Fin Radium med Carlos og Anne i går synes jeg. Fint at de gikk litt igjennom statistikken og fikk ut klart og tydelig at primærendepunktet oppnås ved en HR=0.73. Carlos brukte en metafor om “concentric circles” som dersom de utvides jevnt fra de to hypotensene på henholdsvis HR=1.00 og HR=0.60, så møtes de på HR=0.73.
Men jeg bet meg merke i noe annet som omsider ble tidfestet: Etter resultatene (mest sannsynlig) får vi vite mer om UV2: “In addition, what we are doing in parallel [to TENDU] is a lot of preclinical activities and CMC. So we expect that in the second half of this year we will be able to reveal a little bit more - be more visible in terms of what we have with the TET, not TENDU, but the platform in general”
For de som er nye i tråden trengs kanskje en liten repetisjon på hva UV2 er: Alle vaksiner bruker en adjuvans for å trigge en respons fra immunsystemet. UV1 bruker i dag en standard adjuvans som heter GM-CSF. Denne har såpass stor risiko for såpass kjipe bivirkninger at det ikke er aktuelt å bruke den til å vaksinere friske personer. Dersom pågående studier viser at peptidene i UV1 hjelper til med å kurere kreft, så er det absolutt all grunn til å tro at de også fungerer (og så gar fungerer enda bedre) til å forhindre kreft i personer som har høy risiko for fremvekst eller tilbakefall av kreft. Men for dette trenger man altså en ny adjuvans. Det er derfor Ultimovacs kjøpte TET tilbake rett før IPO. Med på kjøpet fikk de TENDU-peptidene som Sara Mangsbo hadde utviklet for å bruke sammen med TET-adjuvansen. Det at disse var nærme klare til å kunne brukes i klinikk er grunnen til at man kjører TENDU-studien nå med disse peptidene. Men det primære er altså ikke å se om disse peptidene er safe og kan ha effekt i akkurat prostatakreft - det er for å finne ut om TET-adjuvansen er safe og gir en immunrespons som indikerer at den vil fungere sammen med UV1-peptidene. Etter børsnoteringen har man bevisst ikke snakket om UV2, men dette har vært planen hele veien, og man har underveis i det stille jobbet med denne for å få den klar for klinikk (noe nåværende CEO nå for første gang indirekte bekrefter). Om UV1 nå viser gode resultater, så vil altså selskapet ganske umiddelbart dele denne “next-level”-planen. Da vil i hvert fall analytikerne sine tvangsmessige indikasjonsbaserte rNPV-analyser gå BOINK!