La oss nå ha litt is i magen her, dagen er ikke over ennå. Presentasjonen holdes ikke før lørdag, det kan komme nye mediesaker osv osv. Det kom til slutt noen nyhetssaker idag men de omtalte stort sett bare at kursen gikk i været og ingen dykdykk på hva som faktisk var så positivt med dette. Hvis dette er så fundamentalt bra som vi her inne sier det er så vil det jo reflekteres i prisen på et eller annet tidspunkt - og da på høyere nivåer enn det vi ser nå. Koser meg med gevinst så langt i dag, og fylte på litt til på det jeg håper nå var bunn
Indeksfond, olje, gass og fisk.
Ha i mente nå da hvilen børs vi er notert på. Ose, fisk og olje. Vi har en stor shortaktør mot oss. Maaange som gevinstsikrer på melding uten penger på bordet. Bruk heller anledningen til å ta mer hvis mulighet. La markedet få summe seg til over helgen/orale presentasjon. Så nærmer vi nok oss 200,- til uken. Janus kaster nok korta innen kort tid.
Rentefond, gruver, shipping, fisk + kanskje én biotek av børs.
Man får overhodet ikke betalt for å være langsiktig med å sitte med svært høy risiko ift medisinske resultater og kapitalrisiko (om selskapet klarer å hente kapital uten å vanne ut eksisterende aksjonærer til det morbide). Spesielt grunnet medaksjonærer som FTF og INVEN2.
Jeg så Polygon snakket litt om at mange store kommer til å få med seg dette, men ser man på XI og andre tradingchatter var det også mange skeptiske kommentarer, prat og haussing osv osv. Og før man får tv2-nyhetssak og VG-artikkel som Nykode fikk en gang i tiden blir det kanskje ikke småsparere som driver denne til værs. Da får man heller vente på at noen store institusjonelle investorer begynner å røre på seg Og det kan jo man håpe at fortsatt ikke har skjedd
Når folk er “grinete” her i dag og stemninga sikkert oppleves “så som så”, så handler det mest om at dagens kursutvikling tydelig viser at risk ikke står i forhold til reward. Man kan altså kjøpe seg inn i et derisket case (og det er det Ultimovacs faktisk er nå), for en så lav pris at nesten alle som har vært med fra før i dag heller ville valgt å kjøpe i dag til 130-140 enn i går til 110-120.
For norsk biotek som helhet er dette krise, fordi hvem ønsker å investere i noe som ikke betaler for risikoen man tar? Hvem vil sitte gjennom år på år med utvikling, bare for å innse at de kunne kjøpe seg inn for nesten samme sum etter at caset var i boks?
KJØRER PÅ: Carlos de Sousa og Ultimovacs skal nå snakke med regulatoriske myndigheter, key opinion leaders og potensielle partnere.
Få oss over på Nasdaq
Legger denne i skuffen, og tar meg en pause på en uke fra børsen, har ikke godt av å nistirre på kursen intradag, da det fort kan ende i forhastede og feil beslutninger. Tror idag er handel mellom småaksjonærer, gevinstsikring på ene siden, og ikke store nok som ønsker å plukke på andre siden, derav fallet. De store kommer forhåpentligvis om litt når de får rasjonalisert caset og investeringsbeslutningen
Enig i at avkastning versus risiko er for lav, men det er fortsatt skyhøy risiko her.
5 milliarder mcap ca - ingen godkjente produkter
Jeg tror dette her kommer i mål: tro = risiko
Vi kan selvsagt argumentere for at risiko er lav osv, men det står 5 milliarder på spill slik kursen er nå. Lykkes man ikke er det penger tapt - mye penger tapt. Ingen er villige til å eie for mye av denne kaka pga. risiko, så man får en sammensetning av aksjonærer som i beste fall er meh.
For meg bunner det ut enten:
- risikoen er for høy vs oppside
- Er pre-komersiell biotek for høyt priset i utgangspunktet? Dersom mcap var lav ville oppgangen blitt større er min påstand.
Nummer 2: Da lærte jeg noe nytt i dag! Dette har jeg aldri tenkt på i mine 15 år på børs
Det er halvannen dags omsetning av CPI.
Du kan ikke se bort fra UV1 som asset og rasjonalet som nå er ekstremt sannsynliggjort at gir selskapet svært verdifulle avtaller og/eller det ender med rent oppkjøp.
Den store “risikoen” på horisonten er en studie i melanom som er milevis på overtid. Vaksinen fikk nettopp POC i en relativt sett umulig indikasjon.
Du er klar over at de akkurat slapp bevis på at UV1, Ultimovacs sin egen kreftvaksine, gir 27% høyere overlevelse i kombinasjon med sjekkpunkthemmere? Altså, UV1 fungerer! Og ikke bare fungerer, men fungerer bra. Er det et tidspunkt aksjen vil ha en lavere risiko, så er det når de er kjøpt opp.
I forhold til teorien din her, så skal du vite at 90% av topp 50 har sittet stille i betydelig høyere risiko og er med for the long run. Aksjene deres har vært verdt mer og mindre tidligere uten at de har beveget seg.
Nå som Ulti faktisk har bevis på at produktet deres fungerer er det bare veien til markedet som står igjen. Det skjer mest sannsynlig via Fase 3, men kan også skje via en midlertidig markedsgodkjenning basert på behovet for en god behandling i denne forferdelige sykdommen.
Men, ja, alltids noe risiko. Derfor aksjen ikke er verdt 5000kr, som er fair value opp mot markedsandelene de kan ta ved full treff og veldig god markedsføring. Men veien dit er fortsatt lang, og de kommer til å bli kjøpt opp på veien om INITIUM leser av godt også. Eller bare basert på NIPU, det får være opp til BP.
Mulig jeg formuluerte meg dårlig:
Jeg ser ikke bort fra det du skriver.
Jeg har kjøpt mer i dag - om enn bare for mikroskopiske beløp i den store sammenheng.
Uansett så er det risiko, og samlet tar aksjonærene den. Risikoviljen er elendig om dagen virker det som.
Det har nok skjedd. Men på selgersiden. De heter Inven2, og har i dag drept fundingmulighetene for norsk biotek på oslo børs.
Men er jeg skuffet også over at selskapet ikke har klart å mobilisere interesse hos noen større utenlandske investorer til å ta unna dette volumet? Ja!
Tok litt mer her på 136,4 , vil nok lønne seg innen kort tid uansett dagens utfall.
Kjøpte meg nettopp inn med snitt på 137, håper dette er bunnen😂