Likheter mellom Moderna sin PCV (personalized cancer vaccine) og UV1 er i hovedsak begrenset til at begge er kreftvaksiner og at begge har et universelt rasjonale. Jeg er enig i at proof of concept for en universell vaksine + CPI er veldig positivt for oss og UV1, og at det gir en pekepinn på hvor verdifull en slik asset kan tenkes å være. MEN. det hører til diskusjonen at det er i en annen indikasjon, som også kan tenkes å være enklere for en vaksine å fungere i (adjuvant setting - etter operasjon)
Jeg legger ikke så mye ekstra LOA (Likelyhood of Approval) til INITIUM fordi Moderna har vist lovende resultater i en fase 2, men jeg høyner forventningene til en reprising på eventuelle gode data, og forventer at det er enda flere interesserte øyne på UV1 når dataene tikker inn. Det kan faktisk også argumenteres for at UV1 vil ha et enormt rasjonale for adjuvant setting om den gjør det bra som terapeutika i metastatisk kreft.
Det er på ingen måte negativt for Ultimovacs at PCV leser av positivt og at Merck satser hardt på en vaksine + CPI nå. Jeg har vært inne på det tidligere, så skal ikke hausse for mye om det på en fredagskveld, men det er veldig mange big pharma som ser Merck stikke avgårde nå, og om noen uker/måneder KAN vi ha en asset som fører en eventuell partner rett opp på siden av Merck i utviklingsløpet.
Tenk selv, ikke vedd gården på dette, data kan også komme inn med skuffende fortegn. Statistikken overlater jeg til andre å diskutere, men til og med der synes jeg det begynner å se ganske spennende ut.
Aksjen ser veldig spennende ut på medium sikt enda, og også på kort sikt. Dagens candle ser ut som en avvisning av nedside og kursen lukket over MA10 (bull foran neste uke)
Q4 på torsdag kommende uke. Blir ikke særlig spennende, med unntak av FOCUS-studien, som jeg ikke tror flyttes veldig langt. Tvi Tvi!