Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

Bare så det er sagt, jeg holder ikke på med teknisk analyse.
Har derfor et spørsmål angående 144 nivået som vi stanger mot gang på gang, som vel har vært nevnt som et motstandsnivå tidligere på denne tråden mener jeg å huske.
Hvis jeg summerer omsetningssøylene for den 18 19 og 20 oktober ifjor på Nordnet, ble det omsatt aksjer for ca 200mil med en kurs rundt dagens nivå, dvs 142.
Antar at det er disse dagene det henvises til mhp motstand på 144, og at dette er grunnen til at vi fortsatt baler rundt på lave 140?

1 Like

Teorien er at motstand er en kombinasjon av kanal tradere som kjøper der de mener det er bunner og preemtivt selger der de mener det er topper. (de samme toppene blir gjerne kjøpt av breakout tradere og generell fomo) + at mange som har kjøpt og opplevd posisjonen som et tap gjerne selger når de går i null, kommer seg ut og ser seg aldri tilbake.

Jeg legger med et chartet der det er 2 streker som eksemplifiserer “kanal kjøper/selger trader” på strekene sine. Og så har jeg ringet rundt der alle taperene som letter seg tok sin posisjon, som har sett posisjoenen sin stå i minus i en tid, og nå i lettelse går ut av aksjen uten tap av annet enn tid og muligheter.

21 Likes

Takk for god forklaring.

3 Likes

Dagens melding om Fast Track var nok til å gi en etterlengtet push over 144 motstanden, på høyt volum. Etter en god periode med konsolidering har aksjen mye å gå på:

Hvis man switcher til monthly, så ser man at ULTI ligger an til omsider få et skikkelig monthly candle over dette nivået, noe som aldri har skjedd før:

24 Likes

Tenker litt at dagen i dag handler om å teste modenheten for papiret / kursen til å etablere 144-146 som støttenivå (snarere enn motstandsnivå). Forventer egentlig at vi nå ligger rundt dette nivået et par uker iaf og lar alle som vil selge få selge og alle som vil kjøpe få kjøpe. Dette lille “rykket” idag har fått noen ned fra gjerdet mens noen bare “rykket” litt og trenger ytterligere overbevisning (for å mer aktivt kunne tenke både kjøp og salg).

EDIT: Lurer på om vi ikke er inne på eller iaf snuser på Topp10 volum / omsetning siste 12mnd idag.

EDIT2: 144.20 og nesten 50MNOK omsetning. Ikke verst!

Slow and steady makes the journey!

8 Likes

Brudd over dagens topp ville være veldig bullish, fredagsclose over 144 denne uken er bra.

1 Like

Liker veldig godt hvordan denne ser ut nå. Endelig en dag med fint volum inne i trendkanalen og vi fikk gap-fill. Ser bull-flaggete ut.

7 Likes

Solid støtte på 132kr.

Vi har stanget i 144 og bunnet i 135 en stund, så fikk vi en overshoot i går og da må det selvsagt bli en ettfølgende undershoot.
Den gule linja på 135 krysser bunn i min trendkanal mandag morgen og den vertikale blå linja står på onsdag med Q rapporten.
Det er forøvrig 6 dager mellom bunnen i shartet nå! Så neste bunn ser ut til å treffe mandag morgen :thinking:

2 Likes

Først fakeout opp etter lang konsolidering, så brudd ned. Synes det ser stygt ut, men henger helt i balansen her. Såvidt jeg fikk med meg, så var det noen som økte shorten på topp her, kan godt være de bare tar en kjapp gevinst å kjøper den opp igjen, men er vel for lite volum til det.

Brudd på langsiktig oppadgående trend. Det er dog bare to punkter på denne “trenden”, så den kunne vært tegnet anderledes.

2 Likes

Man har fremdeles en veldig solid klaring ned til 50SMA, som er en av de viktigste indikatorene for sunn opptrend slik jeg tegner, den er nå kommet helt opp til 127. Testing av SMA50 er ofte også noe som er med å gi tillit til at man har en trend som er sustainable.

Man vil etterhvert få en trendkanal som er litt bredere og litt slakkere.

Så jeg synes ikke dette er særlig bearish, selv om jeg ikke nødvendigvis hadde gjettet at likviditeten denne uken skulle utløse såpass store bevegelser

6 Likes

Ja, den trendlinjen jeg tegnet inn, med bare to punkter var ikke spesielt troverdig.

Jeg har tegnet inn en horisontal støtte på 126, men akkurat nå, så ser det egentlig ut som støtten på 132 holdt i daily chartet, om ikke i hourly-chartet.

1 Like

132 og 126 er veldig interessante nivåer, enda mer nå som de jobber sammen med 50 dagersen

1 Like

I den grad det er relevant for hvilke streker som bør fokuseres på, så er det ~100k lånte aksjer som har fascilitert bruddet ned. De er trolig ferdigsolgt i markedet innen close i dag. Så da må det nok lånes opp mer/shortselges mer om de skal klare å bryte den ned gjennom 131-2.

3 Likes

Kan jo være en fakeout på undersiden også. Én på oversiden og én på undersiden. Særlig med tanke på at shorten ikke har mer krutt nå. Let the bulls take over!

1 Like

Typisk i volatile aksjer er at kursen gir større utslag både til oppsiden og nedsiden enn det som markedet synes er rett, da får man disse wickene.

To sånne candles som man fikk rett etter fast track meldingen er et temmelig bearish opplegg, spesielt når man får et sånt rykk rett ned gjennom 144 som longs håpte skulle bli en ny støtte.

1 Like

image

Her trakk våre SSR-venner i snoren de siste 3 gangene. Aksjonærlistene i kombinasjon med SSR er gull verdt for å forstå denne typen bevegelser som i utgangspunktet ikke gir “mening” ut fra hvilken nyhet den fulgte, robusthet i trend mv.

23 Likes

I serien “kjøp shortangrepene”:

12 Likes

Det kan godt være aksjen lider litt av at det er mange som har vært med for traden sin skyld og nå skygger banen før avlesing.

Fra 16.01 og ut februar, så er risikoen for en negativ Initium-avlesing 0. Etter det er det “garantert” avlesing med ukjent utfall.

Man vet at data ikke kommer før etter 5. mars (ref. RedEye-arrangementet 5/3), så iht. OSE sine standarder er vel dette fortsatt vinter og vår før avlesning. #småprat

2 Likes