Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Jeg vil ikke fokusere så mye på korte posisjoner, men vil heller se på hvilke muligheter selskapet selv har til å løfte seg opp. Jeg vet om bioteknologiselskaper hvor kursen har gått 100% + og hvor shorten fortsatt sitter med noen få prosent. Men det er riktig at kursen de siste ukene har vært påvirket av salg og tilbakekjøp av shortposisjonene.

5 Likes

Enig. Vi ser jo bevegelser hos andre konti nå enn FTF.

Dæven, 170k i ett jafs der!

1 Like

Vi må vel få noen update fra INITIUM på GF eller før. Tipper det blir stilt spørsmål så noe nytt må de vel komme med?

Det er kalt inn til “business update” møte 17. april. GF er 18. april.

1 Like

Blir spennende å høre avklaringen ang. Initium-dataene og mer info rundt planene framover på onsdag 17. april. Så kommer det viktigste for caset 24 april. Da får vi vite om Helland har fått NIPU OS-data på ASCO 2024 årsmøtet. “APRIL 24, 2024 at 10:00 AM ET: Abstract Titles Posted” ASCO 2024 - American Society of Clinical Oncology Da kan kursen gå veldig mye på kort tid, spesielt om de får muntlig presentasjon som på ESMO. Da gikk kursen til 170kr/aksje på gode OS data, som vi håper har blitt enda bedre nå. Har de det kan det gi grunnlag for en avtale med BMS om fase 3 i indikasjonen og selskapet kan kanskje få milestone payments og upfront i en slik avtale. Men det fordrer at OS-data blir veldig bra på en eventuell ASCO-presentasjon, og først må de få plassen på ASCO, som vi får vite om de har 24. april.

Helland kan vite det før, så for alt vi vet kan det også komme 17. april

9 Likes

Ville vært forsiktig med å slenge ut tall som 170, da det var med andre forutsetninger enn idag. Ingen tvil om at det vil føre til et hopp, men resultatet i initium reduserer oppsiden endel.30-50 kanskje? :slightly_smiling_face:

30-50kr tipper jeg utløser emisjon, den muligheten kunne de ikke la gå fra seg.

Så tipper max forventning bør være rundt 20-25kr i det korte bildet. Kan få en overshoot, men tror en eventuell tur opp på 30-tallet eller mer ville fått dem til å hente penger nå.

For øvrig er jeg litt spørrende til hvorfor de legger business update til 17. april, dagen før GF. Det må vel nesten være noe blidgjørende de kommer med, siden de dagen etter skal spørre aksjonærene om de får øke aksjekapitalen igjen, samt godkjenne egne styre-godtgjørelser osv.?

Ikke uenig i at en opptur muliggjør en emi, men det betyr ikke at den ikke kan gå dit :slightly_smiling_face:

1 Like

En emisjon på 30 tallet ville vært ganske så bra og noe jeg personlig håper på. Vil jo ta bort mye av nedsiden

Noen tanker om hvorfor de har “business update” i børsens åpningstid? Hvis det er Initium-relaterte oppdateringer så kan det jo bli store utslag og det hadde i så fall vært ryddigere rett etter stengetid.

Hvem bryr seg om ryddig, her skal alle trading-avhengige få sin dose :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det sagt så synes jeg også timing var rar, ikke bare 11:00, men også dagen før GF. Kanskje det var det tidligste tidspunktet de vet de er klare til, og derfor er det det beste de får til?
Dette er info man vil ha så tidlig som overhodet mulig før GF.

1 Like

Martins - I Health Talk interview med styreleder kom følgende frem:

"Styret i Ultimovacs foreslår at generalforsamlingen om to uker gir styret en fornyet fullmakt til å øke selskapets aksjekapital med 40 prosent. Det vil gi styret frihet til å gjennomføre en emisjon der det utstedes opptil 14 millioner nye aksjer. Det kan potensielt øke selskapets kapital med 160 millioner kroner basert på dagens aksjekurs. Hvorfor ber styret om fullmakt til å gjennomføre en emisjon?

Svaret er veldig kort: Dette har vi gjort hvert eneste år i generalforsamlingene. Og det er for å ha en fleksibilitet til å gjøre en emisjon når vi føler at det er riktig. Vi har også uttalt at vi har ingen planer om å gjøre noen emisjoner før vi får avlesningene av studiene vi venter på, sier Einarsson til HealthTalk. "

Den fornyet fullmakt er altså ikke dramatisk på nogen måte.

Og hva studier venter Einarsson på:

"Når du sier «avlesningene» da viser du til FOCUS-studien med UV1-behandling pluss immunterapien pembrolizumab på pasienter med hode- og halskreft?

Ja, og vi forventer først en oppdatering på NIPU-studien fra Åslaug Helland i løpet av det neste halvåret, og en avlesning på FOCUS-studien i løpet av 2024.".

Jeg tror at Jónas Einarsson vil gå langt for først at få en partner-avtale og så emisjon.

4 Likes

Her er en interessant faglig kommentar om kreftvaksiner mer generelt fra session på American Association for Cancer Research kongress:

Kommer nok en melding på morran samme dag med noen tall / funn fra INITIUM :wink:

Det kan vel komme en børsmelding før børsen åpner om de har noe sensitivt å melde, og gå igjennom dette i webcasten

Har jeg sagt at det er dramatisk? Nå argumenterer du ikke mot meg :stuck_out_tongue: Det dramatiske er det som potensielt kommer 17. april, altså dagen før GF, og hvilken innvirkning det vil ha på hvem som er aksjonærer 18. april og hva hver enkelt vil mene om veien videre. De skal jo legge fram hva de har tenkt om veien videre.

1 Like

FTF kjører samme stemmer som forventet: Generalforsamling i Ultimovacs ASA (folketrygdfondet.no)

Enkelte vil vel hevde at FTF ikke nødvendigvis jobber mot samme mål som de krever for invcentivordningene i selskapene der de har eierandeler. De skriver at incentivordninger for ansatte må knyttes opp mot “mål for å sikre god verdiskaping for aksjonærene over tid”. Med sin utlånspraksis til shortere er det jo nettopp det motsatte FTF driver med selv…

5 Likes

Leste litt mer runt NIPU, så dukket denne opp :slight_smile: Immunterapi ved malignt pleuralt mesoteliom | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

1 Like