Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Når det gis null håp for INITIUM og det hintes om at immunogene cancertyper hvor CPI er SoC ikke har behov for UV1 så begynner jo restpotensialet å bli ganske redusert.

Både melanoma og lunge er veldig immunogene og vil da kanskje ha begrenset nytte av UV1-indusert immunrespons.

Men nå får vi jo ikke vite om det er fordi man legger til CTLA-4-hemmer eller om det er tumormikromiljøet som drepte INITIUM, eller andre faktorer. Så hva vi kan forvente av LUNGVAC er litt bingo, siden det er i en immumogen krefttype, men uten CTLA-4-hemmer.

Og i FOCUS kjører de uten PD-1-negative, som de tidligere har sagt har god effekt av UV1.

Jeg ble ikke klok på dette, og når jeg ikke får grepet på strategien og de valgene som er tatt så tok jeg også konsekvensen av det og solgte alt i går.

Jeg hadde virkelig trodd de skulle gi oss mer data, noen forklaringsvariabler som forteller NOE om årsaken til failen. Hvis de ikke har biopsi av pasientene i hovedstudien så skjønner jeg ingenting.

Hvis studien hadde vært en suksess ved en tilfeldighet, fordi noen pasienter bikket i riktig retning, så ville man ikke hatt en anelse om hvorfor. Så i fase 3 kunne man gått på en kjempesmell fordi man bare så på statistikken.

Polygon og andre kompetente får korrigere meg her, men det er i hvert fall min oppfatning av Ulti pdd.

3 Likes

Det har i mine øyne aldri vært noe “håp” for INITIUM. Den var en en klar fail, og ingen ytterligere modning eller subgruppeanalyse vil kunne redde den. Man vil aldri få en bekreftelse på at den evt. var uflaks som gjorde at man måtte konkludere med at UV1 ikke har effekt i melanom annet enn med gode resultater i de andre studiene i andre indikasjoner.

At UV1 kanskje bare fungerer i lite immunogen kreft eller at CTLA-4-hemmeren “ødelegger” for UV1 har heller ikke jeg særlig tro på. Det lille håpet jeg har, er fortsatt at INITIUM var en type 2. Men det håpet er lite. Men så er også prisen pt. lav og oppsiden enorm dersom man mot formodning får gode resultater fra NIPU, DOVACC eller FOCUS som vil styrke en hypotesen om type 2 i INITIUM.

Det jeg fant interessant i callen i går, da jeg spurte om hvorfor de ikke en gang nevnte muligheten for type 2 i presentasjonen, var at CMO svarte at det er noe man først kan snakke om når fullstendige data blir presentert - altså har et konkret konfidensintervall å vise til. Og det skjer altså mest sannynlig på ASCO. Og beskjed om det får vi altså om seks dager.

17 Likes

Kort sagt er caset sånn nå da: NIPU og INITIUM kan potensielt komme på ASCO.

Av de to er det god sjanse for at NIPU viser gode OS data fortsatt, og en mye mindre sjanse for at INITIUM viser noe av verdi.

I det korte bildet er de to ganske viktige.

Samtidig er det en klam hånd over aksjen med en viss short-interesse. Så å tro på noe stort rally i forkant tør ikke jeg, men dette kan overraske i positiv retning. :slight_smile:

Jeg er sikkert for tidlig ute igjen. Når markedet får med seg dette, som sikkert tar litt tid, så er det nok mer interesse rundt aksjen igjen vil jeg tro.

image

2 Likes

Så kort oppsummert, Polygon, så mener du at immunresponsen på UV1 rett og slett ikke gir klinisk nytte?

Noen som fikk med seg hva han svarte til dette? :slight_smile:

6 Likes

Han svarte ikke på spørsmålet, han leste det opp.

Veldig rar artikkel.

Kanskje det er samme journalist som i høst trodde at “Late Breaking Abstract” betød at det var “sent på dagen” og at dette var positivt, fordi da ville det være flest tilhørere?

4 Likes

Greit å ikke svare på ubehagelige spørsmål😆

1 Like

Carlos sa at det er opp til hver enkelt å kjøpe eller selge. Alle har jo sine egne økonomiske grunner. Føler han svarte bra på det spørsmålet.

Mange solgte nok i panikk og tenkte her kommer 1kr og selv om man solgte på 7-9kr er det veldig mye bedre en 1-2kr om man trodde kursen ville falle så lavt.

Hvem som selger og hvem som har troa har 0 betydning. Alt handler nå om resultat fra Focus og Nipu. Det ble brukt mye tid på å forklare at alle typer kreft er forskjellig og derfor er det ikke slik at INI feil tilsier focus feil noe som er riktig.

3 Likes

En veldig kjip artikkel synes jeg. CFO hadde dagen før INITIUM-failen aksjer og opsjoner til en verdi av rundt 30 millioner kroner. Dagen etter hadde han en drøss verdiløse opsjoner og aksjer til en verdi av kr. 500.000,-. CFO er en ganske vanlig lønnsmottaker. Nå CEO da svarte på spørsmålet med at det kan være private grunner til et salg, så synes jeg man burde respektere det. At MedWatch henger ut CFO på denne måte er direkte ufint.

19 Likes

Helt enig!

2 Likes

Selv om status i ulti-caset nå er som bildet under, så er det et par brødbiter vi må ta med i beregningen. NIPU- OS data, som har potensial til å få Oral Presentation igjen på ASCO. Om dette har det vært muse stille fra Helland, så det er ASCO vi vil høre dette fra om så er tilfellet. Så blir INITIUM-beskjeden om en potensiell poster der bare en nysgjerrighet for oss til selskapet eventuelt skulle endre tonen rundt studien.

image

Ikke noe hånk for tiden fra denne, men vi får se hva framtiden bringer.

Jeg tror man underdriver betydningen av Intrum poster og ASCO.

Hele det caset er blitt så spesielt at jeg tror det vil få oppmerksomhet og så tror jeg at BP vil få bedre forståelse for at dette feilet. De feiler selv hele tiden i studier så for dem er dette mer eller mindre rutine. For norske bioinvestorer, Herr Homle og norsk media er det verdens undergang.

Nei folkens - les historien om Keynote - så får dere et annet perspektiv på denne materien.

1 Like

Så for at det skal være håp for UV1, selv i NIPU med de resultatene vi foreløpig har der, så mener du det må foreligge en type 2 feil i INITIUM?

– Gjelder å ikke miste håpet

Bjørheim peker på viktigheten av å ikke miste håpet, selv i vanskelige tider. Som et eksempel på vellykket strategisk tilnærming og utholdenhet i legemiddelutviklingen, nevner han immunterapien Imjudo (tremelinumab) fra AstraZeneca. – Tremelinumab har blitt testet i mange indikasjoner før det endelig i fjor fant sin plass i behandlingen av leverkreft og i lungekreft. Dette viser hvordan legemidler kan ha både positive og negative resultater i forskjellige indikasjoner. Det gjelder bare å finne den rette, bemerker han.

5 Likes

Tja, dersom det er en type II feil her, så ville jo en modning av tallene kunne redusere den risken over tid.

Og dersom det er en utsatt effekt på UV1, som Nipu kanskje kan tyde på, så vil også en modning kunne avklare dette.

Så følger ikke helt logikken her, men om det er verd å bruke sårt pressede ressurser på er et annet spørsmål…

Initium er/var en randomisert studie med det resultat at det ikke var forskjell mellom test- og kontrollgruppene.

Den katta er stein død og alt potensiale for et siste sprett borte.

Så enkelt er det dessverre…

En modning i tallene vil vel ikke gi noe utslag ettersom mange i kontroll armen har veldig godt resultat. For eks veldig mange som fikk complete response? De ble langtids overlevere og vil for alltid bli en del av langtids overlevere statestikkene.

Det er mange som i checkmate 067 som lever lenge. Så det vil kanskje ikke vise noen forskjell noen gang. De kan ha vært uheldige her. Der er eneste logiske for min del.