Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vår Energi - (VAR)

Hva legger du til grunn når du mener at VAR er for dyr? I min modell på dcf fremstår de billigere enn både AkerBP og EQNR. Jeg ser heller ikke at det er en voldsom vilje av eierne å selge når de frigjør 12-15% av aksjene, men sitter på resten med lock-up. Aker solgte jo en del av AkerBP i fjor men det snakkes ikke om?

P/E, fremtidig CAPEX planer, pågående prosjekter. Videre så er det en vis fare for større blokksalg fra eierene. Min mistanke til dette ble ytterligere styrket av måten IPO ble utført på. PE fond er ikke kjent for å gi vekk penger…

AkerBP nedsalget har vi snakket mye om. Og du ser selv hva som har skjedd med kursen der etterpå.

Men alt i alt, dette er mine betraktninger og jeg kan selvsagt ta feil på samtlige punkter :slight_smile:

3 Likes

prising får være prising,-vi har nå muligheten til å satse på et selskap som i mitt syn opererer midt i smørøyet der de kan gjøre gigantiske funn,-tjener godt med penger og har Equinor som partner,så her ligger det store potensiale,det er det ingen tvil om.

Det er liksom ingen andre plasser en får “en ny start” og i tillegg at det skjer på norsk sokkel,der det er så absolutt med massive arealer av olje og gass som venter på å bli utvunnet :kissing: :+1:

1 Like

Entra utførte jo IPO på nesten helt lik måte når de gikk på børs i sin tid, menmen :blush: Grunnen til nedsalget siden IPO er i mine øyne utelukkende Ukraina-uroen. Basert på fri kontantstrøm videre så er Vår Energi klart sikrere bet enn Aker BP eller Equinor. Jeg ser ikke helt hva du mener med at de ikke er en god hedge mot inflasjon, men at de andre oljeselskapene er det? Du må gjerne utbrodere, alle kan ta feil inkl meg.

En ting jeg bemerker meg er at tilretteleggere typisk tidligere har kommet med buy-anbefalinger og overprisede kursmål. I dette tilfellet har ikke det skjedd og i mine øyne er det positivt.

1 Like

De kursmålene kommer, er for tidlig til det enda :slight_smile:

Kan du spesifisere dette litt mer ihht. P/E og CAPEX planer?
De har allerede gjort store investeringer i feltene for oppgraderinger og er rimeligere priset enn peers?

Hvis selskapet skal på børs og PE skal realisere noe av investeringen - så må noen aksjer flyttes til markedet. Gå på børs med høy oljepris i den siste «oljealder» er jo genialt for å sikre noe avkastning.
Med de siste årenes in-flow i markedet så er det et godt bet på at det vil kunne gi høyere avkastning de neste årene - enn å holde det privat?

Vår Energi er uten tvil et kvalitetselskap!

Ja, det er jo genialt for de som solgte seg ned :slight_smile:

1 Like

Noen snakker om høy prising…noen går alikevel inn i selskapet :wink:

(vi tenker nok kjapt Fredriksen: Long, og Spetalen :Short/kort horisont :sweat_smile:)
image

Vår Energi ASA to announce fourth quarter results on 1 March

Vår Energi ASA – Stabilisation measures taken

Hva tenker folket, er det god inngang å gå inn nå på 32/33?
Takk for noen konstruktive vurderinger for de som kan slik :+1:t3:

jeg håper ikke på mer oppgang nå…ønsker å vente til “feriepengene” kommer senere i år :crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:

2 Likes

Oljen faller, mens vi venter på Putins motsvar/gjengjeldelse.

oljen kan svinge så mye den vil…det som er det ytterste å frykte,-er hvis Nato faktisk nå blir innblandet…

…da snakker vi “Armageddon” i børsene verden rundt,-får bare prise de høyere makter at det ikke skjer,-og jeg er ikke religiøs…

1 Like

Vår Energi reports fourth quarter and full year 2021 results

1 Like

Det tjenes gode penger på høye olje og gasspriser ser jeg :blush:

Ser ut til at markedet reagerer nå :blush:

Det gjør som regel det når spettet går ut :wink: Bra dag :+1:

2 Likes

Homper og går :blush:

1 Like