Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utbyttemaskiner - for den langsiktige spareren

Alle fiskeaksjer gjør vel nesten det.

Begynner ikke Marine Harvest å bli høyt priset? P/E 20,16 og P/B 3,95

Har samlet utbytteinfo fra Sjømatsektoren, passer vel fint inn her :slight_smile: La med Excel ark for å gjøre det enkelt!

3 Likes

StrongPoint er for den langsiktige. Siste 2 år har vært sorgen kursmessing. Ned fra 17 til no 8,5. (hvor er bunnen?)
Utbytte er økende. I 2017 hadde vi eit ekstra ordinært utbytte på 1 kr.
Interessant selskap men med elendig likviditet.

image

2 Likes

Hvorfor er aksjen ned når utbytte er opp? Hva er forventet videre i 2018 og 2019? :slight_smile:

Når ekstraordinært utbytte ble annonsert, hoppet aksjen 3kr. Noen dager seinere ble toppen på ca 17 kr satt.
Etter ein mindre korreksjon kom resultat varsel for Q3 - 2017 og kursen stupte til 11 kr.
StrongPoint treng større omsetting for å få store overskudd. Dei bruker mye på R&D og diverse salgskontor rundt om i verden.

Eg forventa eit godkjent Q3 og Q4 i 2018. (Bedre enn i 2017)
StrongPoint er avhengig av å få store prosjekt og at det blir noe av dei, så vil store profitten komme.

Ps. Ikkje invester i StrongPoint før du har sett deg godt inn i selskapet. Det er vanskelig å komme seg ut (og inn) uten å påvirke kursen.

Les/spør her:



https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/?__hstc=262370003.06f2e5d1337a3e74fc75a88357b61f3f.1537169309112.1537169309113.1537252918702.2&__hssc=262370003.1.1537252918702&__hsfp=3816038850

1 Like

Utbytte for den kortsiktige; utdrag fra TTS børsmeldingen 8.Februar 2018, der TTS selger eiendeler:

-The purchase price is MNOK 840, subject to working capital and net debt adjustments at closing, and shall be settled in cash. Based on 3Q 2017 financials, the transaction will be equivalent to NOK 7.0 per share on an undiluted basis and NOK 6.6 per share on a fully diluted basis.

-The transaction is subject to approvals from relevant competition authorities. The approval process will start immediately. All approvals are expected within the third quarter of 2018.

-The Board of Directors will propose a significant dividend to the shareholders when the transaction is completed.

Vi nærmer oss slutten av 3.kvartal og sluttføring av oppkjøp av hovedgeskjeften av TTS Group. Hvis alt går etter planen vil det utbetales et betydelig utbytte.

Disclaimer : Undertegnede eier aksjer i TTS.

Er det best å ha utbyttemaskiner på ASK, ZERO eller aksje- fonds konto? :thinking:

Zero, da det er utsatt skatt og ikke løpende skatt på utbytte som på ASK/Fonds. Jo lengre horisont på sparingen, dess bedre avkastning på zero. Med reglene som gjelder fra 2019 :slight_smile:

Endringer er gjort for Statsbudsjettet 2019, ASK er nå overlegen om du ikke skal kjøpe utenfor EØS?

“Ordningen med aksjesparekonto endres slik at utsatt beskatning også omfatter utbytte fra aksjer og fondsandeler”

1 Like

Når myndighetene tar vekk fordelene vi kunne få med Zero-kontoen med denne flotte lave 22% vår,så slettet jeg kontoen tvert!

jeg har en plan på sikt å engang å flytte til Thailand og leve av utbyttene :pray:

:beach_umbrella:

1 Like

hvortid tar de disse bort?

det er nå blitt bestemt at ALLE kontoer skal betale “32%” på aksjer,-rentepapire er det litt mindre skatt på.

der er blitt iverksatt ifra nå(eller januar neste år?)

Nordnet zero har 23% skattesats ut 2018, fra og med 1.1.2019 så vil skattesatsen øke til 30,59%, renteinntekt 23%.

1 Like
2 Likes

JEG HAR EN STRATEGI SOM STREKKER SEG MELLOM 20 OG 40+ ÅR…

:wink:

1 Like

Selv om de øker skattesatsen til 30% er jo skatten på zero utsatt sant? ergo dette vil lønne seg for utbyttemaskinen?

Spørs på horisont og forventet avkastning, men i de fleste tilfeller ja.
Du kan også utsette beskatningen en hel del med privat holdingstruktur samt fritaksmetode (ingen skatt på realisering av aksjer/selskaper i norge og EØS samt utsatt skatt ifbm. utbyttebeslutning), alt beror på hvilken strategi du har og hva du vil investere i.

Jeg personlig kommer til å beskatte nå og flytte alt over til holdingsstruktur for fremtidige investeringer.

En ting som bloggen ikke drøfter er eventuelle nye endringer og hvordan det kan slå ut.
Om det lønner seg å realisere nå kan jo påvirkes av fremtidige endringer på beskatning også.
Vanskelig å vurdere risiko for at dette skjer og eventuelt retning på endringen selvsagt. :slight_smile:

Endringer er gjort for Statsbudsjettet 2019, ASK er nå overlegen om du ikke skal kjøpe utenfor EØS?

“Ordningen med aksjesparekonto endres slik at utsatt beskatning også omfatter utbytte fra aksjer og fondsandeler”

5 Likes

Så det selv, dette var F. meg på tide!