Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Og nå er det igjen ingen spread. Hva er det som skjer? Er det markedet elelr er det shorterene som ødelegger markedet? De sier de bidrar til likviditet, men det ser ut som de fjerner den og potensielt bidrar til feil prising med mangedoblet salg til seg selv.

Jeg tipper Euronext liker dette og at det er fint at shorterene kan forstyrre handelen slik at det blir penger å tjene for de største ulvenbe som dermed finner Euronext / Oslo Børs med anonymisert handelslogg attraktivt.

Handelsstopp / circuit breaker (CB) med påfølgende auksjon skjer. Det er ingen stor konspirasjon nå heller, bare noen som syntes tre kroner var en ok kurs å selge på.

1 Like

Hvorfor tror du det blir handelsstopp + kursen ned for ulti når olje og indeks kraftig opp realtivt sett? Du må være litt interessert i å se begge sider av en sak.

Ser du dirringen og hvilke deler av ordreboken som er aktiv og dermed indikerer hvilke investorer som er aktive/andel av markedet/andel av aksjonærene som er aktive?

CB trigges helt automatisk av kurbevegelse over 10% vekk fra forrige auksjon, helt fristilt fra hva som skjer med olje og whatnot. Du ser mønstre og “dirring”, men nok en gang er nok ikke forklaringen så veldig komplisert.

4 Likes

Dette vet du veldig lite om, siden du er kategorisk og selv aldri har undersøkt spørsmålet/problemstillingen. Dermed er du forutinntatt. Du ser jeg stiller spørsmål. Det er fordi jeg er INTERESSERT i å finne ut av .Det i seg selv er ikke konspiratorisk. Det er ikek slik at 10% fall aut. medfører CB.

Du skriver “nok” 2 ganger. Det er nok den siste nok`en som har størst sjangs for å være særlig gyldig. …og her har jeg faktisk historien med både ULTI og TI og HO trådene på min side - helt tilbake til PalMek stilte spørsmål i februar om hva er datarisken - samt ditt svar på dette både her og på HO, som ikke var særlgi gode hverken faglig eller kursmessig. (det blir litt som min TA, det kan være tilfeller hvor den tar skrekkelig feil)

Det burde skrives en analyserende artikkel i et relevant magasin om hvorfor norsk biotek feiler gang på gang. Kan hende bransjen kunne trenge å få seg selv belyst ute ifra. Hvilket magasin i så fall? TU, Bioingeniøren?

4 Likes

Dette er ikke særegent for Norge. Over 90% av biotekselskaper feiler.

Vis gjerne til eksempel. Ser av historikken at du var en av dem som mente R/R var bedre av å evt. investere på PE-met i INITIUM, noe som åpenbart var en legitim oppfatning som ingen kappet av deg hodet for. Utover det finner jeg nada og ved første øyekast virker det som du bokstavelig talt bare finner på noe (les: juger).

Voks opp, tørk av deg den brune melkebarten

2 Likes

Synes mye av “kritikken” ofte kokte ned til “husk datarisiko”, “husk NANOV”, og diverse andre ganske lettvinte “drive by”-kommentarer om biotek i sin alminnelighet. Er man negativ til pre-kommersiell biotek får man rett omtrent hver gang, så syns ikke det er så mye fjær i hatten å “treffe” med slike spådommer akkurat, med mindre de innsigelsene man kom med var spesifikke og viste seg å være relevante for studieutfallet.

10 Likes

Men relativt sett for et så pass lite land som Norge vil jeg anta at det kan være problematisk, blant annet med hensyn finansiering. Selskapene som har feilet har jo gått ganske høyt ut, og derfor har også fallene vært større også med hensyn på tilliten blant investorene.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Edit: sletter innleggende, bare støy.

4 Likes

En ung mor mister sønnen sin i en grusom bilulykke. Bilen har tilsynelatende kjørt av veien i en slak sving på tørr asfalt, bremsesporene er ikke lange, og bilen har jaggu meg også trillet rett gjennom autovernet og ned en fjellside. Bilen er totalvrak.

I begravelsen kommer vennene til den tragisk forulykkede unge mannen for å kondolere til moren.

Kompis 1: Jeg prøvde å fortelle ham at det var hull i stoffet i baksetene, er ikke rart det endte sånn med sønnen din. Han burde stoppet de putene ass.

Kompis 2: Altså, sønnen din brukte måneder av tiden sin på å forsøke lære meg matematikk, og likevel fikk jeg bare 2 på eksamen. Han var en skikkelig dårlig lærer, jeg tror nesten han underviste meg dårlig i egeninteresse.

Kompis 3: Jeg har sagt i fra til ham mange ganger om at man ikke skal kjøre rett etter man har spist. Klart man kjører utfor når man er proppfull av Smash.

Kompis 4: Sønnen din skylder meg faktisk 500kr, gidder du vippse det til meg?

Kompis 5: Det er ikke måte på antall ganger jeg har fortalt ham å fylle tanken. Sånt skjer jo hver gang man kjører med tom tank.

Kompis 6: Jeg skjønte det kom til å gå sånn med ham: Opel Manta er en skikkelig dodgy bil [sønnen har en Toyota Avensis].

3 Likes

Merker at du forsøker å gi inntrykk av at brukeren PalMek kom med relevante betraktninger om risikomomenter vedr. Ultimovacs og INITIUM som ble “tiet i hjel” av meg og andre. Men det stemmer jo overhodet ikke! Brukeren, som her på TI het hugoil tidligere, ble kastet ut nettopp fordi han skrev en masse løgnaktig vås om andre selskaper! Og så kom han inn og skrev mer vås under et nytt nick om Ultimovacs i en kort periode før moderatorene her skjønte at det var samme person.

Synes i det hele tatt det er merkverdig at folk som åpenbart har blitt aksjonærer etter INITIUM skal begynne å klage på at andre var “for positive” før INITIUM. Samtlige av de mest aktive skribentene har ment og skrevet siden mars at gårsdagens melding var den mest sannsynlige.

Edit: jeg er sikkert treig, for først forstod jeg at du også er Hugoil @Oboy . Da kan jo nye brukere også lettere bedømme PalMek sin virkelighetsforståelse…

6 Likes

Istedenfor å skylde på alle andre, hva med å begynne å ta ansvar for egne handlinger og investeringer?
Hvis man har brent seg kraftig i selskapet er det kun ens egen feil, kanskje aksjefond er det riktige for enkelte?

8 Likes

Akkurat ja. Sånn var det. Men skjønner det hele blir litt vanskelig når man ikke evner å lese det som faktisk blir skrevet. Får friske opp minnet ditt litt da:

Dette er et lite utvalg av meg, i mars 2024. Kan sikkert finne 100 til for å understreke poenget, men det holder kanskje?

6 Likes

Altså, hvis du blir lurt av det som står over, tror jeg kanskje ikke aksjer, og ihvertfall ikke biotek er stedet å være.

1 Like

Kan bekrefte at oboy er en gammel kjenning som er utestengt fra forumet. Ikke verd å diskutere med, og han er nå dempet igjen.

15 Likes