Der satt jeg lørdags-halvliteren i halsen…!
Där kom PM äntligen
Misforstå meg rett; jeg sier ikke at det er noe galt at man har en sunn risikostyring. Det er heller å betegne som klokt.
Men når man har vært klok og ikke satset over evne, og dersom man da opplever at det positive scenario slår til, så er det rart med det, men selv har syntes det har vært tungt å kjøpe aksjene til 50%+ kurs over det jeg kunne kjøpt den for før viktig info ble sluppet. Det er menneskelig å si: « søren, skulle nok satset mer!».
Men nå er det nå en gang slik at det man ikke gjør i dag, det er umulig å tilbakestille i tid i morgen. Det samme skjer jo med oss som kanskje har strukket strikken vel langt; ryker det så får man ikke gjort det om igjen og blamen må hver enkelt av oss ta.
Men er enig i at risikostyring er fornuftig og noe alle bør ha et forhold til.
Men selskapet og dermed aksjen er jo verdt mye mer etter PE met. Å tenke at den er dyrere enn før når du har fått verdifull informasjon gir jo ingen mening? Hvis man kan kjøpe aksjen for 200 kr etter PE met er det mye billigere enn 135 i dag spør du meg.
Ja, der har du helt rett i. Men etter PE met kan du med kr 100.000 kjøpe 500 aksjer, mens dersom du kjøper for 100.000 i dag så vil du få 740 aksjer, eller 48% flere aksjer. Så leser man at dersom U lykkes med UV1 og det blir en kreftvaksine som kan benyttes på flere typer kreft kan, jeg sier kan aksjekursen på sikt stige mot, la oss bare for eksemplet si kr 2000,-. Med 500 aksjer sitter du da igjen med kr 1.000.000,- mens du med 740 aksjer vil sitte igjen med 1.480.000,-. Vel da er det mager trøst st aksjen et billigere på kr 200 enn på kr 135. For ta høyde for å ikke utsette deg for risiko vil du ha gått glipp av en ikke ubetydelig gevinst.
Men snur man dette på hodet og sier at meldingen som kommer lyder PE not met, da vil du med din risikostyring ha truffet bulls eye.
Men dersom det da stemmer at det er 90% sannsynlighet for suksess og 10% for skivebom, så er det ikke så rart om noen av oss tar en viss risiko på at det blir suksess. Det er vel mer forunderlig at shortere tar sjansen på at det blir skivebom med kun 10% sannsynlighet for treff.
Her er det minst to forutsetninger som kan diskuteres. At det er 90 % sannsynlighet for PE met har en rekke forutsetninger som vi ikke kjenner. Og at det vil være mulig å kjøpe aksjer for 200 kr etter PE met tror jeg ikke på. Selv om jeg både håper og ikke håper at det blir mulig, men av to helt forskjellige grunner.
Jeg ville ikke eid mange aksjer i dag hvis jeg var overbevist om at jeg kunne kjøpe de samme aksjene for 200 kr etter positiv avlesning.
Godt poeng. Heller ikke jeg tror det blir mulig å kjøpe U-aksjer for kurs kr 200,- ved PE met melding. Det blir ihvertfall ikke mine aksjer som legges ut til kr 200,- ved en slik melding. Jeg betrakter meg selv som grei, men ikke dumsnill! Og mars er helt feil årstid å opptre som julenisse på. Det tviler jeg sterkt på at Janus også gjør ved PE met melding på bordet.
Samtidig ser jeg at det å sette en prosentstørrelse på i hvilken grad U vil lykkes, det er vanskelig og helt klart vil ha en del forutsetninger. Men jeg tror nok at det vil være enighet om at sannsynligheten er større for at U lykkes enn at de mislykkes, dersom man tar i betraktning utfallet i NIPU, tar høyde for at NIPU var rettet mot psienter med en mer aggressiv og vanskelig krefttype enn det U står opp imot i INITIUM, samt at avlesningstidspunktet er utsatt utover des 2022 pga for få pasienter som har avgått ved døden etter behandling.
Jeg må ærlig vedgå at jeg vet mindre enn det legene som diskuterer innpå her vet, men i løpet av inneværende måned får vi forelagt oss, om ikke alle data, så ihvertfall hvorvidt det blir PE met eller ikke.
Ha en solfylt søndag! Foreligger meldingen allerede til uken?
Søndag 3 mars 2024. Fra nå av må man være online TI 24/7
Det er ikke dette “progresjon” betyr.
Etter enda mer "grubling " så har jeg en fornemmelse om at vi får en oppdatering mellom 5 og 11, altså etter presentasjon og tidsfrist dato på ASCO.
Fortsatt god søndag
Neivel? Progresjon betyr ikke forverring og/eller død?
Jeg synes det lukter melding enten i kveld, på mandag, eller tirsdag.
Hvis vi tar utgangspunkt i forutsetningen om at Ulti har fått tydelig beskjed fra CRO at data kan være klare til mars / tidlig i mars, så vil det være nå vi får dem. For altså, det vil være svært ulikt Ulti å kommunisere på “Vi skal på en eller annen konferanse med dataene våre (les: ASCO)”, om de ikke hadde fått 100% garanti fra CRO om at data vil være klare, slik at de kan nå fristen for LBA på ASCO som er 11. mars. Og alle som kjenner 'Movacs vet innmari godt at at selskapet neppe ville satset på et sånt “nå fergeavgangen med 42 sekunders margin”-scenario.
Så alt taler for en forhåndsavtalt og meget kontrollert overlevering av data nå i helga eller på mandag imo. Grei og ryddig margin fram til 11. mars. Ulti-style.
Hvis PE skulle vise seg å være møtt, så vil det bli en rask påfølgende styrebehandling hvor det vedtas å kjøre embargo på data utenom “PE met” frem til konferanse før melding sendes til børs. Dette er nemlig noe som må styrevedtas, og legitimeres, for i følge børsreglementet, skal selskapet egentlig slippe alt av data så fort som mulig i en slik situasjon (det er jo verdens tydeligste eksempel på innside).
Men altså, vi snakker ikke om dager her til behandling, vi snakker om timer fra data er mottatt. Spør du meg er det sannsynlig at lysene i styrerommet oppe på Ultimovacs HQ vil være på allerede i kveld, eller på mandag. Og da er det melding senest tirsdags morgen.
Når som helst nå. Når som helst.
Ser også på diskusjonene i tråden at mange ser ut til å tro de vil kunne kjøpe et mer eller mindre derisket case for 2-300 kr / aksje. Det er fullt mulig det blir sånn. Det er det. Men oppi det hele har vi glemt at Carlos og Co. har snakket med uhorvelig mange interessenter – inkl. Big Pharma – det siste året. Så de vet om Ulti, og de skjønner (nok mer enn oss her inne), hva en ev. PE met faktisk vil innebære i kroner og ører (les: dollars).
Personlig tror jeg at ved en ev. PE met, kan det ligge en saftig partneravtale på bordet før man får sukk for seg. Kanskje vil en slik faktisk blir meldt sammen med en ev. PE met imo.
ja , det BF som får tak i dette produktet kommer til å tjene utrolig mye penger.
Tror mange nå følger med på dette
Denne delen av børsmeldingen fra i går tilfører vel ny info fra NIPU i forhold til det som ble presentert på ESMO?
(eller skriver de det litt klønete?)
and new subgroup analysis demonstrates further improvement for the epithelioid subtype. The epithelioid subtype represents approximately 70% of all patients with mesothelioma.
Jeg deler dine ressonnementer med hensyn til fremdrift og timing for melding.
Ultimovacs har alltid levert det de har lovet på tid eller bedre, det har vært selskapets styrke.
Avlesningen i Initium er vel organisert og styrt etter at det i høst oktober / november ble varslet avlesning 18 måneder etter sist innrullerte pasient. Den meldingen kom på dagen 16 januar.
Når Ultimovacs har varslet data i løpet av mars så vil det være helt i tråd med tidligere erfaring med Ultimovacs at de leverer på best mulig måte. Det vil være å offentliggjøre Initiumstudien i begynnelsen av mars. Å oppgi hele mars som mulighet er for å ha sikkerhetsmargin om noe uforutsett skulle skje.
Det er nå 47 dager siden meldingen 16. januar og det er helt innenfor at ledelen får gjennomgang av data med CRO i USA denne helgen.
Det er ny info, @TheObserver , stemmer det. KM-plottet (PFS) for epiteloidgruppa ser forsåvidt ganske bra ut, mens det for non-epiteloid er veldig få pasienter (11 stk), men ser ganske kjipt ut. Ser ut som de pasientene har ca. null effekt av UV1. Men sånn er det jo. Er ikke alle grupper som har effekt, dessverre.
Hvor sannsynlig er det egentlig at CRO har så god kontroll og oversikt at de kan gi en så pass nøyaktig tidsangivelse for når data vil være klare? Kjenner man til andre tilfeller der kunden har fått en slik tidsangivelse som de da kan planlegge ut fra?
Dette blir bare synsing fra min side (baserer stort sett alt jeg skriver på logisk (imo) tankegang), men en CRO med bred erfaring i å kjøre kliniske forsøk og vaske data fra disse, bør de vel kunne angi ganske tydelig ca. hvor lang tid noe slikt vil ta. Så har man snitt / statistikk fra forskjellige kliniske forsøk å støtte seg på. Se f.eks denne:
Snitt for CROs i fase II og III er altså ca. 1 mnd. Fra 16. januar til 1. mars er mer enn det. Og det er heller ingen grunn til å tro at vask har begynt fra 17. januar her. Hvis oppfølgingstakten er hver 3. mnd, så har man ganske mange pasienter som var inne til sist kontroll allerede før jul 2023. Fullt mulig at CRO har begynt å vaske pasientdata fra disse allerede da. Alt taler dermed for at det helt fint burde være mulig å få klare data til mars 2024, gitt cutoff på siste pas. 18 mnd oppfølgingstid 16. januar.
Dette er det typiske. Ultimovacs er jo derimot en smule utypisk ved at det er en såpass bastant shortaktør inne i bildet.
I sum: lykke til med å være den som gir en super nøyaktig forecast.
Det stemmer at CRO har “vasket” pasientdata løpende ref H3nk1 sitt innlegg #4023
…we are in close contact with these CROs to make sure that they clean up this data as the study progresses, so that the final stage will not take as long, because some of that work is already done…