Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

For å være på den absolutt sikre sida, skal jeg nøye meg med å påstå at Hellands “late breaking abstract” vil inneholde informasjon vi ikke kjenner i dag. Hvorfor stiller ellers ESMO krav om at ingen som får legge fram slike abstrakt kan dele / publisere noe som helst av det som skal presenteres (total embargo)?

Om man vil ta høyde for at innholdet kan være negativt eller verdiløst, så er det sjølsagt opp til enhver.

3 Likes

Med mindre noen klarer å finne kliniske forskningsprogrammer fra Helland som går på PET så kan ikke observasjoner fra andre studier være coclusive. De kan være indicative. Her er det forskningsprogrammet for UV1 og hovedfunnene der som må være hovedpoenget. Enig med deg når jeg fikk tenkt meg om.

3 Likes

13 børsdager til ESMO vs. minst 650.000 aksjer i en feilet shortposisjon.

Nesten for dumt til å være sant:

De kan jo lese artikkelen de selv har skrevet om hva det innebærer.

Snakk om å bryte med egne råd. De har en position size vs. float og gjennomsnittlig omsetning som er fullstendig uhørt.

22 Likes

Janus gir vel ikke opp etter litt motgang, så de har vel sannsynligvis lempet ut betydelig de siste dagene?

1 Like

De har jo uendelig med penger " At the time of the merger, the combined group had assets under management of US$331 billion." 2017

Men det kan slå begge veier

1 Like

Stemmer. Janus klarer seg jo fint uansett. Verre med midlene til de australske pensjonistene, som de altså forvalter i denne posisjonen.

2 Likes

Hvordan får man uendelig med penger under sitt management? Ved å klare å få de til å vokse. Det skader Janus å ha røde tall på sine posisjoner, mer enn de taper på selve posisjonen. De kan ikke risikere en stor blemme, for da går mye mer ut av deres management. Jo mer de graver seg ned her, jo høyere risiko tar de. Burde egentlig kontaktet politikere om dette, for å få slutt på praksisen med shorting av kreftselskaper, siden en tilbakekalling fra FTF ville knust Janus sin posisjon rimelig kjapt.

2 Likes

Litt på siden, det er jo faktisk et multiplum av korrelert risk, om UV1 fungerer så taper de penger på shortsalget, OG i pensjonsutbetalinger når vi lever lengere med kreften.

5 Likes

Det er to effekter som går mot hverandre her. 1. De vet hva de driver med, så de har nok tjent penger på shorting tidligere. Både som en del av en større strategi og shorting av enkeltselskaper som et bet.

  1. For å lykkes over tid må de kvitte seg med taperposisjoner. Det er lett å se for seg at en eller annen forvalter er litt svett med tanke på utviklingen her, uten at jeg vet hvordan hverdagen i Janus er.
1 Like

Svett er kanskje en understatement :stuck_out_tongue_winking_eye:
image

3 Likes

For ikke å få posisjonen med i årsregnskapet kommer de til å kjøpe tilbake før desember.

2 Likes

Om Janus har “uendelig” med penger, er det vel ikke uendelig med ulti-aksjer til utlåns?

1 Like

Betaler de 1000% dagsrente kan de gjerne låne litt av meg :stuck_out_tongue_winking_eye: Kan ikke skjønne annet enn at de betaler heftige prosenter i rente på det de låner nå.

1 Like

Ingen grunn til å gå Folkefiendefondet i næringen.

1 Like

Det triste med FTF er at de ikke virker å kreve god rente en gang. I ulti burde det ligget veldig høyt, men tipper de ikke krever stort av disse shorterne. Spesielt nå hadde de kunnet presset Janus skikkelig, da de virker å ha et stort behov for å holde presset på kursen gående.

2 Likes

Som om ikke man har nok å tenke på, så kommer trolig 4års overlevelsesdata fra UV1-103 til uken. Kan hende så tidlig som mandag. Studien går i samme indikasjon- og har samme kriterier som INITIUM og er dermed ekstra interessant.

Keytruda (Keynote-006) har ~41 prosent OS etter 4 år. Dette ligger det an til at fortsatt trumfes med god margin. Husk lav N.

UV1-halen hittil er (upresist) illustrert her:

IMG_1458

Etter dét er det altså én børsuke til før man skal på ESMO og få de første randomiserte dataene på UV1 noen sinne.

God helg!

39 Likes

Det var noen som hadde oversikt over beholdningen som Janus disponerte for å utvide shorten. Om jeg ikke husker feil, så er den siste økningen på ca det resterende antall aksjer de kunne shorte med?
Dvs at de nå har gått tom for krutt og eventuelt må inngå nye kontrakter for å øke shorten ytterligere?
Eller er jeg på bærtur?

God helg, alle sammen! 100+ er godt å se etter lang tid med gjesp. Og det til tross for Janus sin short økning. De sitter på årets største potesielle gavepakke for oss som har trua.

15 Likes

Janus har satt 14 shorter og det i forhold 6/8. Den siste er ongoing og minus så det holder.

https://shortnordic.com/history_player.php?player=JANUS%20HENDERSON%20INVESTORS%20UK%20LIMITED&land=norway

5 Likes

Morsom oversikt, for det gikk ho ganske bra, en stund. Etter de 10 første realiserte posisjonen lå de i pluss 3,6 millioner, men så begynte det, sakte og sikkert å gå i utforbakke.

Først tapte de halvparten av de 3,6 millionene på 2 runder, og så gikk de plutselig fra 1,8 mill i pluss til 1,8 mill i minus.

Fort gjort å prøve å rette opp i en fei da, med den velkjente og ofte prøvde strategien:
“When in trouble, then double”

Blir da ganske svett når posisjonen ikke bare dobler taper, eller dobler og dobler tapet, men tar 3 gangern, 2 ganger. Og det er jo på gårsdagens sluttkurs på 96,50.

Kanskje det er blitt 2 stykk kvadrulpe tap siden man satte inn støtet med “when i trouble then doble strategien?”

Og det er vel ikke Janus personlig som har satt shorten, det er vel en “saksbehandler”, eller forvalter som nå blir innkalt på kontoret til sjefen, til sjefen til sjefen sin sjef. God helg da.

5 Likes

Ja skulle gjerne vist hva den ansvarlige tenker. Her har man satset ganske kraftig. Nå har de satsa hardere på oppgang og forsøkt å få det ned igjen. Men hva gjør de fremover. Vil en eller annen plutselig si: well, we need to cover that short. Eller vil de forsøke å presse enda mer? 650 000 aksjer er ikke bare å trykke kjøp da. Det ligger bare noen tusen ute i ordreboken.

3 Likes