Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vår Energi - (VAR)

Starter vel med en gang. Mulig det er de som ligger på 27?
image

Sliter med å forstå nedgangen. De er på en 20% rabatt til AkerBP ved 28kr og oljeprisen har gått opp fra rundt 86usd når de startet bookbuildingen til nå 94usd ved notering. I min DCF får jeg opp en fair value på 31kr ved -6% årlig (negativ) vekst de neste 10 årene, PE på 10 og diskontrente på 10%. Det gir margin of safety på 17% fra dagens kurs.

Dagens nedgang kan også forklares med den brå nedgangen i gasspriser de siste dagene :man_shrugging:

Har folk mottatt aksjene enda da? DNB venter til torsdag 17 med å trekke og 18 for tildeling i VPS

Har du lest på Hegnar nå? :sweat_smile: gass prisene er opp i dag.

3 Likes

Jepp jeg har fått dem på min IKZ hos nordnet. Fruen har fått sine på sin ASK, også nordnet.

1 Like

DNB mener Nordnet ikke forholder seg til prospektet - ettersom de delte ut i dag.

DNB selv leverer ut aksjer senest innen torsdag.
Jævla jallabørs ass

3 Likes

Hvilken oljepris er det med?

tankesett…de to eierene som nå selger seg ned,vil de overføre deler/all kapitalen fra nedsalget til egenkapitalen til Vår Energi?

Hadde det vært privatpersoner eller “Holding”-firmaer som solgte seg ned,så vet vi at kapitalen blir reolakert andre steder,-men her snakker vi om ENI og Hitecvision som vil enda fungere som eiere.

:thinking:

At selgerne overfører kapitalen tilbake til selskapet ved en rettet emisjon mot seg selv? Nei! :blush: Denne ipo’en er jo hovedsaklig et nedsalg, med et mulig lite innslag av emisjon knyttet til greenshoe opsjonen (hvis ikke alt blir dekket via stabiliseringskjøp i markedet).

Edit: Og ligger vel i kortene at de har intensjon om å selge seg videre ned på et senere tidspunkt.

2 Likes

Et svært beskjedent nedsalg som sådan da :slight_smile:

Vår Energi ASA – Unconditional trading in the shares of Vår Energi ASA from 18 February 2022

Nå får endelig DnB kundene se hva de er tildelt ved IPO`n :smiley: :+1:

1 Like

Noen som vet noe om guidet 2021 tall? Finner det ikke :frowning: . Her er hvertfall kostnadsstrukturen deres. Hedgen deres på 47 USD/boe gir litt mening da. Tipper det er noe lånegiveren har krevd.
vår

Hva er det jeg har misset siste tiden? EQNR går opp på dager som dette til og med, mens VAR er ned 6% og AKRBP fortsetter å suse nedover? Er det noe som gjemmes for oss retail-investorer? EQNR ser vitterlig dyrere ut enn AkerBP og spesielt VAR.

Equinor driver jo og kjøper tilbake for mange milliarder i det åpne markedet. Antar det påvirker markedsbalansen litt?

1 Like

Korrekt :slight_smile:

Solid selskap på sikt - rart ikke fler ønsker å eie denne som inflasjonshedge?

1 Like

EQNR har fått flere kurs oppjusteringer etter solide kvartalstall… AkerBP har fått kurs nedjusteringer som en følge av litt høyere CAPEX enn forventet + usikkerhet rundt oljepris utvikling.

Om du vil kjøre en inflasjonshedge (som kan være fornuftig) så er ikke VAR det beste bettet å ta. Det går nok igjen, men VAR er for dyr og eierene viste en voldsom vilje til å selge. Sannsynligheten for blokksalg i fremtiden er så absolutt tilstede.