Hvor lav p-verdien er, og dermed hvor godt det ligger an avhenger jo av HR. De har sagt at det er klinisk relevant som trolig kan tolkes til HR<0.80. Jeg tror ikke ensidig p-verdi var under 0.10 når de kom med pressemeldingen i juni basert på ordlyden. Her er noen simuleringer jeg gjorde for en stund siden. Har justert hazard ratene noe siden da, men får ikke kjørt simuleringen på en liten stund. Skal prøve å komme med et detaljert innlegg om en drøy uke, det er ganske hektisk for tiden.
Det ble gjort 10000 for hvert scenario med datalock 15.05 vs 01.10. Stilte det inn på HR=0.70. Dette er gjennomsnittlige KM-plot, så det representerer et snitt, og ikke helt slik KM plottene faktisk vil se ut.
Førstnevnte scenario gav i snitt 52 events, med 29/23 fordeling. Sistnevnte gav 62 events, med 27/35 fordeling. 10 events forskjell på nesten 4.5 måneder. Sistnevnte gav da en HR=0.65 for selve KM-plottet med den fordelingen, og en to-sidig p-verdi på 0.10. Gjennomsnittlig HR for de 10000 simuleringen var 0.696. Det er en liten svakhet med å lage gjennomsnittlige KM-plot som da må grupperes på en bestemt eventfordeling.
Litt over signifikans altså. Her er plottet med omtrent lik HR, men låst av 1.10.2023:
Så til slutt plottet med 62 events, og 8 eventer i forskjell. Kanskje det som viser utviklingen best, sammenlignet med datalock i mai? Ganske lik prosenvis forskjell mellom events, 23/29=0.79 vs 28/35=0.77.
Kontrollarmen er basert på MAPS2. Ved nye simuleringer med “best fit” tilnærming for hazard ratene gir min modell at det er mest sannsynlig med 35 eventer i kontrollarmen 01.10.2023