Lovende antydning til bounce på tidligere ath.
Om det kommer så mye som én volumkjøper, så blir det fart i dette chartet. Spørsmålet er ikke om, men når det skjer. Synes aksjen har stått av både KLP og nå FIL på en god måte.
På tide med en oppdatering her nå som vi nærmer oss kvartalsrapport. Synes aksjen har konsolidert fint.
Absolutt.
Den gikk først knallsterke ~ 90% opp fra der den lå, så har den falt 25% tilbake.
Ligger fremdeles helt trygt og forsvarlig innenfor etablert opptrend slik jeg tegner den, og momentum begynner å sige ned mot oversolgt.
I et biotekmarked med mye blått kan det begynne å bli naturlig å tenke at friske gevinstpenger kan finne veien til Ultimovacs
Et bittelite volumgap der, men egentlig ingenting å snakke om når man ser hvor vanvittig aksjen gikk en stund der.
Jeg skal ikke påberope meg store kunnskaper innen teknisk annalyse, men trender ser jo ut til å holde seg i perioder og det ser da ut som vi er i ferd med å treffe bunn i den lange stigende trenden i overkant av 60 og den negative trenden treffer den lange stigende i løpet av uke og da blir det vel en reaksjon en eller annen vei. Noen som har litt mere å utfylle her?
Tenker i hvertfall at å selge for å plukke opp igjen til en lavere pris med omsetningen som er nå, er en risky sport.
Jeg har vært litt sløv og ikke fulgt med på selskapet tidligere, men etter litt tilfeldig å ha tittet på chartet begynte jeg å lese kvartalsrapporter i påsken
Enig i at 60 er et interessant nivå og krysningspunkt i disse dager. Jeg har tegnet den nedadgående trenden i 2021 som en kileformasjon som i utgangspunktet er bullish. Ut fra den tenker jeg at det naturlige ville være, enten inngang her nede rett over 60 og stoploss rett under 60, eller evt ved brudd på volum opp gjennom topplinjen og MA50 ved ca 68-70:
Legger du noe i at volumet er så lavt som det er?
Kun at det ikke er noen spesiell interesse for aksjen for øyeblikket, heller ikke noen panikk.
Bredden i den langsiktige positive trenden synes å være definert av dagens kurs? Hvis du heller legger til grunn tidligere lows som @Aksjesnila over så har vel den kortsiktige negative allerede krysset den langsiktige?
Jepp, det er en regresjonstrend:
Hvordan vurderer dere det tekniske sett opp mot det fundamentale i en situasjon som dette?
Jeg eier jo på grunn av det fundamentale, men synes også det er interessant (og til dels overaskende) at aksjen nå er i (definitiv) bunn av langsiktig (fundamentalt underbygget) trend. Dermed anser jeg det som en god anledning til å øke.
La oss allikevel si at langsiktig trend blir brutt på nedsiden: skal man da i følge chartet selge? Eller satse på en overshoot, gitt volumunderlaget og det faktum at kursen nedover begynner å tøye strikken i all den tid den da er lavere enn den var før mange av siste års VIPs?
Tja, bare litt synsing her fra min side. Jeg handler også hovedsaklig basert på det fundamentale. Men prøver å ta hensyn til det tekniske bildet / markedspsykologien. Bare helt enkle ting som trendkanaler. Statistikken her på Oslo Børs er jo veletablert f.eks. gjennom Investtechs analyser. Hvis man bruker en teknisk verktøykasse som er for stor, tror jeg man lett kan lure seg selv og “se” tekniske signaler som bare reflekterer sin egen underliggende oppfatning.
Konkret, jeg for min del tillegner ikke så mye vekt i at kortsiktig trend er i ferd med å krysse den langsiktige (eventuelt “bounce”). Men den negative trenden i 2021 er såpass entydig at det blir umulig å ikke forholde seg til den. Tror det er den som best reflekterer dagens markedspsykologi. Mange er avventende, kanskje i mangel på åpenlyse triggere i nær fremtid (jada det er noen, men definitivt flere i 2022). Samtidig nærmer det seg en grense for hvor langt marketcap kan synke, vi er rett under 2 mrd nå med over 500m cash og imponerende pipeline… Bunnen må ligge mellom her og 50-lappen et sted (uten verdenskrakk) så spørs det på tidshorisont og stil når man går inn. Kursen defineres jo bare av de få som velger å handle, så det er snodig hva slags utslag det gir i verdsettelse, både oppover eller som her nedover. Fascinerende.
Enig i vurderingen av absolutt bunn foruten krakk. Personlig går jeg ofte inn litt tidligere enn det OSE er i stand til å sette som bunn i (solide) vekstselskaper. Les: kanskje ikke perfekt inngang, men er til gjengjeld om bord når det snur. I denne begynte jeg å feks. å øke posisjonen igjen på lav 60.
Her er oppdatert chart der strekene mine er uforandret siden sist:
Både bunnlinjen i den korte nedadgående kilen og bunnlinjen i den lange oppadgående trenden holder fremdeles, men det er ikke mye om å gjøre…
Jeg ser på det som ulike elementer som ideelt sett begge begge bør vurderes, men viktig å gjøre det hver for seg. Slik at jeg for eksempel ikke lar et positivt fundamentalt syn påvirke strekene i den tekniske analysen. Det er lettere i teori enn praksis Forøvrig veldig enig med det @Tekk skriver, og særlig når det gjelder å ikke komplisere for mye. Jeg tror forøvrig hovedgrunnen til at jeg har veldig god erfaring med teknisk analyse er at jeg blir mye mer bevisst på kursutviklingen i selskapene jeg følger. Jeg begrenser impulshandlingene, og det er nok mer det som gir gevinst enn at jeg “forutser” utviklingen i det enkelte tilfelle.
Rent teknisk tenker jeg, Ja, …eller i hvert fall ha en klar plan for hvor mye undershoot du vil ta høyde for. Kanskje kunne MA200 på ca 58,5 være siste skanse? Det nivået sammenfaller jo også med bunnlinjen i den nedadgående kilen ila neste par dagene.
…men igjen, det var kun teknisk. Så er det det fundamentale som dere åpenbart kjenner mye bedre enn meg (…og så er det jo porteføljerisko totalt, innehav fra før, inngang man har og personlige preferanser…)
Økte beholdningen med 42% her i dag og snittet meg opp til kr 47,38.
Startet posisjonen i fjor sommer.
Digger kvalitet “ingen” snakker om:-)
Tålmodighet er nøkkelen.
Jeg kjøpte en lyttepost på 61,5 igår basert på chartet. Hadde flaks med at reaksjonen opp skjedde rett etterpå, men det er jo null volum og det buttet i mot i dag, nøyaktig på topplinjen i den nedadgående kilen:
Vi får satse på brudd ut på oversiden til uka
Hva ser vi etter på grafen din? Trendkanalene dine er brutt ett utall ganger allerede.
Ser ikke hvordan de er tegnet opp annet enn at de omfavner en generell trend.