Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

Måtte riktignok vente på det i 2mnd, men til slutt var den jaggu der :slight_smile: Slik jeg tegner den lange stigende (kutter pandemibunnen) så brytes ikke den før evt under 90 pr i dag, men vel så interessant nå synes jeg er at dette er tredje gangen bunn settes på 99 siden begynnelsen av desember. Det, sammenholdt med MA200 (riktignok er den på 98) og en mulig doji star i morgen så ser det jo ut som tilrettelagt for reaksjon opp:


Sur børs kan dessverre trumfe alt…

3 Likes

Hvorfor baserer stort sett alle analysestrekene seg på hva aksjekursene mv har vært tidligere ?

Det er generelt for TA og bør ikke diskuteres her.

Ja, nøyaktig hvor man tegner trenden er egentlig det samme. Point is at den er i nærheten nå, og i det store bildet så peker den bratt oppover mot høyre etter solid fundamental utvikling :slightly_smiling_face:

2 Likes

Hintet er vel at emisjonene er blitt satt på stadig høyere kurser. Forrige emisjon ble kjørt på 125 kr, 25% over dagens kurs.

Nå tenker jeg at fallet i ettertid nok henger sammen med den emisjonen, for den var helt fulltegnet og endte opp i øvre enden av spekteret på 235-270 MNOK. Dette er 270 MNOK med kjøpere som ville ha kjøpt på de nivåene vi er på nå som allerede har kjøpt. Det blir da et vakum. Det er tross alt bare omsatt for rundt 400 MNOK i hele tiden etter emisjonen.

Da er det bra at selskapet snart skal oppdatere markedet med data slik at interessen kan øke og man får en bedre balanse mellom kjøpere/selgere. Det er noen veldig store triggere utover i 2022. :slight_smile:

6 Likes

Brytes trenden før tirsdag er over er det negativt, holder den tolker jeg det positivt.

2 Likes

Har samme stigende linja for støtte som deg. Den er på ca 90-91 nå, noe som også sammenfaller med dobbeltoppen fra årsskiftet ifjor:

1 Like

@Quadruple - glemte det var en egen TA tråd for Ultimo, svarer deg her.

Jo, emisjoner vil forkludre det tekniske bildet, ofte i form av gaps (se Nano f.eks) - men det betyr ikke så mye om man kun tenker trend og trendlinjer. Trendlinjer er trendlinjer, og brytes de vil det fanges opp av tradere og algoer. Nå er ikke omsetningen i denne aksjen av det helt store slaget, og det er også et ankepunkt mot analysen min; jeg ville helst sett et større volumtrøkk til nedsiden når vi brøt, og jeg vil se lavt volum på en evt. bounce opp nå. I motsatt fall, kommer det inn volum og aksjen stiger over 100-105 rangen igen, så er trenden snudd igjen på daily.

1 Like

Den brattere opptrenden jeg moret meg med å tegne inn holdt som kjent ikke, det har ikke mye negativt å si.

Kjipere at den også falt under 200 dagers snitt, og også det jeg håpte var en robust støttesone.

Skulle fryktelig gjerne sett en rekyl igjen snart, da ville det vi har hatt nå sett ut som en liten gapfill av spriket som er i volumprofilen på disse nivåene.

Fremdeles et godt stykke unna oversolgt, så er potensial for mer smerte.

Vi fikk akkurat den rekylen jeg håpte på, det er en start.
En undershoot på 200 dagers snittet har ingenting å si i negativ retning, heller det motsatte, gitt at den positive trenden holder seg.

Ting å se etter nå som ville være bull:

  • Brudd over 106, og at den holder seg over 50 dagers snitt i fortsettelsen.
  • 50 dagers snitt faller ikke under 200 dagers snitt.
  • fortsatt higher lows på daily rsi
  • litt mer volum på de grønne dagene

Det virkelig store bullsignalet ville være brudd over 120 på høyere volum.

6 Likes

Står og faller på guidingen ved q4 :chart_with_downwards_trend: :chart_with_upwards_trend:

Hvorfor q4-presentasjonen?

For chartet mitt kan dette like gjerne skje i september i år. :slight_smile:

1 Like

Det er vel utviklinga i aksjen som bestemmer chartet og ikke chartet som bestemmer utviklinga i aksjen

Q4 tallene er ikke spesielt spennende i seg selv. I Q3 rapporten så skriver de:

We will update the guidance for INITIUM and our ongoing investigator-initiated Phase II trials involving UV1 in our Q4 report.

På presentasjonen av Q3 så sa de at de i Q4 kan komme med en oppdatert guiding og at evt forsinkelse vil være ubetydelig.

Hvis de opprettholder nåværende guiding, så kan den vel gjøre hoppet over 120, uten, så kan det nok drøye litt. Jeg tviler på at vi vil se noe fall dog, ettersom utsettelsen typisk vil være såpass kort at det ikke har noe praktisk betydning for selskapet.

Alle rettigheter tilhører @Otard

4 Likes

En hvilende Einarsson gitt. Den skal jo alltid opp :rocket:

1 Like

Holder ikke ca 82kr så ser jeg mot 60kr. Kjøperne bør kunne ta i mot litt volum her i teorien, men - aksjen viser stor svakhet i dag i mine øyne. Dagens volum er det største siden emisjonen, og det skjer på brudd ned.

5 Likes

Hadde aldri trodd det, men her er vi.

2 Likes

Opp som en hjort, ned som en lort?

Feil tråd

1 Like