Jeg følger deg egentlig, men det som gjør at jeg ikke får dette til å gå opp er den ekstremt lave free floaten i Ultimovacs. Om tapet blir for stort kan ikke de bare snu seg raskt rundt og dekke inn 2 % av aksjene i selskapet. Da er kursen 100 kr høyere med en gang. Jeg skjønner ikke hvilken exit-strategi de har ved bom på retning.
Helt sprøtt. Men de har vel en avtale med ftf om å kjøpe av de også til en fastsatt premium. Det hadde ikke overaska meg.
DET hadde vært plot-twist.
‘Siden Ulti har steget så mye de siste ukene kan dere få kjøpe de 700k tilbake med litt rabatt, 100 kroner per aksje’.
Hvordan gir der mening når de ikke har andre synlige shortposisjoner i andre biotech/farma selskap, samt ligger i en aksje som muligens reprises noe enormt innen en uke?
Virker heller som noen har glemt å gjøre leksene sine
Eventuelt ordnet exit på forhånd. Hvilket jeg ikke skjønner poenget med.
På samme måte som det finnes shortaktører, så finnes det aktører som lever av å tukte dem. Kan hende noen av dem har sett galskapen i shortposisjonen (size vs. omsetning, float og triggere) som har oppstått i dette papiret.
Janus er ikke et kvant/hedge selskap i den forstand at de setter generiske shorter. Det ser man av hvor få posisjoner de har.
Etter i dag er det tre børsdager igjen til ESMO LBA
At Janus faktisk øker shorten, viser jo at de har et bevisst forhold til hva de gjør. Dermed kan man ikke forklare deres short posisjon med at de sover i timen.
Tror de ikke på alle positive signaler som er kommet i senere tid??
At de økte shorten på onsdag har vi vel visst siden 15.30 i går. Det interessante blir jo hva de gjorde i går etter at meldingen kom. Økte de den videre så kan dette bli meget interessant!
Jeg tror ikke at de sover i timen. Jeg tror at de regner med at det vil bli en sell the news på ESMO og da vil dekke på fallet.
Det var ihvertfall dårlig timing også, dagen før aksjen gjorde et bra byks oppover på høyt volum!
De forutsetter vel da en nøytral eller negativ ESMO-event?
Sell on news på positive data vil jo unektelig skje på høyere kurser enn vi har sett tidligere
Men da må de jo kalkulere at nyheten på Esmo skal få kursen betydelig lavere enn nå? “Sell the news” vil jo normalt bare føre til en avskalling av den stigning som positive nyheter medfører.
De kan da heller ikke kalkulere med at en positiv rapport på Esmo, vil medføre mye større optimisme for kommende INITIUM.
Vi vet ingenting om når de har økt shorten i perioden vi har lagt bak oss (siden 25.09). Det eneste vi egentlig vet er at de i forgårs (onsdag 11.10) krysset over grensen på at shorten økte med 0.1%(-poeng). Så shorten kan både ha minket og økt innenfor +/- 0.1% intervallet i nevnte periode før de altså på onsdag krysset opp >0.1% fra forrige posisjon.
EDIT (og litt note to self): +/- 0.1% endring beregnes da ikke ut fra endring på selve posisjonen men posisjonens størrelse ifht totalt antall aksjer i ULTI. Økning på 50.000 aksjer (fra 650K til 700K) er jo en økning på 7,7% mens mot totalt antall aksjer representerer ny shortbeholdning en ca. 0.13% økning.
EDIT 2: Så det er forsåvidt rimelig stort spillerom for Janus når daglig omsetning i ULTI veldig sjelden går over 100K.
Klart, men om det kommer helt nye ting forplikter de seg jo til å først børsmelde det. Mange misforstår jo litt slike ting, og derfor man ofte ser reaksjoner selv om det totalt sett er irrasjonelt. Om det skjer i dette tilfellet vet man jo aldri.
Nå har vi snart falt 20kr fra toppen samt i ferd med å dekke gap’et opp fra sluttkurs ons til børsåpning igår. Er veldig sugen på å gå inn med mer men selv med “bare” 3 børsdager er det ikke godt å vite hva på hva Janus (og evt. & co) klarer å få til før ESMO og evt. positiv info kommer).
Shorterpakk vet å utnytte småsparere som har en stoooooor del av den daglige tradingen
Er det på mandag før børs vi får lese abstraktet som handlet om å bruke FDG-PETscans i NIPU-studien?
Jeps. Søndag kveld får vi vite at den fundamentale begrunnelsen Janus sannsynligvis har hatt for 70% av shorten sin, betyr veldig lite. Men dette tipper jeg ingen av bakoversleikene i City får med seg, så det er nok først torsdag at de skjønner tegninga.
Og det er da Janus ringer Inven2, som mer enn gjerne kvitter seg med nesten 700k aksjer og sier «vår rolle er å legge til rette for økt innovasjon i norsk biotek, og dette var en fin mulighet for oss til takke for følget og bruke verdiene våre i nye eventyr for norske selskaper - vi ønsker Ultimovacs alt godt og er henrykte over deres fremgang i kreftbehandling» snipp snapp snute, så er shortsqueezen ute.
Som krav til LBA på ESMO så står det med uthevet skrift “phase II or phase III trials with implications for clinical practice or understanding of disease processes.”
Om Åslaug Helland i august/september fant ut at de da nyere NIPU dataene ikke tilfredsstiller kravet så ville vel hun stoppet LBA søknaden eller?
Sagt på en annen måte, hun hadde jo ferske data i september og vurderte dem slik at de har “implications for clinical practice”?