Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Mange av oss tror at det er fordi markedet ikke er effisient. Og det har vi tenkt å utnytte til vår fordel.

3 Likes

Jeg opplever ikke at jeg forlangte noe, så da har jeg nok formulert spørsmålet mitt feil, dersom det var det som var tolkningen. Jeg var bare nysgjerrig. Søkte kunnskap, og det er vel legitimt selv på dette forumet.

Enig, folk farer så voldsomt opp. Ta det med ro. Svarene på hvem som har rett og galt kommer snart.

3 Likes

Opp eller ned. La oss ikke peke fingre før eller etter. Men være åpen for div meninger, selv om logikken taler litt imot. Prøv å unngå å henge ut andre sine meninger. Mest mulig objektivitet

3 Likes

Ja og det er mange her som vil bidra med info til deg men det krever litt egeninnsats ved siden av, det er min erfaring. Kursen falt fra ca 120 til rundt 70 den 7 juni i forbindelse med avlesning av NIPU studien. Ikke unaturlig markedsreaksjon men tall og detaljer er ikke publisert og de kommer trolig nå i oktober. Dataene styres av Universitet i Oslo som har indikert at resultatetene er gode. U har derfor dessverre ikke kunnet forebygge kursutvikling en siden juni. Men nå ser det ut til at markedet er i ferd med å gjenopprette kursfallet.

Bra inngang på 80 tallet???

4 Likes

bilde

8 Likes

Hyggelig å konstatere at aksjen endelig beveger seg opp og over sluttkursen fra den ulykksalige dagen 8 juni 2023

3 Likes

Om vi i løpet av kort tid skulle være så heldige at vi serJanus redusere posisjonen sin i SSR, så er det langt på vei det samme som at markedet blir fortalt det er man skal handle:

image

2 Likes

Hvor fikk du tak i ungdomsbildet av meg?

1 Like

Er ikke det en av de største potensielle fordeler med et forum som dette? Nemlig at noen her fanger opp og deler vurderinger og opplysninger av betydning som markedet enda ikke har fått med seg?

2 Likes

Men det fordrer at den informasjonen forumet sitter på er ekslusiv, en form for innsideinformasjon som markedet ikke har tilgang til. Og slik er det vel ikke?

Nei, premisset stemmer ikke.

5 Likes

Men det går jo an å ha tilgang til noe uten å enten ha fått det med seg, forstått det eller tatt konsekvensen av det? :slight_smile:

1 Like

Selvsagt ikke. Men et godt eksempel er han som i går fanget opp en avgjørende nyhet fra Kina vedrørende Photocure, en god stund før markedet fikk det med seg. Et annet eksempel er alle de grundige beregninger og analyser som er gjort på denne tråden.

8 Likes

Det sentrale spørsmålet ditt, “hva er annerledes her?”, er helt legitimt.

Overordnet, og avhengig av kompetanse og investeringsstrategi, er det forståelig at en del vil se likheter mellom de biotekene du nevner;

  • De ble alle fremholdt å ha overlegne resultater
  • Det var personer i trådene her som åpenbart kunne mye mer enn de fleste og som ble betraktet som eksperter av mange, som snakket opp casene
  • Det ble også i tidligere caser sagt at “this time it’s different”
  • De hadde store kursoppganger og når nedgangene begynte så ble de forklart med short og at markedet ikke forstod noe.
  • Likevel ble enden på visa at det gikk dritt for dem du nevner (i hvert fall fra et investeringsperspektiv).

Også i Ultimovacs hevdes det at “this time it’s different” og du får/fikk et godt tilbud av forklaringer/lenker fra feks @h3nk1 for det synet.

Utfordringen din og andres er at det er kompetansenivået vårt og investeringsstrategien vår som er avgjørende for hvor mye man vil vektlegge det materialet.

Som deg tipper jeg, anser ikke jeg at jeg har tilstrekkelig kunnskap til fullt ut å vurdere verken detaljene i det statistiske eller medisinske materialet som legges frem i noen av disse trådene eller skribentenes presise kompetansenivå. Det innebærer at jeg ikke kan legge til grunn samme grad av trygghet på materialet som forfatterne av materialet kanskje kan.

Før noen klikker… Det jeg skriver er på ingen måte ment som nedvurdering av bidragene til disse skribentene, snarere er det en anerkjennelse av at deres kompetansenivå er høyere enn mitt.

Konsekvensen av mitt lavere kompetansenivå på de nevnte områdene er at det begrenser hvilken vekt/sikkerhetsgrad jeg kan tillegge materialet (og i mitt tilfelle innebærer det en litt annen investeringstilnærming).

Det gjør også at det heller ikke for meg er like lett å se forskjellen på selskapene du nevner og Ulti.

Tenker det burde være greit i denne tråden at de som enten har, eller føler at de har, full trygghet på at det medisinske i Ulti er på et helt annet nivå enn for NANO, PCIB eller andre, respekterer at det ikke er en trygghet som alle andre automatisk opplever, uten at det er en kritikk av noen. :slight_smile:

Edit: Det sagt… jeg har også trua på Ulti (mye pga gode forklaringer fra skribenter i denne tråden), men risikovilligheten min er justert i lys av at jeg hadde trua på Nano og Pcib (en liten stund :wink: ) også.

26 Likes

Takk, @Aksjesnila, du svarer slik jeg hadde håpet mitt opprinnelige spørsmål hadde blitt besvart. Og jeg er helt enig med deg, at det ikke er gitt at alle har samme kunnskapsnivå. Ei heller har vi kanskje ikke forutsetningene for å forstå all kunnskapen som blir delt. Og med dine kulepunkter beskriver du også hvordan jeg selv har opplevd at forumet har svart/agert i ulike sammenhenger.

2 Likes

De to viktigste forskjellene i forhold til andre «lovende biotekselskaper»er følgende. I Nipu , dvs en pågående randomisert studie, uttaler fagfolk som overvåker resultatene seg positivt om effekten av vaksinen. I den andre pågående studien Initium er ventetiden blitt så lang at at man må konkludere med at noe spesielt ligger bak. Den mest plausible forklaringen på det er at vaksinen har effekt. Utviklingen i Nipu styrker denne teorien. Verre er det ikke.

7 Likes

Dette holder på å utvikle seg til en diskusjon om forumet mer enn om Ultimovacs. Her på forumet har vi uvurderlig fagkunnskap som jeg er veldig glad for å kunne ta del i. Så må det være opptil hver enkelt å tro eller ikke tro på de som mener at Ultimovacs vil lykkes. Den som kun er fokusert på tidligere failures i bransjen og at “markedet har alltid rett” bør kanskje holde seg til aksjer i andre bransjer. Alle må selv ta ansvar for egen investering og ingen andre er ansvarlig for tap eller gevinst.

2 Likes

Skal @Hallakis lage en poll?

  • Ja
  • Nei, Hallakis er ikke like flink som @solskimm til polls

0 stemmegivere

1 Like

Det er vel ingen som sier noe annet enn at enhver må ta ansvar for seg selv? Men jeg mener vi alle har et ansvar for at forumet bør være balansert og at andre stemmer, selv om de er kritiske eller spørrende, bør unngå å bli idiotforklart som man kan få inntrykk av over.
Der alle tenker likt, så tenkes det ikke mye…

Jeg følger godt med på Ulti, og vil kjøpe meg inn igjen om det ser mer lovende ut. Men er per nå kritisk fordi i en verden med mye hemmelighold og taktikkeri så må man se på andre ting også:

  1. Min erfaring er at ingen nyheter er dårlige nyheter i biotek. Noen mener dette er udelt positivt i dette caset, men jeg tolker stillheten som usikkerhet.
  2. På tross av hva som regnes ut og presenteres her på forumet, så er kursen merkelig lav om dette er så lovende. Jeg sier ikke at skribenter her inne ikke vet hva de snakker om, men det er nok flere som også har god kunnskap om dette der ute blant for eksempel profesjonelle fondsforvaltere…?
  3. Går dette veien så tjener man penger om man kjøper på eksempelvis 120 også.

Egentlig er reaksjonene litt fornuftsstridige - om man er helt helt sikker på at dette er bra, at dette går veien og at det er 100% suksess, så ville man vel sitte i ro. Kanskje til og med glede seg over negativitet som senker kursen, for da blir man enda rikere når man kjøper mer…

(Og før løk-emojiene hagler, så vil jeg skynde meg å si at jeg håper Ultimovacs lykkes og dere alle tjener masse penger.)

4 Likes