Det er et interessant spørsmål:
“Kan det være at det tar så lang tid å få PFS data fordi kontroll-armen er bedre en historisk kontroll?”
Det er jo nærliggende å tenke slikt, for hadde det vært slik at kontroll-armen i INITIUM presterte dårligere enn historisk kontroll, så burde jo avlesning kommet tidligere enn forventet, ikke senere, med en gitt forskjell mellom overlevelse-kurvene.
Men hvorfor skulle kontroll-armen være bedre enn historisk kontroll?
Jeg vil tenke, og hevde at det heller er motsatt, at INITIUMs kontroll -arm mer sannsynlig er dårligere enn historisk kontroll.
Mitt inntrykk er at gjennom pandemien, og etter Covid, så har kreftpasienter opplevd noe dårligere overlevelse enn historisk kontroll.
Hvorfor det er slik har man ingen fullstendig og dyp forståelse av, men det er problematisert, og er opplaget “en greie”:
" The relationship between COVID-19 severity and cancer immunity and immunotherapy is not fully understood. While there is evidence suggesting that COVID-19 may have an impact on the immune system of cancer patients, the exact mechanism and the implications for treatment with immunotherapy are not well known. Importantly, cancer patients may have an increased risk for more severe COVID-19 disease due to their weakened immune system."
Den oppsummering sier meg at pandemien og covid har påvirket resultatene til kreftpasienter under behandling negativt, selv om det ikke er forstått hvordan, og detaljene i dette.
Jeg tenker derfor at det er en god del større sannsynlighet at kontrollarmen i INITIUM er dårligere enn historisk kontroll, enn at de er bedre enn historisk kontroll.
Som i så fall må gi oss følgende konklusjon for INITIUM; dataene der er myyye bedre enn det vi tror.
Og det er i så fall konsistent med de bedre en forventet resultatene i NIPU, en kreftform som er mindre egnet enn melanoma i forhold til antatt virkningsmekanisme for utvikling av kreften.
Der var resultatene bedre enn det vi kunne håpe på; signifikans og klinisk relevans i gullstandarden OS.
Slik jeg har forstått det så er det spesielt i melanoma at kreften aktiveres når T-cellene “sover”, men immunoterapien får gjort jobben sin når de samarbeider med T-cellene.
Melanoma var jo indikasjonen Ultimovacs sine vitenskapsmenn og -kvinner hadde mest tro på, for den er mest på linje med Ultimovacs sin teknologi.