Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Kan ta noen uker eller noen måneder uttalte IR i mail til meg i høst.

For å slippe dette utålmodige tidsstresset med avlesning/publisering kan det for oss langsiktige være greit å lene seg tilbake ved å først forvente en publisering av data for Initium og Nipu i mai.

4 Likes

De 69 første henger nok ikke ferdig “til tørk”. Jeg synes det er positivt for hver uke som går uten at vi hører noe. Februar og mars kan gjerne passere uten at vi får resultater. Jeg forstår ikke helt denne utålmodigheten.

6 Likes

Er vel ferieplanleggingen som krever at man vet når man kan cashe inn

Forstår godt resonnementene over, men bare et lite innspill da alt det tekniske rundt en studie ikke alltid er like lett og rasjonelt.

Det er trolig flere ting som ligger i å “vaske databasen” hos folks forståelse. Noen steg gjøres mens studien pågår, dette er typisk tastefeil, manglende data og data som ikke gir mening. Slike ting er det ofte CRA/monitorene som ser over etter at pasientene har vært på visit og studiesykepleier/investigator har tastet inn parametrene fra besøket i CRFen. Slike feil ryddes opp mens studien pågår, jo flere besøk CRA/monitor gjør og jo flere monitorer man har fører ofte til desto ryddigere data. En annen viktig parametre er hvor drevne studiepersonell er på kliniske studier. Man ser også over protocol deviasjoner mens studien pågår for å rydde opp mens stuiden kjører (eks oppfyller alle pasientene inklusjon/eksklusjonskrav etc). I tillegg til CRA/monitorene som er menneskene fra CRO på bakken har man prosjektledere og andre som sitter sentralt og ser over og identifiserer potensielle avvik.

Deretter har man data reconciliation og datacleaning. Dette planlegges ved at sentrene ikke kan gjøre endringer og man kjører en data reconciliation, målet her er å se over data og undersøke data som ser “suspekt” ut (outliers og enkelte deviations som ikke har vært fanget opp). Etter en slik reconciliation hvor man går over alle data (blindet) så reiser man “queries” til sitet hvor man spør dem om innastet data som man har identifisert stemmer. Her kan man også be senteret tidvis sende over “kildedata” (notatet hvor de først noterte verdien). Å sortere ut outliers før man kjører statistikken og finner resultatene er viktig for å få en bedre kvalitet på resultatet. Man ønsker å bruke litt tid på å cleane fordi etter denne cleaningen har man database lock og når det er gjort kan man (som regel) ikke endre dataene igjen - så dette er siste sjanse, etter dette må man leve med hva man har. Etter DBL populeres topplinje resultatene og disse kvalitetssjekkes (QC, Quality Checked) før dette sendes over til selskapet.

Man kan riktignok gjøre en “soft lock” underveis, men dette gjøres som regel på data og i en helg (slik at ingen sentre skal bli forstyrret og risikere å ønske å gå inn i CRFen), men slike soft locks er begrenset i tid og også begrenset hvor mye man kan finne og cleane. Man kan også kjøre interim locks hvis dette er spesifisert for en interimanalyse.

Så ergo; ja, man rydder svært mye underveis, dette gjøres av CRA/monitorene og prosjektledere som hele tiden følger med, men man har større obligatorisk clean når antall events er oppnådd for å ser over alle data etter at det er reconciliated.

Skal ikke uttale meg på hvor lang tid det som er beskrevet over tar for Ulti, her må vi bare forholde oss til hva selskapet sekv har meddelt.

Disclaimer: nå bruker jeg mange fremmedord og forkortelser, det gjør selvfølgelig innlegget ikke mer kredibelt, men jeg forsøker å holde meg til termer slik at dere evt kan sjekke opp hvis behov. Min erfaring er primært er fra dobbelt blinde (INI/NIPU er open label) randomiserte studier i fase 1-3 og open label fase 4. Ellers, jeg har Ulti aksjer og skriver ikke dette for å baisse, men mer for å opplyse mine medaksjonærer og sette forventninger.

36 Likes

Roc, både en merknad og et spørsmål.
Merknad, det viktigste mhp vasking er vel at sykehusene og utvalget er enige om at den enkelte pasienten har fått tilbakefall, kan ikke se at du nevner det.
Spørsmål, er det CT røntgen som benyttes til å sjekke eventuell spredning/endring i str. på svulstene. Isåfall er det vel logisk at røntgen for hver pasient sjekkes fortløpende, slik at man har en omforent tilnærming til røntgenbilder.
Mao bør 69 røntgenbilder være klarert den dagen event nr 70 kommer.

Hei @Syvcys, det jeg skrev er helt generisk for industridrevne kliniske studier. Så ikke noe av mitt innlegg er helt spesifikt rettet mot studiene Ulti har gående.

Jeg er nok ikke rett person til å svare på disse protokollspesifikke spørsmålene, men tipper du finner svaret på clinicaltrials.gov :smiley: Ellers så tror jeg andre her, som kjenner studien og fagområdet bedre enn meg kan svare.

1 Like

Ok, takk for raskt svar.

1 Like

Kan være relevant når det gjelder å fastslå om sykdommen (i INITIUM) har progrediert eller ikke.

1 Like

Takk skal du ha, ser at både ultralyd (nærspredning), og Ct røntgen for fjernspredning er nevnt.

1 Like

Da trakk kursen pusten i dag. Eller var det de “faglige advarsler” fra peaf på HO som skremte investorene? :rofl:

Denne ble publisert for ikke så mange dager side av Moderna selv… Moderna’s mRNA platform builds on continuous advances in basic and applied mRNA science, delivery technology and manufacturing, and has allowed the development of therapeutics and vaccines for infectious diseases, immuno-oncology, rare diseases, cardiovascular diseases and auto-immune diseases. Moderna has been named a top biopharmaceutical employer by Science for the past eight years. To learn more, visit www.modernatx.com.

??? Hva???

Tipper kursfallet vi har sett de siste to dager skyldes at det er mange nye aksjonærer som har hevet seg på vognen, uten å forstå hva de egentlig investerer i.
Da blir det slik at så snart noen tar en gevinst, så vil mange andre av denne typen starte å selge i panikk fordi “nå er det sikkert noen som vet noe negativt!” :grinning:

1 Like

Kjipt å se kursen rase nedover uansett grunn

Det er vel noen slektninger som har programvarer for kurssvingninger, up and down. Jeg har xx kontoer som jeg kan bruke, men…

135 til 125 er vel ikke akkurat et ras? :stuck_out_tongue: Fortsatt i et veldig godt område i all den tid resultater ikke har kommet enda. Det er vel resultatene som skal overbevise markedet? Ikke forventningen?

6 Likes

134,80 til 121,80. Nesten 10% det. Et lite ras i mine øyne

Dine besøk i tråden er det jeg personlig bruker som kjøpssignal. Har truffet 100 % av gangene hittil.

13 Likes

Veldig bra :+1:

Edit:

For øvrig fornøyelig at @Rassen finner et forvirret innlegg på FA-forum fra 11. juli 2022 å svare på i dag med sin bekymring for kursen:


Takk for at du tar deg tid til å bidra i trådene på TekInvestor også. Kursfallet henger nok sammen med at Ultimovacs er insolvent innen kort tid.

Du kunne tatt følge med rosasky (ut av huset).

8 Likes

Yes, der var du ja. Ingen bombe å se deg her inne på rød dager.

1 Like