Har stor respekt for alle synspunkter, refleksjoner og kunnskap som fremkommer her, og har hatt nytte av å lese innlegg i tråden, uten å bidra så mye selv. Skjønner også at noen har behov for å “tømme seg” etter noe som for de aller fleste har vært en sørgelig investering, og det bør jo være lov, uten at noen går til personangrep. Føler at nåværende diskusjon om hvem som har sagt hva når, med en slags gradering eller overtolkning av dette, herunder å ilegge skribenter intensjoner de aldri har hatt, kan bli litt “overkill”. Det er også for tidlig å begynne å skrive på “nekrologen” til Ultimovacs; “pasienten” puster enda for egen maskin, og prognosen er heller ikke så verst, overlevelse ut 2025 uten påfyll…
I min lange periode som “lurker” eide jeg ingen aksjer i Ultimovacs, særlig fordi risikoen syntes undervurdert. Etter at kursen ble ensifret begynte jeg å interessere meg for caset i større grad, ut fra en vurdering av restverdier i et risk/reward-perspektiv. Kjøpte selv en del aksjer i Ultimovacs på 7-tallet på basis av variabler som fremstod som gunstige; kontantposisjon, skattemessig posisjon, gjenværende studier, muligheter og eierstruktur, samt at det ikke var priset inn noen sannsynlighet for suksess.
Ikke overraskende ble FOCUS-studien negativ, men jeg er overrasket over at en allerede utbombet aksje falt ytterligere 55,7 prosent på meldingen.
Er det etter en totalvurdering lurt å holde, selge eller kjøpe aksjen nå? Her må dere gjerne komme med deres meninger og begrunne dem.
Kontantposisjonen ved utløpet av første kvartal var ca. 220 millioner kroner, og det er iverksatt kostnadsbesparende tiltak. Skattemessig verdi på fremførbart underskudd er anslagsvis 400 millioner så sant selskapet eller andre i helsesektoren kan nyttiggjøre seg dette en gang i fremtiden, og så er det spørsmål om det er noen restverdi i TAT eller pågående studier.
Til sammenligning kapitaliserer tirsdagens sluttkurs på 3,3 kroner hele selskapet til anslagsvis 113,5 millioner kroner.
På denne bakgrunn er min anbefaling hold, evt. spekulativt kjøp.