Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Jeg synet INITIUM med ca 50 % av det jeg hadde rundt juletider. Når det er sagt, så var det andelen altfor høy ift hva jeg opprinnelig ønsket å sitte over med…

Jeg var også med på fase 3-fail med Biotec Pharmacon, hvor det var like sjokkerende som nå… Den gang fant man ut at det var noe som hadde skjedd med produktet som gjorde det ustabilt i ph3, og som dessverre ødela studien.

Jeg har tradet litt nå etter INITIUM-fail og på et tidspunkt på torsdag formiddag var jeg helt ute. Etter å ha tatt meg noen gåturer rundt i Oslo gjennom torsdagen ble jeg enig meg selv om at det fortsatt er muligheter her, og grunnen er enkel. Det at kontrollarmen presterte så vanvittig bra, det henger ikke helt på greip. Noe har skjedd, enten i inkluderingen, covid, eller noe av foreløpig ukjent karakter.

Jeg velger derfor å bli med videre til Focus leser av med ca samme antall aksjer som jeg hadde på det meste. Det hjalp også at Einarsson svart på hvitt utelukket emisjon før den har lest av

13 Likes

Vanskelig å shorte selskaper med lav verdi

Det man må huske på er at NIPU ble statistisk signifikant med knappest mulig margin.

Den ble som kjent statistisk signifikant og viste seg å gi 27% lavere dødelighet basert på følgende;

80% CI, 0.53-1.00

Det dette tallet sier er at om man hadde kjørt NIPU studien uendelig antall ganger hadde den i 80% av tilfellene spyttet ut en HR i rangen 0,53-1.00.

20% av tilfellene hadde den derimot spyttet ut en HR utenfor denne rangen, enten den ene eller andre veien.

Altså er det fortsatt usikkerhet rundt NIPU-resultatet. Dette kan forandre seg med oppdaterte (gode) OS-tall.

Når man i tillegg legger en feilet INITIUM-studie oppå dette igjen, så er det i mitt hodet mye som tyder på at UV1 kanskje ikke fungerer så godt som man håpet.

Men jeg er også villig til å endre mening her om NIPU fortsetter å gi gode OS-tall, samt at Focus når primærendepunkt

7 Likes

Local review gav hr0.64 i NIPU men hvem som har rett av dem og CET vet vi jo ikke enda. At NIPU kan feile er helt klart mulig men også mulig for det motsatte.

Vi vet du koser deg, men vi er fullstendig klare over hva vi har vært igjennom og at snøret er rimelig tynt fremover.
Trenger ikke din hjelp.

Har du husket å tenke på at SOC-armen presterte 3 ganger bedre ift. tidligere tester i denne relativt beskjedne 2*75=N før frafall av pasienter?

Mot dette presterte UV1 HR=0,95. Diffen på 0,05 kan kanskje grovt og forsiktig anslås til å være 0,85 (1-diff*3) om SOC presterte som tidligere? (Her vil det jo være interessant å vite hvordan frafallet har vært i de to armene.)

Sentral kommite vs lokal kommite…??

Jeg er like sjokkert som alle andre av hvor heftig kontrollarmen overpresterer. Det skal bli interessant å høre selskapets tanker rundt dette. Men det er fortsatt en feilet studie. Og om kontrollarmen overpresterte pga friskere pasienter, døde uansett rasjonalet om at UV1 kan flyttes tidligere i behandlingsløpet (les; adjuvant/neoadjuvant)

2 Likes

Man kan sagtens få snakket sig ind i at tabe +90% af investeringen i dette firma endnu en gang.

1 Like

Jeg klarer ikke helt å legge fra meg snusk teorier her heller jeg da. Hvordan har det seg at Janus sto klar med å sende kursen ned til kr70,- med kjempeinnsats da fail kom og hadde resultatene kommet ut positivt i ettertid om Helland og co ikke hadde kontroll med dataene selv fra hver enkelt av studieplassene?
Har Ultimovacs tilgang til rådataene rett fra studieplassene nå etter at sentral review har gjort sin vurdering? Det er for mye som ikke stemmer!

6 Likes

100 % kan man tape på å kjøpe en opsjon. Men man kjøper en opsjon fordi har man tar “tapet” i forkant om det går galt men spekulerer på at det kommer en positiv endring, oppgang og fortjeneste.

Og en U aksje er en opsjon nå uten tidsbegrensning som det vanligvis er i opsjoner.

Om det er rekruttert inn «friskere» pasienter i INITIUM vil det kunne gjøre at immunforsvaret til disse pasientene da er i stand til selv å produsere relevante T-cellene og ikke trenger hjelp fra UV1 vaksinen?
Slik at selv om UV1 skulle fungere så gir den ingen nytteverdi og pasientene klarer seg i dette tilfellet uten?

Merker at mange bebreider seg selv for store tap på Ulti. Sårt å høre om dere som har fått en skikkelig smell. :heart: Jeg tenker det er greit å minne om at dere kanskje skal kontakte hjelp for å bearbeide dette. Psykologer har jo taushetsplikt.

Jeg vil gjerne også fortelle alle dere som har vært store bidragsytere på tråden her at dere IKKE skal ha dårlig samvittighet for å ha «ledet» andre inn i en dårlig investering. Jeg har opplevd at nivået på diskusjonene her har vært særdeles seriøse og grundige. Og riskikoen har vært påpeket utallige ganger.

Jeg har selv gått på en smell men var heldigvis ikke all-in. Porteføljen rykket litt tilbake, men sommerferien er ikke avlyst i år og daglig økonomi ikke påvirket.

Jeg sitter med dobbelt så mange aksjer nå etter avlesning, kjøpte meg opp, dessverre på 9,80 burde ventet litt og fått de billigere.

  • Hvorfor vil man seg selv så vondt tenker dere kanskje da?
  • Jeg hadde før avlesning regnet meg fram til at til at kursen ved fallert INITIUM burde ligge et sted mellom 20-30 kr. Jeg mener fortsatt at det er en ikke urimelig antakelse. Vi snakker om et selskap som er finansiert ut i 2025, tre studier på gang, patenter, kompetent stab, etc, etc… Og så prises det til kontantbeholdningen eller lavere??? Hvilke andre selskaper på Oslo Børs er like lavt priset?
  • Jeg mener bestemt at kursen ble til de grader gruset fordi forventningene var så ekstremt oppskrudde på forhånd.

Det at store eiere har solgt seg ut er en skuffelse og negativt. Det at Gjelsten sitter stødig i skuta er et stort pluss. Håpet er at det er andre langsiktige sterke eier som kommer inn. At noen andre nøkkelpersoner har solgt seg ned kan det være mange grunner til, ikke minst økonomiske.

Jeg kommer til å sitte gjennom neste avlesning, kommer kanskje til å øke litt til, og heller redusere risiko på andre deler av porteføljen. Som Werner og andre påpeker: I November vet vi mye mer, rekker å terminere alt og få fradrag på 2024-skatten, i verste fall.

God søndag til alle sammen! Hold ut!

31 Likes

Er litt bekymret for vår svenske venn. Vi er ikke kompiser, men en smell som dette kan sende folk helt ned i kjellern. Eller verre.

8 Likes

Jeg har etterhvert hørt på endel BP selskaper forklare hvordan de kjøper micro cap, og hva som ligger bak et oppkjøp. IP, effekt data og kompabilitet/ synergi med egne produkter står sentralt. Oppkjøp er et scenario jeg ikke ser noen som helst realisme i, og jeg tror man bør være varsom med å gi slike ideer grobunn.

Det er uendelig mye spennende tech BP kan bruke penger på, og dessverre har ikke Ultimo hatt effekt som gjør det til en slik kandidat. Det er veldig synd, men like fullt sant.

Ikke kjøper BP ting som ikke virker, og ikke bruker de en milliard for å «få en fot inn i en cluster». Årlig medlemsskap i OCC koster forøvrig 20.000, og gir tilgang til alt man måtte trenge av nettverksarena.

5 Likes

Her ser du fullstendig bort fra resultater i andre indikasjoner og forhold som patent forlengelse hvis kommende avlesninger understøtter tidligere studier. TET er også noe du glatt overser. Det er fortsatt god mulighet for en fremtid for Ultimovacs om en på en annen måte enn forutsett.

Fortsatt har vi også muligheten for at det kommer informasjon etterhvert som kan “frikjenne” UV1 i INITIUM om enn mindre sannsynlig.

Pust med magen og vent på hva selskapet kommer med etter å ha fått satt seg inn i data.

Har fortsatt tro på at ledelsen er det beste alternativet til å finne en vei videre, noe jeg personlig har tro på p.d.d

4 Likes

Hva tenker vi om tilleggstudien på 27 pasienter? Denne burde vel være lik de andre armene men hva om den kommer inn helt annerledes. Da blir jo alt enda mer merkelig

Tilleggsstudien er uhyre interessant, men det er en stund til svarene kommer. Der skal de gå i dybden på virkningsmekanismen for UV1 og virkelig se på detaljene.

2 Likes

Ser at i tillegg til tilleggsstudien med 27 personer som alle får ivi-nivo+UV1, så skal også 60 av pasientene som deltok i Initium delta i en tilleggsstudie. Kan ikke huske at det har vært snakket så mye om den - er den frafalt etter at prosjektbeskrivelsen ble oppdatert i Cristin ? Evt, hva vil den kunne bidra til for mer oppklaring ?

https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=2062306

1 Like

tilleggsstudien tilhører vel Ultimo selv så de kan oppdatere når de måtte ønske og det er vel local review der. Vært spennende å høre om de ser noen forskjeller allerede nå om avviker fra INI studien.

2 Likes

Selskapet bør komme med en børsmelding om veien videre for føflekk-kreft SNAREST.