Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Forventer vel at siden de har gått såpass hardt ut og kommet så langt så bør Helland ha noe å legge frem som feier all tvil til side om at UV1 har god effekt. Kommer det noe blablabla, vi ser tendenser til noe som kanskje kan være noe, men vi trenger mer tid, så blir det vel litt skuff.
Mvh oss med meget begrenset kunnskap.

Feier all tvil til side for hvem da? De uten peiling eller de med litt peiling eller de med veldig god peiling?

1 Like

Sånne som Laaarsas, gitt at han ikke er et troll🙂.

Dvs de med mye peiling og de med litt peiling.
De uten peiling vil vel ikke være 100% sikre før selskapet blir slukt og det er på førstesiden på VG.

All tvil til side vil sannsynligvis ikke skje uten en randomisert fase 3, så da må du nok forberede deg på å bli skuffet.

Jeg trodde vi hadde dekket dette ganske greit? Det vi håper på er OS HR <0.8. Det vil være veldig spesielt om også studie nr 5 skulle komme inn veldig lovende for UV1. Atpåtil randomisert og i andre linje mesoteliom etter kjemoterapi.

Jeg tror nesten heller det er motsatt, jo mer peiling man har, jo vanskeligere er det å bli overbevist.

De fikk jo LBA på failed top line og med positiv trend på OS, så det blir spennende å se :grin:

10 Likes

Det er ikke “markedet” som legger opp til høye forventninger her på tråden🙂.

Ut ifra positiviteten og signalene fra Ulti og Helland håper jeg på OS HR < 0.8. Det vil jeg være fornøyd med. Hvis HR for OS ender rundt 0.7 eller bedre blir jeg særdeles fornøyd. Da er det innertier og det vil markedet forstå. Hvis OS HR ender mellom 0.8 og 0.9 er jeg usikker. Da vinner short kortsiktig og det blir waiting game for mer modne data og Initium og de andre Ph 2 studiene for å verifisere et universalt rasjonale. Skulle det mot formodning bli en OS HR over 0.9 (noe jeg ikke tror skjer) så er hele LBA’en og ESMO en stor fiasko for min del.

Det er 90-ish pasienter med min. follow up time 12mo i september, så OS vil aller mest sannynlig modnes til enda bedre data over tid gitt det er en seperasjon mellom armene (som er egentlig det vi ønsker å se nå på ESMO). Så det er også et moment å ta med.

15 Likes

Hva vil en HR på 0.7 f.eks. gi i form av QALYs per pasient?

Igen detta påstående. Vad baserar du detta på? Varför är det inte minst lika sannolikt att datan kommer mogna till det sämre?

Håller för övrigt med om detta i stort. Ett resultat som ger ensidigt P-värde <0,10 borde inte kunna vara något annat än positivt. Enligt @Boblegutten s inlägg #5643 borde detta motsvara en HR kring 0,7. Samma alfa som för primär endpoint, men istället för surrogatmått så gäller det guldstandard. Om man kan kommunicera detta som typ “statistisk signifikant överlevnadsvinst” borde det inte finnas något utrymme för tvivel.

Men hur kommer marknaden reagera på HR 0,7-0,8? Ingen statistiskt signifikant skillnad, men en bra trend. Personligen tycker jag det ser mycket intressant ut, givet att INITIUM är på övertid.

Om man ser areal mellom armer og retning på en hale i en r2p så kan man anta at retningen består alt annet likt vs. historiske kontroller.

1 Like

= Most likely

Jeg tror det må være norskforståelsen din det er noe galt med.

More likely than not så har OS-trenden modnet til det bedre. Dersom man ikke mener dette i lys av

1. Local PFS asessment ga PE met
  2. LBA ble gitt på grunnlag av mer modne OS data

…så er man rett og slett bare glad i å kverulere

3 Likes

“mogna”? Morsomt ord. Jeg er ekstremt dårlig på svensk skriftspråk, inrømmer det gjerne.

Tolker det som du spør hvorfor det ikke er like sannsynlig OS data over tid modnes til ingen endring av HR?

Siden HR er arealet mellom kurvene, og gitt at UV1 virker og det blir en seperasjon mellom kurvene, så vil avstanden mellom kurvene og dermed arealet kunne endres over tid. Vi ønsker å se en utflatning av kontrollarmen, som jeg mener er mer sannsynlig en ingen utflatning - gitt UV1 virker. Men som du sier, det er bare en påstand fra meg. Jeg er ingen ekspert på statistikk og kan dermed ikke kvantifisere sannsynligheten for det ene eller det andre utfallet.

1 Like

Vad är r2p? Vad betyder “består alt annet likt vs historiske kontroller”?

Nej! Detta är inga valida argument för det påståendet. Ingen kan veta att HR var sämre i juni än september, bara att den i september var tillräckligt bra för LBA.

Om man har en randomisert studie som under oppfølging gir areal mellom kurvene til kontroll- og eksperimentell arm, så kan man, gitt at behandlingen er lik historiske kontroller og kjente KM-plot, anta at ikke plutselig arealet/retningen på kurvene plutselig skifter retning. Dette tror jeg du skjønner.

2 Likes

Det handlar inte om “plöstligt”. Det beror på hur många samples du har efter att kurvorna börjat dela på sig. Sannolikt var de ganska få i juni. När fler samples kommer i detta område, kan datan ändras till det bättre eller det sämre, och ingen kan veta i förväg vilken riktning! Vi vet inte ens hur formen på KM-kurvan ser ut för UV1. Det är inte säkert att proportional hazards assumption gäller!

1 Like

Vi vet at det var observert areal/trend på OS i juni i favør UV1. Vi vet at det ble innvilget LBA på mer modne data. Om du ikke vil ta sjansen på PI til tross for dette presenterer en feilet studie på ESMO, så bør du jo ikke være eksponert.

1 Like

Vad räknar du som misslyckad?

Jeg vil se HR helt tett på 0.8 eller bedre. Med positiv retning på KM-plottet for UV1-arm vs. kontroll.

3 Likes

Då har vi samma förhoppningar. Ytterligare en viktig parameter är hur tidigt kurvorna separerar - ju tidigare desto starkare data.

3 Likes

Två svåra frågor.

Om HR=0,8 vet jag faktiskt inte hur marknaden reagerar. Jag kan se att aktien både går upp, står still, eller går ner. Om man kan bekräfta HR 0,8 i en fas 3 tror jag det borde kunna räcka för ett godkännade i mesoteliom. Men ett HR på 0,8 i NIPU kommer ha ganska låg signifikans (högt P-värde).

Eftersom INITIUM är på övertid, och det finns indikatorer från fas I/II-studier på effekt i melanom, är det förstås mycket intressant. Frågan är dock vad som händer om PFS och OS hamnar på HR 0,8 här också. Då har ju studien per definition misslyckats. Om man dock kunnat bekräfta resultaten i fas 3-studie, hade det kanske kunnat ligga till grunden för godkännande inom melanom.

Det enda som på kort sikt kan få upp aktien nu torde vara ensidigt P-värde för OS i NIPU <0,10 och/eller samma för PFS i INITIUM.

3 Likes