Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Er datoene til @ketilaaj når 70 events inntrer? Og hva med datoene dine @Roc? Jeg forstår det slik at de er inkludert vasking av data? Kan man da ta @ketilaaj sine datoer og legge til tid for vasking av data og så få dine datoer? Og hvor mye tid har du beregnet til vasking av data @Roc?

Vaskinga kommer an på hvor møkkete det er og hvor mye vaskemiddel de bruker.

Noen spekulerer i at det tar inntil 2 mnd, mens andre mener det kan være snakk om 2 uker. Det er 156 personer som skal vaskes og tørkes.

Nå er ikke strømprisen så høy lenger, slik at man kan vaske døgnet rundt istedenfor bare på natt. Det hjelper på.

Det er selve de beregnede datoene jeg er interessert i. Så lenge vi ikke får beskjed ved 70 events, så er det mindre interessant å vite hva sannsynligheten for et bestemt resultat er ved 70 events i dag. Vi får beskjed ved ferdig vasking og det er mer interessant å vite sannsynligheten for et ferdig vasket bestemt resultat meldt i dag. Synes jeg da i alle fall.

1 Like

Det er jo virkelig ikke komplisert. Beregnede datoer (til @ketilaaj) i fundamentaltråden angir hvor sannsynlig det er for at 70 events er oppnådd på et gitt tidspunkt.

Det tar alt fra noen få uker inntil 2 måneder fra events er oppnådd til resultatene meldes til markedet. Jeg tror for eksempel ikke det tar mer enn 4 uker (eller mindre). Men, det er ingen garantier.

4 Likes

Datoene i beregningene tar ikke med tiden det tar for å lukke databasen og informere markedet.

Kurvene angir sannsynligheten for utfallet hvis avlesningen er på den aktuelle datoen.

Det er helt bevist fra min side å bare inkludere kjente data, som innrulleringstakten fra selskapet og KM kurver fra referansestudiene. Hvis jeg hadde justert for udokumenterte tider ville det blitt fokus de antakelsene og ikke selve analysen.

10 Likes

Et tips til deg. Kjøp etter avlesing…Da får du eventuell oppside & slipper datarisko.

2 Likes

Sett en strek over datoene til @ketilaaj og skriv ny dato 1-2 mnd lenger fram i tid under.

2 Likes

Akkurat mitt poeng.

Jeg har ikke kommunisert noe datoer. Er ikke kompetent til slike utregninger og modellering og tenker personlig at data kommer når det kommer. Jeg har ikke investert på bakgrunn av sannsylighetsberegnignene gjort. Slike verktøy hjelper en, men skal ikke brukes kategorisk og blindt.

Hva angår tidslinjer, eneste jeg har sagt at det er noen tekniske og operasjonelle steg som gjøres fra antall event er oppnådd til selskapet får vite resultater på primærendepunkter. Disse stegene kan ta alt fra 3 uker (blue sky) til 2 mndr (konservativt). Trolig er det noe midt i mellom og vi får ikke vite hvor lang tid dette faktisk tar. Bla fordi dette er noe CRO gjør og er ansvarlige for slik at selskapets kontrollerer ikke alt her selv. Stegene er også regulatorisk definert og ting må gå riktig for seg formelt for å opprettholde studiens integritet.

Ikke heng dere opp i de tidslinjene jeg snakket om. Betyr ikke noe for eller i mot.

Dette er ikke noe stor avansert studie og CRO som Ulti bruker er verdens største og med masse erfaring. De operasjonelle stegene er hverdagsmat og representerer ikke noe risiko (det er derfor jeg har vært så kritisk til BGBIO ledelsen, ref diskusjonen om vasking der).

Edit: bare som kontekst; Covance som er CROet vi snakker om her har 80% av sin fortjeneste fra bioteks og resten fra BP. Så selvom Covance (LabCorp) har store BP kunder som de kjører studier for så er biotekene se server uhyre viktige for dem.

9 Likes

Man trenger jo ikke være matematiker for å ha tenkt på den tanken.

Nå har Ultimo ventet på dette resultatet i flere år… og så skal noen av dere “plotte” inn kjøp eksakt på uka…
På denne tiden, så bør mann ha bestemt seg, enten sitter en, kjøpen nå eller avventer til etter dataslipp…

Hadde jeg hatt tro på GODE resultater og så vente i 4 uker til for å kjøpe tidenes mulighet, så hadde jeg vært “nervevrak”

Hvert sitt valg, det er det som skaper markedet :grin:

8 Likes

Når risikoen går ned (sannsynligheten for suksess øker) kan man putte en desto større andel av kapitalen inn - det høres bare fornuftig ut i mine øre.

5 Likes

Mener noen her delte et dokument som viste at gjennomsnittstiden for vasking var 29 dager eller noe der omkring. Tidligere CEO kommenterte vel her på tråden for noen år siden at kom man til julaften 2022 uten melding ville det vær veldig bra, etter det ble det vel en forsinkelse i rekrutteringen, usikker på hvor mye (rundt 3-4 uker kanskje?) Så julaften 2022 er nå slutten av januar 2023

1 Like

:joy: Gi beskjed da !!

4 Likes

Jeg har skissert en litt annerledes tilnærming. Man har en del man ønsker sitte med uansett. Og så ønsker jeg å øke på ett tidspunkt. Om man tar utgangspunkt i to måneder så er det tidspunktet rundt 1 februar om man tenker den tidlige datoen til kjeaa. Tar man hensyn til cm067 blir det ca 1 mars. Det er min taktikk selv om jeg har økt allerede noe. Øker jeg for siste gang i februar er jeg all in og det er ikke så mye som gjenstår. Bære eller briste. Men med årets skatteregler tar jeg den sjansen. Ellers er jeg relativt sikker på at de ikke har mottatt noe svar når sønnen til ceo kjøpte. Da er vi vel på 10.12 eller noe.

4 Likes

Enig når en skal “toppe” innkjøpet/porteføljen.
Men for å bli med på morroa, så bør en vite sin besøkelsestid…

Håper selv på ett par tusen til, men der er det penger det står på og ikke tid :grin::sweat_smile::sweat_smile:

En 3-4 ukers «forsinkelse» i en klinisk studie er i praksis ingen reell forsinkelse. Og spesielt når man har covid pågående på sitt værste under rekruttering.

Hvis det stemmer så er det totalt neglisjerbart og innenfor forventningene. Husk at rekrutteringstakt er noe man lager estimater på basert på CRO sitt historisk track record fra sitene, tolking av inklusjon-/eksklusjonskriteriene, feedback fra PIs, konkurranse etc. Det er ingen eksakt vitenskap. Disse antakelsene bruker man for å estimere budsjett, lage KPIer for CRO etc.

Ikke overtolk og heng dere for mye opp i dette. Viktigste er at rekrutteringen har gått bra, det i seg selv er en svært god milepæl.

7 Likes

Enig, guidingen ble endret fra H2 22 til H1 23, det interessante er tidligere CEOs uttalelse om at julaften 2022 vil være svært positiv nytt for pasientene og aksjonærene, men etter denne uttalelsen kom altså endringen i guiding fra H2 22 til H1 23, for meg ser det ut som rekrutteringen i praksis ble forskjøvet 3-4 uker og på bakgrunn av det er «julaften» flyttet til slutten av januar

2 Likes

Hvis vi skal være pinlig nøyaktige, så ble guidingen endret fra Q4-22 til H1-23.

En endring fra kvartals- til halvårsguiding fordi de ikke ville skape unødige forventninger basert på for nøyaktige guidinger.

Sikkert noen som husker 30.06-guidingen fra PCIB i 2020? :wink:

5 Likes

Stemmer, men når man ser på den faktiske rekrutteringstakten ble trolig ikke rekrutteringen forsinket med mer enn 3-4 uker.

1 Like