Det virker som om du har misforstått poengene jeg forsøker få frem. Jeg har ikke sagt at HR nødvendigvis er bedre i oktober sammenlignet med juni, så spørsmålene dine er basert på feil forutsetninger.
Studien feilet som du vet når det gjaldt primærendepunktet som var PFS ved sentral avlesning, og vi har ingen informasjon om BICR så en HR lik 1 eller om de så forskjell i nærheten av signifikant PFS slik Helland har antydet ved 69 events. Det jeg forsøkte påpeke er den betydelige usikkerheten som er knyttet til radiologiske vurderinger av progresjon i mesotheliom – og påpekte her hva danskene vektla ved godkjenning av NIVO+IPI, samt at BMS faktisk valgte fjerne PFS som primærendepunkt i CM 743.
For å klargjøre enda tydeligere; Det jeg forsøkte få frem var at dersom Helland allerede observerte en betydelig forbedring i PFS og tegn til bedre overlevelse ved 69 events, når begge armene brukte immunterapi, så kan det være grunn til å være optimistisk. Jeg sa ikke at HR nødvendigvis måtte være bedre nå, fordi vi ikke kjenner til dataene vi hadde i juni. Men med den informasjonen som Helland og selskapet har delt, mener jeg at det er grunn til optimisme når det gjelder muligheten for å vise klinisk relevante resultater på overlevelse ved ESMO-konferansen – forhåpentligvis med en akseptabel P-verdi.
Mesotheliom en svært utfordrende indikasjon, så personlig vil jeg være svært fornøyd dersom Helland klarer vise overlevelse med HR på 0,8 eller lavere. Gitt HR på 0,8 eller lavere i NIPU så tror jeg også markedet vil prise inn langt høyere sannsynlighet for at INITIUM og de andre studiene vil kunne lykkes.