Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Som hadde vært fair om viljen til å balansere var like mye til stede. I folkeopplysningens navn. Litt som denne:

Om integritet og redelighet var ord av vesentlig betydning. Heller enn å male et ensidig bilde. Som er diametralt motsatt av å være analytisk.

1 Like

Og det kan selvsagt være at pengene kommer via et inngått partnerskap med BP…

1 Like

Vet du en gang hvor mange av de 20 plassene som er innside?!

Om noen meglere og forvaltere av de fondene som i hovedsak opptar de resterende plassene mener at en emisjon nå er sannsynlig og setter ut et rykte om det, så mener du det er riktig av en analytiker som følger selskapet å videreformidle det?

Her er hva jeg tror: Holom har satt i gang det ryktet helt på egen hånd gjennom en rekke forskjellige uttalelser de siste ukene.

18 Likes

Jeg tror det kommer en avtale om at BMS vil sponse fase 3 i Meso, kanskje før jul med noe upfront og milepeler.
INITIUM kommer nok før vi aner og det vil bli lagt merke til! I løpet av 2024 skjer det mye på avtalefronten eller oppkjøp.
Det er vel ikke mye mer enn 3% sjans for at UV1 ikke er årsaken til at pasientene dør eller blir sykere.

1 Like

Ja, det henger godt sammen med uttalelsen om alle disse store som bare venter på data og bryr seg lite om kursen er 200 eller 300. Men det er vel en fjær i hatten til Holom om de kan få dobbel så mange aksjer for samme summen de ville inn med?

1 Like

Skulle det mot formodning komme en emisjon etter 7/11 kan FTH s agenda med shortutlån være å få billige nye aksjer ,samtidig som en lav kursemisjon er negativt for selskapet. Denne eventuelle kynismen står desverre helt i forhold . Samtidig med svak norsk krone billig inngang for utenlandske investorer ! Jeg håper og tror dette fra meg ikke blir en realitet

Ultimovacs er en dråpe i havet for FTF. De sløser nok ikke bort energi og fokus på den måten.

Sånn opererer ikke FTF. Det viktige poenget blir borte om man skal lage sånne teorier.

4 Likes

Rekrutteringen på de pågående studiene bør gå opp nå med NIPU resultatene. Kanskje en ting å spørre om på Q3… om de ser en effekt.

Ettersom UV1 er den samme medisinen som også brukes i de andre studiene er det litt vanskelig og se for seg hvordan en deal på «bare» Mesotheliom kan struktureres, hadde det vært en differensiering av medisinen så det var en «UV-Meso» og «UV-Melanom» osv.

Hadde det vært enklere. UV1 er etter min oppfatning vanskelig og selge pr indikasjon, så jeg tror de må vente på INITIUM og så gå for en stor deal basert på den. Og det kan bli super bra det også, men om det ikke skjer noe i 1Q24 så skal man nok ikke la seg overraske om det kommer en liten emisjon for å holde bedriften oppe mens man jobber med innspurten. Er man blakk så vil kjøper/lisenstagerene se det og by lavt.

3 Likes

Det finnes ikke 1 potensiell BP. Venter man til INITIUM og den kommer inn som vi håper på ja da blir det plutselig veldig mange som kan tenke seg UV1. Det som kan skje er at en BP kommer inn med x antall milliarder for div. milestones for x antall % av salget. Dette kan komme fort og BP har lite å tape ettersom om Ultimo feiler så betaler de ikke. Tror også de i så tilfelle vil betale for flere studier

Jeg fikk kanskje ikke det tydelig frem, jeg tror det blir en «all-or-nothing» situasjon med flere potensielle budgivere. Virker ikke mulig å utlisensiere UV1 til flere forskjellige BP-selskaper.

2 Likes

Snart finnes det et utall biosimilarer av ipililumab (2023), nivolumab (2026), keytruda (2028) osv.

Høres det ut som en forhandlingsposisjon?

2 Likes

For det første syns jeg emisjonsspørsmålet er relevant. Ultimovacs har cash til H2’24 som de har sagt selv og da trenger de penger. Enten via upfront cash pay ved lisensiering eller ved å hente i markedet. Det er jo heller ikke spekulasjoner mer enn at selskapet selv har sagt de har cash til H2’24.

Når det gjelder emisjoner så er det desverre småaksjonærene det går utover. Om Ulti skal hente 1mrd og dette er 10m aksjer til 100kr eller 20m aksjer til 50kr betyr lite for de som har råd til å være med i emisjonen. Tipper Gjelsten tar sin pro-rata andel uansett. Men 20m aksjer til 50kr er mye større utvanning av oss som ikke har penger til å være med på emisjonen eller ikke får tegne for vår prorata andel.

Så tror rett og slett de store eierne ikke bryr seg så mye om kursen på kort sikt.

9 Likes

Dette kunne vært en mulig plan dersom disse resultater hadde blitt forstått slik de egentlig burde blitt forstått og dermed skapt en kraftig kursstigning. Når markedet derimot reagerte med et irrasjonelt kursfall i stedet, blir selvsagt en slik mulig plan nå uansett uaktuell.

1 Like

De store eierne blir påvirket av nøyaktig den samme utvannende effekten som småfiskene, så det går like mye ut over dem selv.

Ikke helt riktig. Om du leser hva jeg skriver så ser du at de store får mulighet til å være med pro-rata og får mulighet til å være med i emisjoner uten å miste eierandel. Av de store er det de som ikke har råd til å være med på emisjonen, eller ikke får pro-rata tildeling som blir vannet ut.

2 Likes

Hva innebærer det? Får de aksjert til en lavere kurs enn de øvrige som tegner?

Hvis kursen hadde stabilisert seg nær ATH hadde jeg sittet her og skreket etter opportunistisk emisjon som i gamle dager. Sånn som det er nå er det lett å være enig at det gir det ingen særlig mening som er enkel å se. Eneste måtte være at de ser at det blir forsinkelser så runway blir ubehagelig kort, men ingen guiding fra selskapet tilsier det.

Var jo litt det de gjorde sist, som var helt ypperlig utført og har tatt selskapet frem til value inflection point.

Måtte scrolle litt tilbake i gamle tråder

2 Likes

Pro-rata betyr at du får din andel, hvis du eier 20% av aksjene får du kjøpe 20% av de nye aksjene i emisjonen. Slik at din eierandel forblir uendret før og etter emisjonen. Dette blir typisk kun tilbudt de aller største eierne.
De som er store aksjonærene som har råd til å være med blir ofte tilbudt dette i rettede emisjoner, mens småaksjonærer må typsik vente på reperasjonsemisjoner som ofte blir kansellert.

3 Likes