Denne og de neste ukene vil nok folk gjøre mange r/r vurderinger, ja
De som lager statistikk (basert på historiske data) anslår muligheten for PE met (pr. nå) til å være et godt stykke over 90%
Gjør du som meg så trekker du fra litt i sannsynligsberegningen når du skal plassere pengene dine. Ikke fordi jeg tror sannsynligheten er lavere, men fordi jeg investerer som om den er det. For å være på den sikre siden. Bedre med for lav fart gjennom svingen enn for høy fart, hvis du skjønner hvor jeg vil. Man henter ikke nødvendigvis så mye på å ligge tett opp til maks fart på glatta.
Oppsiden:
Kanskje går kursen opp lusne 50% på PE met. Det vet vi ikke før vi er der. Men plutselig er det én eller flere større aktører som tar inn over seg hva som faktisk skjer her (PE met for UV1 er spektakulært og revolusjonerende, helt i seg selv, uansett om det er just met eller mega met). Og så bestemmer disse større aktørene seg for at de vil kjøpe seg noen hundre tusen aksjer. Da er vi et helt annet sted kursmessig veldig fort. Jeg kjørte en poll her for noen dager siden, og folk i tråden er ikke villig til å betale mer enn 2-400kr for “PE met”. Men man må ta høyde for at de fleste her har vært lasta til ripa ganske lenge nå. Så det er ikke de som vil prise denne aksjen fremover (bortsett fra at vi vil se noen som selger unna litt hvis det går mye opp). Så det er vanskelig å gjøre seg en kvalifisert gjetning. Fordi med PE met så er alt forandret for Ultimovacs. Ny bane, nye spillere, ny liga. Derfor blir det umulig å spå hvordan ting til vil bli, basert på hvordan ting har vært.
Nedsiden:
Husk at vi faktisk får data om vi skulle havne på feil side. At kursen vil gå ned er helt sikkert. Det trenger vi ikke diskturere. Men hvor mye?
For det første: Husk at vi har noen der ute som trenger å få kjøpt et 1,5-2 mill aksjer Ved PE not met, kommer de neppe å vente lenge med å begynne å dekke.
For det andre: La oss si at tallene blir HR 0,74, med KI på 0,42-1,06, og p-verdi på 0,11, og så får vi en indikasjon på at OS-tallene blir bedre enn PFS, men at det ikke er nok events enda + en plausibel forklaring på hva som gjorde at PFS ble slik den ble. Hva skjer da?
My guess er at enkelte da tenker at UV1 helt fint fortsatt kan bli medisin. Husk f.eks CM743 (fase III ipi+nivo i 1L meso som leste av på HR 0,74). Ipi + nivo er SoC i meso i USA og flere andre land i dag. Men jeg tipper den fase II’en som kom før CM743 ikke akkurat så ut som en homerun ved første øyekast…
I et sånt case vil vi nok se at noen dumper, mens andre (noen av oss har en sterk dragning mot fallende kniver) begynner å plukke aksjer. Billige aksjer.
Tenk så at sjansen blir mindre og mindre og mindre for null effekt pga tiden som har forløpt. Selv om begge disse scenariene er utliggere, så er det f.eks mye mer sannsynlig med et scenario hvor UV1 viser effekt, men ikke nok til å nå den predefinerte terskelverdien for signifikans, enn et scenario hvor UV1 viser null effekt, som nå må anses som nærmest helt usannsynlig.
All is not lost om vi havner på feil side av PE her.