Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Har trua på at dette betyr gode NIPU update

Men unnskyld min naivitet, kan de ikke bare fortsette til 22 mnd er passert?

Jo de følger jo opp men mulig meldingen da ikke hadde blitt som den ble

1 Like

De sa vel de skulle oppdatere markedet når de fikk en oversikt over hva slags kostnadskutt kunne gjennomføres, og hva slags runway dette vil gi selskapet utover 2024

3 Likes

Tak for godt svar! .

1 Like

De kunne i praksis ikke det når de var så lave på cash

1 Like

Eller er det nettopp da de skulle oppkapitalisert med begrunnelse av at avlesningen tar tid?

Emi på relativt høy MCAP som ville tatt ned risk for selskapet betraktelig ved en fail.

Men jeg tror de var som Titanic, dette kunne ikke feile.

4 Likes

Tror du er inne noe her, veldig bra observasjon / analogi / bilde.

Men ass: Tenk å ha vært med på norsk bioteks “Titanic” da.

Litt sånn:

Q: Hvor var du da Brå brakk staven?

A: “Eh, jeg heter Oddvar, og det var faktisk jeg som brakk den staven”.

Morsomt nok å tenke på at jeg skreiv den posten om at NIPU var Wasaskipet i fjor høst, og jeg så for meg at INITIUM ville være “Äpplet” (søsterskipet som ble bygget etter, hvor man hadde lært at det kanskje var lurt å ha litt færre kanoner på øverste dekk). Men INITIUM var ikke Äpplet. Eller Wasa. Det var Titanic. Vel, vel. Og nå får man vel finne frem “Salme ved reisens slutt” snart.

Heldigvis kom vi fra det med livet i behold og en erfaring rikere.

For rent monetært kan man jo ikke hevde å være rikere, ihvertfall :expressionless:

4 Likes

Hvordan ville dere reagert på melding den 17 om 62 events totalt ved avlesning 15 januar i Initium, fordelt på 32 kontrollarmen og 30 på UV1 armen, og som siden 15 jan til 17 april har øka til 64 - 34 - 30?

må short nå da dekkes inn på 1uke her ?

Ikke hvis andre aktører vil låne ut i mellomtiden. Da kan shorten låne av en tredjepart, levere disse til trygda, og så hente dem tilbake igjen etter generalforsamling.

ja, business update. Det er vel ikke fremlæggelse af analyse af resultater i INITIUM, fra I-dagen:

*Ultimovacs will further analyze the full data set while continuing to advance its ongoing Phase II trials for UV1.
*Looking forward, our first objective is to complete the analysis of the full data set in depth to gain further insights on UV1’s effects," said Jens Bjørheim, Chief Medical Officer, Ultimovacs.

topics:
…emphasizing recent developments…
…the future potential within the clinical program…

kunne tyde på at der ikke er så mye vedr Initium - analyse ongoing og artikel/konference skrivning ongoing - NIPU ku godt være et mulig fokuspunkt …

2 Likes

Enig, men om selskapet selv ikke så noen faresignaler her hvordan skulle vi… Kan nesten virke som de så litt blindt på det, selvom jeg ikke tror det. Jens slår meg som ekstremt oppegående, men ja kanskje de rett og slett ønsket og trodde for mye på suksess at de ikke var helt rasjonelle… Julaften ble nok en like stor skuffelse for dem som oss.

2 Likes

De har jo forskere, kreftleger etc. i teamet som sikkert har gitt de råd. Ikke rart at man er positiv om ekspertene er det.

Når en følger med i forskjellige innspill og teorier fra flere dyktige folk her på TI, etter avlesningen av Initium studien, registrer man at det er så mange faktorer som kan ha påvirket resultatet som drøftes. Det kan feks være som den over - burde man ventet til avlesning først etter minst 24 mnd ? eller
Hvorfor ble ikke UV1 prøvd med Pembo/Keytruda? som man hadde gode UV103 data fra i fase 1,.
Hva skjedde med rekrutteringen under covid pandemien,?
Fikk pasientene i denne perioden bedre oppfølgning, ? råd om kosthold ?mv.
Mange flere av denne type faktorer har og blir diskutert.

Det som slår en er at de fleste av disse diskusjonene og teoriene ikke går på selve virkningen av UV1. Mange av argumentene rokker ikke ved alle de gode tidligfase data man har hatt med UV1.
Det er utenforliggende faktorer som man ikke har oversikt og kontroll over som ofte er i fokus.

Slik status er i dag blir det noe spesielt når noen påstår med bred penn her inne at UV1 ikke kan ha virkning.

Det er for mange andre konkrete forskningsresultater som er gjennomført tidligere, og nå også senest NIPU studien, som gir saklig grunnlag for å opprettholde troen på UV1 sin virkningsmekanisme som relevant.

Les historien om feilingen og utviklingen av Keytruda, som var nær ved å ble oppgitt og gitt bort som verdiløs. Den er i dag verdens mest solgte CPI. Den er til ettertanke i dagens situasjon.

Det er grunn til å tro at den kunnskap og teknologi som Ulitimovacs har ervervet om UV1 vil kunne utvikles til medisin i kreftindikasjoner. Mulighetene kan ligge i samarbeid og partnere i tiden fremover. Interessen har vært der og det er aktører med kompetanse til å forstå risiko med studier og risikoer for feiling på ulike grunnlag. De har også kompetanse til å forstå verdien av resultatene av mange års forskningsarbeid.

15 Likes

@solskimm

Er dette deg på Nordnetforumet :wink:

Som alltid høyt nivå på det forumet :rofl:


Solskinnsdag1

for 36 min siden

:star_struck::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket: vi skal opp

2 Likes

Birgitte - Jeg er enig med deg i at Initium studiet frem til nu giver lige så mange spørsmål som svar. Det hele er blitt litt binært - Virker UV1 eller virker UV1 ikke?

Jeg tror ikke på UV 1 som et overlegen universal vaksine for kreft men det har jeg aldri gjort . UV1 skal finne sin rolle i behandlingen av forskjellige typer kreft. Ultimovacs har fem fase 2 studier som kan avklare det. Vi har avlesning på 2 studier nu, hvor 1 studiet høyest sannsynlig er godt nok til at der kan blive startet fase 3. Initium studiet har jo hellere ikke fejlet på en måte, som ville ødelægge andre muligheter. Der er fortsat en god bivirkningsprofil og studiet kan give grunnlag for en bedre forståelse af vaksinen.

Jeg har også noteret mig at styreleder har sagt følgende

« Vi har også uttalt at vi har ingen planer om å gjøre noen emisjoner før vi får avlesningene av studiene vi venter på, sier Einarsson til HealthTalk.».

Det vil sige at emisjonen er ikke lige om hjørnet.

I tillæg kom der følgende frem i samme intervju:

« Dere skal snart ha en webcast hvor dere vil gå gjennom i mer detalj resultatene fra INITIUM-studien og snakke om fremtiden også?

– Ja, jeg har allerede gjort det i Radium-podcasten (episode-296), men vi må gjøre det formelt sett fra selskapet når vi vet hvordan situasjonen ser ut. Og så vil vi da, som du sier, gå nøye gjennom studien. Dessuten har vi jo en del resultater fra NIPU-studien, og vi vil også under webcasten snakke mer om veien videre.».

Det antar jeg mere eller mindre er dagsorden for den børsmelding, som selskapet sendt ut i går.

Styreleder sagde også dølgende:

«– Tilbake til emisjonen: Dere kommer jo til å emittere på et eller annet tidspunkt i løpet av 2024?

– Det er to veier fremover. Den ene er å få en form for partneravtale. Det andre er å hente penger i markedet.».

Ultimovacs skal ikke kjøre fase III selv. Det skal være sammen med et big pharma selskap og her kommer der milepælsbetslinger og evt upfront betaling. En sådan avtale avhenger av studie resultater men en avtale kan flytte runway længere ut en 2025. Hvis FOCUS studie så også kan komme ut positivt er det slet ikke sikker at der er behov for emisjon.

Gjelsten og Radforsk Investeringsstiftelse kommer ikke til at utvannet aktiebeholdningen ved en lav emisjon. De vil bygget opp herfra.

7 Likes

korrekt - shorten havde øget hvilket drev kursen ned - nu har de ikke ret meget at løbe på længere inden GF…

Folketrygdfondet har fått tilbake alle sine utlånte aksjer. Jeg ville ikke veddet på at andre som har lånt ut aksjer nødvendigvis vil kalle de tilbake før GF.

Nei men en ser nå at presset på kursen og nedgangen fra ca 12 til 9 skyldes at de 2 shorterne har stått for salgspresset som har presset kursen ned. I dag var de nok tomme og kursen fikk et hopp opp igjen.

Kommer det nå fremover litt positivt nytt fra U kan en håpe på at det vil trigge kursoppgang. I såfall ser jeg bare positivt på at det ligger shortere der som må tenke på om de skal dekke seg inn.