Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Jeg tror faktisk min utregning forrige dagen er mer riktig enn den der, og at de (dessverre) pt. er litt i pluss.

Takk for utfyllende svar.
Blir slike shortposisjoner fasilitert gjennom meglerhus/tilretteleggere, eller gjør Janus direkte avtaler med større aksjonærer?

Settes det en utløpsdato for når shortposisjonen må dekkes inn ved avtaletidspunktet?

Kort svar er “ja, ja, nei”.

Litt mer utfyllende:

Dersom du ikke har reservert deg mot utlån så kan nettmegleren din låne ut aksjene dine (i bytte får du noen prosenter i rente om aksjene lånes ut over natta). Har du f.eks aksjene dine på en Nordnet IKZ så må du aktivt sperre for utlån.

Kan Janus gjøre avtaler direkte? Ja, Folketrygdfondet låner f.eks ut sine (believe it or not).

Nei, det settes ingen utløpsdato, du kan i utgangspunktet låne aksjene evig. Men utlåner kan kalle aksjene tilbake, f.eks hvis de ønsker å selge dem. Eller trenger aksjene for å stemme på en ekstraordinær generalforsamling osv.

Janus (eller noen andre som selger short) har dermed ingen garanti for hvor lenge de vil få låne aksjene de har solgt short. Janus låner derfor av flere forskjellige U-holdere for å spre risiko.

2 Likes

Ja, her er det skjedd en endring tydeligvis. 0,01% er altså 34,4k aksjer, og det stemmer veldig med hvordan de faktisk har oppdatert. Så da må jeg trekke tilbake min agg til Janus på dette punktet.

1 Like

Skal ikke mer til enn at de har mer tro på at individualiserte mRNA vasksiner er fremtiden og at alt annet, selv de med ok resultater, er støy. Og de bryr seg sikkert lite om konferanse presentasjoner så lenge de ikke har noen følere på at noen BP er på vei inn.
Det de sikkert ser på er at emisjonsuret tikker nærmere og nærmere.

Vi får bare håpe de bommer denne gangen og går på en smell.

3 Likes

Her er det jeg (og en del andre) tipper Janus ser: Et selskap uten nåværende inntekter som må hente penger (les: emisjon) i H1 2024 (ca. ett år før de går helt tom).

Alt som trenger å skje for Janus er at fase II-studiene NIPU og INITIUM ikke gjør U til:

a) oppkjøpsmateriale
b) partneravtalemateriale.

Å satse mot fase II studier i biotek er vel ikke verdens mest usannsynlige bet.

10 Likes

Nei, det er sikkert et enkelt bet. Men hvor vanlig er det å utsette Ph 2 resultater TO ganger fordi pasientene ikke progredierer fort nok slik de burde?? Tror ikke det er så veldig vanlig nei, men det hopper Janus lett over virker det som. (At de i det minste leser børsmeldingene og forstår dem når de shorter 1.7% av hele selskapet tar jeg som en selvfølge).

4 Likes

Nei, det unektelig svært vanskelig å forstå, kanskje spesielt gitt at Janus’ short nær garantert først ble satt etter første utsettelse av INITIUM (25. april i år), og bare har fortsatt å øke i kjølvannet av andre utsettelse (q2 pres 22. august). Men det får være Janus’ problem.

Hvorfor er Janus short i Ulti …???

https://shortnordic.com/detaljer.php?player=JANUS%20HENDERSON%20INVESTORS%20UK%20LIMITED&land=norway

Litt usikker på hva du spør (meg) om nå. Jeg posta (post 5435) en mulig forklaring fra Janus-perspektiv type 3 poster opp / for et par timer siden.

Men det du lurer på (gitt lenka) er kanskje hvorfor Janus bare er short i Ulti blant nordisk biotek?

Det vet ikke jeg, men det er vel trolig så enkelt som at det er en betydelig nedside (altså mulig å tjene bra på short) i U om det ikke går veien?

https://twitter.com/radforsk/status/1706036975856128441?t=19gay-MXkR4xdVs2-1xvww&s=19

22 Likes

Tipper de vet om lba når de sitter i studio … så vi får prøve å lodde stemningen:)

Jeg ser andre rakk å svare før meg. Jeg forstår også regelverket slik at det kun er pliktig å melde mer enn 0,1% endring, og da har vel Janus forholdt seg til regelverket. Skjønte ikke helt hva de har å tjene på å ha en stor offentlig shortposisjon og holde en liten del av den “hemmelig”.

Har ikke sett veldig grundig på listene selv må jeg innrømme. Disse Kontoene du refererer til. Hvilke er det? Om det er nomineekonto kan vel flere skjule seg bak dem.

Til syvende og sist er det vel egentlig positivt at det er en stor short om man tror Ultimovacs skal opp. Da må de jo dekke, og man kan forvente et rally om panikken setter inn.

Spm fra lytter: “De sier Madrid er så fint på høsten, hva tenker dere om det?”

5 Likes

Om de ikke får LBA nå på ESMO får vi ikke noe detaljer om NIPU da? Eller får de noe poster eller ønsker de å vente på neste mulighet?

1 Like

Nei, da må vi helt sikkert vente uker (eller måneder) på på en ny relevant konferanse. Ellers snakkes det jo eksplisitt om en vitenskapelig artikkel. Mulig det blir den første publiseringen av resultatene.

3 Likes

I januar vil vi vel dessuten få ett-års overlevelsesdata?

1 Like

Shifting gears, what makes UV1 stand out among other types of cancer immunotherpies being developed?

– UV1 is standing out as a unique vaccine both by virtue of the expression of its target, h-TERT, which is expressed in over 90 per cent of all cancers, and by its history as a second-generation vaccine, building on 10 years of experience and treatment of over 1000 patients with the first-generation vaccine, GV1001. h-TERT is THE immortalising factor giving cancer cells unlimited power to grow. Tumours are notoriously unstable, and a moving target for therapy. h-TERT is present from the earliest stage of tumour development and throughout the life and evolution of a tumour in the patients. No other tumour target matches this property.

Finally, what are your expectations for UV1 and Ultimovacs as the company goes deeper into clinical development?

– I expect to see UV1 used in an increasing number of cancer indications, in combination with the currently used CPIs and with novel CPIs and other drugs that may amplify the generation of UV1 specific T-cells during vaccination and facilitate the function of UV1 specific T-cells within the tumour microenvironment. I expect that UV1 will be used in earlier phases of tumour development such as the neo-adjuvant setting. I also believe that we will later move into the prophylactic setting, starting with patients having a high risk of developing cancer, either by exposure to carcinogens such as asbestos or by genetic disposition, such as variants/mutations in the h-TERT gene or other inherited cancer disposing genes.

6 Likes

Hvis investeringsstrategien til Janus er å satse bredt mot fase 2-studier i biotek på statistisk grunnlag, så kan de jo ikke plutselig vektlegge fundamentale elementer i ett av selskapene særskilt uten at de i praksis ødelegger strategien sin.

4 Likes

Hva vi vet, og litt fornybarsk logikk:

  • Helland ønsker å presentere NIPU på ESMO
  • Den eneste muligheten var å presentere via late breaking abstract
  • Fristen for å sende inn det ferdige abstraktet var 14. sept.
  • Forfatterne får beskjed om aksept i tiden etter det.
  • Ultimovacs får kun lov til å melde markedet om eventuell LBA etter ESMO har sluppet titlene på late breaking abstractene
  • ESMO sier i en tweet i juni at titlene vil slippes end september
  • I dag er det 25. september.
  • End september er lørdag kommende helg.
  • Melding om en eventuell late breaking abstract-presentasjon av NIPU på ESMO burde derfor komme denne uke, i helgen, eller senest før børsåpning mandag 2. oktober.

(Det er teoretisk mulig at ESMO blir forsinket i å slippe titlene, men det er ikke det mest logiske eller mest sannsynlige)

30 Likes