Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

“men jeg gjør jo bare som hedgefondene gjør, uhhduhduhduh” :stuck_out_tongue:

4 Likes

Selvsikker nå. Snakker lisensiering istedenfor oppkjøp. Kan bli jævlig fett på sikt. Er nok UV2 der fremme som gjør denne strategien hot.

3 Likes

Ja, men det er vel ikke så rart: U har altså klart å produsere PoC på at UV1 virker, og det har de altså klart i andrelinjebehandling av lungehinnekreft… Hvem hadde trodd det?

Det er egentlig ganske drøyt. I seg selv. De starta omtrent med sistebossen og klarte det. Serr.

Og INITIUM går altså så tregt at man nå velger å lese av studien på en annen måte enn tiltenkt, fordi man rett og slett ikke kommer til 70 events. Kan det være fordi UV1 virker? Vel, det var allerede sånn høvelig sannsynlig før tirsdag kl 18:00. Nå er i aller aller høyeste grad sannsynlig. Faktisk så sannsynlig at det vil være totalt hovedsinnsykt om det ikke er UV1 som forårsaker de gjentatte utsettelsene av avlesningstidspunktet.

Og bare for å ha det sagt, det vi begynner å se konturene av her er et selskap som kan velge hvem det ev. vil selge seg til og / eller hvilke avtaler de vil gjøre: For det mange BP-pingviner der ute som vil ha en bit av U. Og bare en stk. UV1. Som altså trolig virker i svært mange kreftformer.

22 Likes

Alt som betyr noe nå er HR 0,73 eller lavere/bedre i morgen. :slight_smile: Blir spennende!

Hvorfor er akkurat HR på 0,73 viktig?

Når det gjelder INITIUM burde ikke kontroll armen ha nådd 70 events? Jo lengre dette tar vil det ikke si at standardbehandling har bedre effekt en historisk data? Så om dette tar veldig lang tid må vel de i standard gruppen også være progresjonsfri. Eller?

3 Likes

Det er det den står som i abstraktet fra tirsdag. Så samme eller forbedring

1 Like

En faktor i NIPU studien er alderen til de som er med. Det jeg har sett, er 70+, dvs overlevelse er enda mere spektakulært enn om det hadde vært en yngre (og sterkere) populasjon.
Hyggelig å avslutte uka med en pen oppgang. Vi er ellers en gruppe som blir superskuffet over 30% oppgang. :grinning_face_with_smiling_eyes: Det er sånn man gjenkjenner en Ultimovacs investor.

God helg!

12 Likes

Selskapet guidet avlesning H1 2023 først, fordi det er da man skulle ha nådd 70 events hvis behandlingen hadde virket like bra / dårlig som historiske kontroller. 25/4-23 ble avlesningstidspunktet flytta til H2 2023. 22/8-23 ble avlesningstidspunktet flytta til H1 2024, og Jens sa i q2 pres av man var “et godt stykke unna 70 events”.

Det begynner å bli ganske usannsynlig (i en studie med 156 pas) at dette skyldes rene tilfeldigheter, eller at pasientgruppen som er rekruttert skulle leve mye lenger enn historiske kontroller, kanskje spesielt med tanke på at studien pågikk i perioden verden ble rammet av Covid.

Men altså, det kan godt være at kontrollgruppen lever lenger også. Men altså, nå er studien så på overtid at det vil være rart om det ikke er noe effekt av UV1, spesielt siden vi nå altså har fått PoC.

3 Likes

Ja, forlenget overlevelse i kontrollgruppen må være en av årsakene til at INI-studien trekker ut i tid.
Dette fordi denne indikasjonen er litt mer “kontrollerbar” med CPI og at legene blir dyktigere på å bruke denne behandlingen. Noe som kommer pasientene til gode.

Men: dette gjelder også testgruppen på CPI og UV1. En positiv effekt av UV1 vil forlenge ventetiden basert på det opprinnelige oppsettet i studien.

Jeg innrømmer det gledelig; før NIPU-melding i juni anså jeg det som mest sannsynlig at begge gruppene presterte mye bedre enn forventet i INI/melanom. Og at det var små forskjeller mellom disse og at det kom til å bli en vag konklusjon som ville sende kursen ned.

Med meldingen i NIPU og 2L mesoteliom så forsvant denne tvilen, da siden Helland så bastant var uenig om at UV1 ikke hadde effekt.

Hvis UV1 har en signifikant effekt i den kronisk stygge, vanskelige og kompliserte mesoteliom… så mener jeg personlig at UV1 kommer til herje med den litt “enklere” indikasjonen melanoma.

35 Likes

Er det ikke også mulig at kontrollarmen følger historisk data men Uv1 armen gir langt bedre effekt en noen av oss håper og tror på?
Grunnen til at jeg spurte er for å finne en grunn til hvorfor dette tar sånn tid. Slik jeg ser det fungerer UV1 langt bedre en antat eller så opplever de i kontrollarmen progresjonsfri kreft bedre en tidligere studier

Det kan være både òg, som @Bob_le_Plast skriver ovenfor: At både kontrollarm og UV1-arm gjør det bedre. Så lenge UV1-arm gjør det signifikant bedre enn kontrollarm så betyr egentlig alt annet lite. Og det må være mulig å anta at så er tilfelle i INITIUM nå.

Det er selvsagt en mulighet. Men selv ikke en nyfødt optimist som undertegnede tror at UV1 er så hinsides signifikant mye bedre enn SoC CPI.

Hvis så, snakker vi om en verdenssensasjon uten sidestykke.

På den annen side; jeg liker bli positivt overrasket :slightly_smiling_face:

4 Likes

NIPU er jo ikke et eksempel på det - i en krefttype UV1 ikke var forventet å ha et stort bidrag. Kunnskapene til leger gjelder vel også her.

Nei, me lyt sjå.

Jeg har egentlig 0 tro på at vi blir “bedre” på å behandle kreftsyke pasienter. Leger følger gjeldende anbefalt behandling og gjør ikke egne eksperiment hvor de har “troa”. At det finnes mennesker i kontrollarmen som kan respondere bedre en historisk data er det en mulighet for men det er fåtall.

Spørsmålet er hva er det som kan gjøre at ting drar ut i tid. Vi er vel snart ett år på overtid?

1 Like

Gjorde ikke kontroll armen i Nipu det dårligere enn historiske data? Og Covid var muligens en medvirkende årsak. Vet ikke hvor overførbart det er til Initium, men hvilke gode argumenter for at kontroll arm skal overpresterer har vi egentlig?

1 Like

Det kan være så enkelt at diagnosen settes tidligere slik at behandling også starter tidligere.

Selvfølgelig blir de bedre på å bruke eksisterende metodikk.

Selv amerikanerne ble overrasket over at Ukrainerne brukte luftvern-systemet Patriot med suksess på noe de selv ikke trodde det ville fungere på.

3 Likes

Strengt tatt guidet de H1 2023 gitt at UV1 skulle ha god effekt → måloppnåelse. Hvis UV1 ikke hadde hatt effekt skulle INITIUM lest av H2 2022. Så at vi ikke får resultatene før i H1 2024 er enda mer spektakulært!

15 Likes

Hvordan? Det er egentlig ikke mulig. Vi snakker progresjonsfri kreft. Hvordan kan leger forhindre pasienter å få tilbakefall eller at kreften vokser uten å bruke dagens behandling?

Vel, den diskusjon tror jeg bedre vi kan ta den dagen INITIUM meldes og ser årsak til at avlesing trekker så langt ut i tid.

Edit: hvis jeg tar feil så er UV1 ekstremt mye bedre enn dagens SoC…

1 Like