Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

Godt tradet, Savepig :slight_smile:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Du kan se på teknisk analyse som historie. Vi ser på historien og prøver å gjenkjenne mønstre ut i fra den.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hvorfor?

@Savepig Dette kan kanskje flyttes til “er TA verdt noen ting”-tråden

Denne diskusjonen hører hjemme i andre tråder, f.eks her

er desverre ikke så lett å flytte innlegg, vi poster for mye :smiley:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

144 er der det skjer tydeligvis

Japp, over det så kjempes det frenetisk imot

6 Likes

Gambler på at MA50 holder og at vi snur opp her omtrentelig. Har fylt på litt her ved 135kr i så henseende. Begynner dog å ane en reell risk for MA100 gitt at Janus & co (evt. selgere) klarer å presse den ytterligere i denne (vente)fasen vi nå er i.

4 Likes

Er det ikke vanskelig å bruke TA når kursbevegelsene styres av manipulering med uforutsigbare shorteangrep?

Det er bare en indikator på sentiment - ingen fasit. Bare 1 av mange variabler jeg bruker personlig.

Er markedsaktøren stor nok (relativ til omsetning) er den fortsatt et uttrykk for sentiment. Enn så lenge vet vi ikke hvem som står bak presset ned (eller opp for den saks skyld) så sånn sett mer et innspill i debatten om “hva kan vi potensielt forvente oss nå”?

Bare så vi ikke er uenige på 101:

Det er ikke svakt sentiment i en aksje når 50 dagers snitt fyker i været og kursen holder seg over.

2 Likes

Tror vi er høvelig enige gitt historikken her inne. Mtp “sentiment” så henger det i min verden litt sammen med utviklingen vi ser i weekly, daily, hourly osv. Jo kortere timeframe jo mer negativt “sentiment” her altså. Jeg mener at sentimentet er bra når man zoomer litt ut (også daily). Men jeg er allikevel pittelitt bekymret over hvor lett vi kom ned til 135 - godt under det jeg håpte vi skulle snu på (144). Jeg tenker MA50 er viktig å holde og på den måten så beholder vi også trenden med stadig høyere HL og HH.

Men som skrvet i småprattråden - man ville vært rimelig bak en låvedør om en ikke så denne typen volatilitet komme så nå er det viktigere enn noensinne å holde seg til plan / investeringstese - all den tid vi ikke har fått ny informasjon (som skulle tilsi at tesen skulle endres).

2 Likes

Vet ikke hvor bekymret man trenger å være. De fleste er jo posisjonert for readout, så når det da plutselig kommer økt salgspress i form av økt short så må nødvendigvis kursen falle en del.

pittelitt :slight_smile:

1 Like

Deleted.

Ulti aksjen har alltid kunnet være uforklarlig svak på enkeltdager der noen klarer å trykke på panikknappen. Mener å huske en periode da vi utfordret 110 (nedenfra) og flere ganger på rad fikk en reaksjon ned på ca 10 % intradag, når den ikke brøt endelig igjennom men bare var oppe og nikket. Så 4-5 % er ganske wellbehaved. Men klart at ferden ned fra nesten 170 etter å ha brutt 140, 150 og 160 har ikke vært noen større fornøyelse. Og Janus har fått orkestrere dette til veldig billig. Det er skuffende så klart, men heller ikke noe nytt. De herjer fritt. Aksjens eneste lille “trading” beskyttelse er Sausen og sønnens innside kjøp. Det fine med Ulti er imidlertid at den er like god på til slutt å komme tilbake, som den er på å bli herjet med av Janus/FTF/OSE trading bros. Nå fikk vi shorte oppdateringen, så dette har sin enkle forklaring.

3 Likes

Virker som det er vanskelig å presse denne noe særlig mere ned. Støtte på rundt 134 som den har marginalt brutt gjennom virker å “holde”. Tror det kan være ett fint nivå å laste opp her hvis man har noe krutt igjen.

1 Like

Gjorde det. Posisjonert for mars.