).

Ellers:

image

Det begynner å bli helt kokkos vs. float og omsetning. De mater ut 10-20k hver dag og er bedagelige nok til å oppdatere til FT en gang i uken. Ut av listene kan det se ut til at de er svært nærme tomme for krutt (30-40k aksjer igjen på kontoen de anvender).

De har en shortandel som nærmer seg andelene til topp 10 aksjonærer. Og de har fortsatt ikke møtt på nevneverdig motstand. Særnorsk.

8 Likes

hvordan fungerer det. når de låner disse aksjene. må ikke de umiddelbart selges? eller kan de sitte å ruge på de og selge de i markedet når de syntes det er best?

Har vel sagt det i de siste kommentarene også, men kan utbrodere litt.

Jeg ville tro de har sikret seg fra konkurs på en eller annen måte, men akkurat hvordan er vanskelig å si. (Med konkurs her mener jeg at hvis f.eks. Ulti hadde åpnet over natten på 5000kr aksjen, ville det kunne vært katastrofalt for Janus som selskap.)

Janus har mulighet til å kontakte alle på topp 50 for å inngå en privat obligasjon som sikrer shorten eller deler av den, med f.eks. en garanti for salg av aksjene deres til Janus på X kr aksjen eller liknende, med en rente knyttet til den retten. Vi får ikke vite om en slik avtale, om den skulle finnes.

Ellers kan det være Janus shorter på vegne av noen som ikke kan/vil selge aksjer fra original-posisjonen, for å redusere nedsiderisiko, men at de har kontroll på nok aksjer allerede til å dekke shorten om det skulle være nødvendig. Også høyst usannsynlig, bare en mulighet.

Eller at de finner kjøpere privat der og da til å dekke inn, men da unngår vi i hvert fall at de selger i markedet, så kan være en relativt sett positiv effekt av det sett opp mot om de skulle solgt over børs.

Blir bare spekulasjoner, men er noen måter de kan dekke inn uten å påvirke kurs direkte.

Håper de ikke har noen sånne avtaler, og at de må kjøpe over børs på vanlig måte. Da finnes det ikke nok omsetning historisk sett før 130-området, men hva som skjer i praksis blir verre å spå. Spesielt om de får dårlig tid på seg til å dekke inn, som f.eks. ved tilbakekalling med kort frist.

5 Likes

De betaler en rente til utlåner. De må ikke selges og den som låner kan selge og kjøpe tilbake når de vil.

Jeg tror nok det er veldig nær 0 % sjanse for at Janus har noen form for sikring av nedside risikoen. Hva ville vært logikken for en longinvestor som har sittet igjennom opp og nedturer å inngå en kontrakt på salg av aksjer på 130, 300 eller 500 kroner? For det første måtte jo Janus betalt en god pris for en slik kjøpsopsjon, og en longinvestor lever jo alltid i håpet om at kursen skal gjennom taket i binære case som dette. Janus betaler jo også sikkert ganske godt for å låne de aksjene de har lånt (noen med kontakter kan jo ta en telefon til DNB eller Nordea for høre om prisnivået). Så om de skulle betalt også for kjøpsopsjoner blir nok mye av rasjonalet for deres posisjon borte.

Som en anekdote kan jeg nevne at det var et italiensk “gulesider” lignende selskap som det var populært å shorte i 2000/2001 og der lå lånerenten på 24 - 32 % om jeg husker riktig.

Les ellers gjerne caset med Porsche og VW som er et godt eksempel hvor ekstremt dyrt det kan være og shorte:

2 Likes

Helt enig, er bare grunnløse spekulasjoner på hvordan det er fysisk mulig. Akkurat Ulti kan man ikke si er populært å shorte da, men Janus virker å ta nesten hele markedet alene. Det dumme med norsk biotech er at Danske Bank er leid inn av Folketrygdfondet til å forvalte biotech-delen av porteføljen og de virker ikke å bry seg om hva som skjer med selskapet eller noe annet moralsk i forhold til shorting. De gir sikkert Janus en flott deal vi ikke ville fått selv.

Er det ikke det en interessant sak for media at FTF er med på å trykke ned et norsk biotek selskap?

2 Likes

Jeg fikk vite det over en middag hvor en av forvalterne hos Danske Bank som jobber med det tilfeldigvis var kjæresten til en venninne av min kjæreste. Tror ikke detaljene rundt dette er kjent utenfor hans del av Danske Bank og noen få hos FTF. Så skal litt til at det kommer ut. (Og selvsagt graverne her da :wink: ) Selv vi sitter med oppsparte erfaringer, og man kan sikkert bla tilbake i listene for å finne sammenhengene igjen mellom short-posisjoner og FTF sitt handelsmønster, men er en litt knotete jobb.

De har dog ikke bare gjort det med Ulti, men så vidt jeg vet alle våre yndlinger de har hatt aksjer i.

Det ble mye baluba om denne. Og folk kunne sikkert kommunisert mer ryddig med deg.

Når det er sagt: Alle de innleggene er nå sletta, og ditt – potensielt misvisende for noen som ikke vet hva shortsalg er – står igjen. Da lurer jeg på om du er mer opptatt av å ha rett, enn hva som er rett? Hvorfor tar du deg ikke bryet med å redigere det du har skrevet så det ikke lenger kan misforstås? For all baluba’en skyldes jo at det du skrev var lettere å misforstå enn å forstå. Og hvis de som har litt erfaring misforstår, hvordan tror du ståa er for noen som akkurat har rota seg inn her?

NancyNewbie04, legestudent med 10k å investere leser innlegget ditt og tenker: “Null stress, jeg liker ULTI, med her trenger jeg ikke kjøpe noe nå for Martins skriver at når Janus (hvem er det?) skal dekke shortsen [sic] sin så får jeg fortsatt kjøpt billige aksjer?”

Det kan være resultatet her.

Det er selvfølgelig NancyNewbie04s eget ansvar og sånt bla bla bla. Men du slår meg ikke som en sånn type som ikke bryr deg. Snarere tvert imot :wink:

Dine handlinger (eller mangel på handlinger) kan altså føre til at NancyNewbie04 ikke kommer seg med på toget før det har forlatt stasjonen. Og så blir hun er dritsliten og overarbeidet lege med null livsgnist.

Edit: Bare for være helt klinkende klar: Jeg anklager deg på ingen måte for å gjøre noe med overlegg, jeg bare ber deg (som åpenbart sitter på ganske mye kunnskap) om å være litt obs.

4 Likes

Er de? Har ikke sjekket så langt tilbake i tråden, skjedde så mye annet spennende nå med postere og god diskusjon i flere tråder i Ulti. :slight_smile: Kan godt gå tilbake igjen og endre, har ikke tenkt på det sånn. Prøvde bare å oppklare i senere innlegg.

4 Likes