Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Hadde jo vært interessant å høre hva FTF og andre tenkte om denne oversikten - sett at (Som H3nk påpeker) ALLE aksjer kommer fra FTF. Og hvis man sammenligner likviditeten i de andre papirene opp mot Ulti samtidig, så begynner jo “efficent markets” å slå litt sprekker… eller?

3 Likes

Må legge på en null for kalle det sperre.

1 Like

De har jo sagt hva de tenker og deg er det samme som nikolai tangen. “Vi låner ut alt”

Fan, for en drittdag. Det er jo ikke rart folk gir opp og selger når en aksje kan hærses sånn med…

Kan liksom ikke logge helt ut heller. Må følge litt med, opp, ned, opp, ned, opp, ned…

1 Like

de dumpet ut litt nå tenker jeg

1 Like

Fatter ikke denne. Om et par-tre uker er kursen enten blitt omgjort til en :rocket: eller man snakker fullstendig kræsjlanding. Har det så fryktelig mye å si at Janus herjer litt i oppløpet og samtidig fyller på med ytterligere rakettdrivstoff? En rasjonell kursutvikling før dommedag skjer ikke uansett.

22 Likes

Det er flott at Janus øker posisjonen for det betyr de har null virkemidler igjen ved positiv melding i mars. Kursen kommer til å gå saftig opp.

1 Like

Kan ikke fri meg fra tanken på at Janus jobber for BP som prøver å holde ULTI nede i sumpen. Dette begynner å lukte ganske stygt. De vil ikke lykkes!

2 Likes

Det lukter rumpe av hele greia. Men det er ikke værre enn at kursen holder seg i den stigende kanalen, som jeg forventer at det blir kraftig overshoot på neste måned. Overshooten i Oktobber håper jeg blekner i forhold.

7 Likes

Jeg tror faktisk også at det er så enkelt; utgangspunktet til Janus sin short var at NIPU på “end point not met” før sommeren i fjor tilsa at når UV1 ikke virker for Mesotheliom, så virker det trolig heller ikke for Melanom.
At det har kommet andre data innimellom har trolig ikke påvirket den tesen nok til at de har tatt noen grep. At det er tilfelle synes mye klarere for basert på følgende:

En 50/50 succsess/fail rate er jo reneste kron og mynt. Justerer man for at man kan potensielt tape mye mer på en short enn man kan vinne, så virker det som at Janus normalt tar mye risiko i sine veddemål mot markedet. Sagt på en annen måte; en short som går galt må fort kompenseres for med 2-3 vellykkede gevinster.

Og jeg tipper at plan B til Janus er riste skikkelig i treet når resultatene kommer, og prøve å skape usikkerhet i bøffelflokken da man fort ser på aksjekurs som fasit, heller enn resultatene, akkurat som når NIPU-resultatene kom.

Jeg tror dessverre, for Janus, at de har feilberegnet sitt publikum, for selv om de lyktes sist gang i NIPU med å skape panikk i flokken så blir den strategien mye vanskeligere nå, folk er forberedt, og kunnskapen om caset er bunnsolid:

NIPU juni 2023:

INITIUM mars 2024

26 Likes

I tillegg må de faktisk låne aksjer for å riste mere i treet. Og det er kanskje ikke så mye mer å låne? I tillegg skal de kalles tilbake til GF i April

1 Like

Hvilke mulighet har Janus med tilbakelevering av aksjer?.. La oss si at vi får “end not met” Aksjen faller som en stein til 50 kr. Da vil gjerne Janus kjøpe tilbake på slike lave kurser. Men skal han i markedet å kjøpe 1,1 mill aksjer så vil jo kursen presses noe vanvittig oppover. Dette vil jo resultere i at det blir veldig vanskelig å kjøpe så mange aksjer da det er lite frie aksjer tilgjengelig.
Eller vil Janus satse på en voldsom “sell off” ved dårlige nyheter og kjøpe i bøtter og spann da…Er der andre muligheter å hente tilbake 1,1 mill aksjer? sliter med å se at han ikke biter seg selv i halen på et eller annet tidspunkt.
Forklar meg dere vise menn.
God helg.

1 Like

Den dagen NIPU “feilet” ble det omsatt nesten 800.000 aksjer på en nedgang på 30 % så ved endpoint not met er nok Janus vinneren.

Ved primary endpoint met i Initium derimot står de igjen med skjegget fullt av postkasser.

10 Likes

Någon mer som fyllt på hävstången på nuvarande nivåer???

1 Like

Engelsk:

Anyone else topped up the leverage at current levels???

Norsk:

Er det noen andre som har toppet gearingen på dagens nivå???

4 Likes

Ikke alle som er så glad i å prate om egne handler og posisjoner som du Lars. Var det 16.000 kroner du hadde satset?

2 Likes

Det er tilnærmet uansvarlig å investere i gearede produkter i biotech bransjen. Kjøpe en call-opsjon er OK, men ett produkt uten nedside beskyttelse er økonomisk sett grådighet som fort kan slå feil. (Og så mye risiko du har sett i caset tidligere er det veldig pussig om du bruker det selv!)

4 Likes

Joda, det skal jeg forklare :grinning:

Det er bare å se på utviklingen det siste året det der det opp og ned i mente. Jo, hvis man er rimelig oppegående selger man ikke NÅ hvis man tåler litt risiko, men jeg tipper det er mange som sliter litt nå.

Som sagt tidligere her så er det «bare» å holde ut litt til så får man svar, noe jeg tenker å gjøre.

1 Like

Uforståelig. I mitt hode. Om det er volatiliteten som plager.

Irriterende at man ikke har fått betalt for å ha tatt skyhøy risiko over lang lang tid? Definitivt. Men det er snøen som falt i fjor. Her og nå handler det kun om én eneste ting: innholdet i børsmeldingen som tikker inn i løpet av neste måned. Mye mulig innen maks et par uker.

Hva som måtte skje med kursen fra dag til dag innen den tid er som en kjip ventepølse. Knapt mettende og i det store og hele rimelig uinteressant.

10 Likes

Har vi ikke det da? Jeg kjøpte på 70kr og nå er den ca doblet. Det går jo oppover. Om enn litt ruglete. Og om studien blir bra vil short styrke oppgangen.

Best å zoom’e litt ut når en ser på grafer.

8 Likes