Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Gjentar dette. Mange synes sikkert det er diskutert nok oppigjennom (f.eks. @Sanjay).

2 Likes

Om noen har gode kontakter inn mot dagens regjering/storting er det kanskje veien å gå. Spørretimespørsmål hvor statsråden må svare på om de synes dette er sammfunnsgavnlig hadde jo vært interessant å høre svaret på.
Aksjer og aksjespekulasjon er jo et aktuelt tema om dagen….

6 Likes

Jeg tror dette er en sak som aller best tas gjennom media. Dagens finansminister er jo ikke akkurat redd for å fronte opplagte og populære saker, noe jeg tror dette kan bli etter en artikkel eller tre. Saker som tas gjennom embedsverket eller politiske kanaler, kanskje not so much.

4 Likes

Mulig jeg undervurderer stortinget, men jeg tipper de fleste representanter ikke ville vært i stand til å forklare hva shorting av aksjer kan ha av konsekvenser for selskaper i prekommersiell fase. Ikke at det er noen hinder for det du foreslår @Boms , men tror det må litt opplæring til i samme slengen i så fall :slight_smile:

3 Likes

Sindre Finnes og vel også utenriksministerens ektefelle har vel begge gjort shorting til et bedre kjent fenomen i det siste.

@polygon om media er veien å gå kan jo noen med gode kanaler den veien ta en telefon, jeg har ikke aktuelle kontakter i noen av de gruppene-

3 Likes

Bristol-Myers Squibb to acquire Mirati in up to $5.8 billion deal

Hvis man legger til grunn at BMS er blant de heteste kandidatene for oppkjøp / lisensiering. Noen som har oversikt nok i feltet til å mene noe om hvordan dette kjøpet komplementerer, evt konkurrerer med ULTI som potensiell del av porteføljen?

Avslører det noe om strategien deres for å sikre/skape merverdi innen onkologi?

Gjerne også spennende hva en evt kan lese ut av størrelsen på summen vs. modenheten på selskapet.

3 Likes

Mulig det må litt allmenopplysning til, men den trenger jo ikke være vanskeligere enn at man drar frem de negative aspektene ved shortsalg for små børsnoterte selskap, og da spesielt biotek i prekommersiell fase: Kapitalinnhenting blir jo vanskelig til håpløst når float er dårlig og kursen blir holdt kunstig lav av aktører med betydelige finansielle ressurser som oversvømmer tilbudssiden av markedet med aksjer de har lånt. Det er jo ikke sånn det er “meningen” at det skal være.

Vi snakker om gode initiativ som blir kneblet, før de i det hele tatt har kommet i gang. Vi snakker altså at økonomisk ideologi trumfer potensiell allmennytte her.

Kanskje man kan dra frem Einar Gerhadsens svenske statsministerkollega Taga Erlander sitt (nå sikkert glemte) sitat:

“Politikernes oppgave er å bygge dansegulv , slik at enkeltmenneskene kan danse sine liv.”

Det gjelder også for markedet. Det burde vel kunne reguleres sånn at enkeltselskap kan vokse til en viss størrelse før de skal utsettes for alle slags markedskrefter? Eller? Er ikke selve ideen med å ha et ASA at man skal kunne hente penger? Det blir jo litt håpløst hvis man ikke kan det. Da kunne man jo like godt vært av børs.

Vil her bare minne på at shortsalg ble (midlertidig) forbudt i 2008. Så det finnes vilje til å gripe inn. Når det bare blir ille nok.

17 Likes

Tror ikke det er mulig, og kanskje heller ikke ønskelig, å få storting eller regjering til å instruere Folketrygdfondet.
Derimot kan mye blest og negativ omtale rundt skadevirkningene for selskaper som er i en kapitalkrevende startfase bidra til at fondet begynner å tenke selv.

2 Likes

Det vil være det aller beste. Og det er jo ikke akkurat langt unna deres egne vedtekter heller.

Jeg prøvde med fondets styreleder for et års tid siden. Det var særdeles lite vellykket.

1 Like

Nei, vi må vel finne fram den gode gamle holdningskampanjen for å få de til å skifte kurs. Få litt medieoppslag, få FTF til å se kjipe, impotente, inkoherente, og inkonsekvente ut.

Jeg tillater meg å sitere dine egne ord som jeg synes oppsummerer situasjonen svært godt:

“Det er jo en en litt ironisk situasjon at man har et pensjonsfond som låner ut aksjer til et pensjonsfond som shorter aksjer i et selskap som skal hjelpe pensjonister i å leve lenger ja.”

(Polygon, 2023)

6 Likes

Toppen av ironien er vel at melanom er tredje mest utbredte krefttypen i Australia

1 Like

Ja, det mangler ikke på meso-tilfeller der nede heller, f.eks etter asbestgruvene i Western Australia:

1 Like

Ikke noe ironi i det… pensjonsfond vil jo at pensjonistene ikke lever så lenge, for det koster jo penger… kynisk verden vi lever i…

Hva tenker du om caset, foruten det tekniske, som tegner seg nå da, @Savepig (det er lov å ha en kun teknisk vinkling også, altså) ?

Antagelig det mest lovende prekommerse selskapet vi har igjen i Norge, får ikke helt tak i caset til nykode

Gleder meg til å se data

11 Likes

image

12 Likes

Vær veldig forsiktig, ellers starter jeg en emisjonsdebatt

11 Likes

Godt at noen står frem og innrømmer sin uvitenhet, for skal være ærlig har jeg selv litt problemer med helt få tak i Nykode jeg også.
Litt pinlig å ikke skjønne det helt, og hyggelig at noen gir det et ansikt👍🏻

4 Likes

Koder skal jo helst være hemmelig! Men da hører det vel kanskje ikke hjemme på børs?