Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Venezuela tråden

Trump har fjernet den siste rest av tro på eksistensen av internasjonale kjøreregler, at det finnes et slags rettferdighetsprinsipp, og i det minste en tynn hinne av moral i bunn.
For stormaktene er det nå kost-nytte som gjelder. Enten temaet er Taiwan, Ukraina, Venezuela eller Grønland.
Vi europeere er helt parkert der vi (prisverdig) holder fast ved folkerett og umoderne menneskerettighetskonvensjoner.
Tiden vil vise hvem som vil bli stående som historiske paranteser, Trump, Putin, Xi eller Voltaire og Hugo Grotius. I den pågående realityen ser det dessverre ut til at det er Voltaire og Grotius som ryker ut.

8 Likes
5 Likes

Jeg tenker at Marco Rubio kjenner latinamerikanske forhold svært godt, og at han som barn av cubanere som flyktet fra Fidel Castro på slutten av 50-tallet har klare ideer hvordan USA skal forholde seg til sine latinamerikanske og karibiske naboer.

Jeg føler meg overbevist om at han er det viktigste rådgiveren til Trump, og til dels beslutningstakeren i de fleste spørsmål omkring latinamerikansk og karibiske forhold.

8 Likes

Det er litt morsomt å sammenligne Marco Rubio og Trump når det kommer til klarhet. Marco Rubio sier jo basically at de skal strong-arme Venezuela til å samarbeid.

“Well, I’ve explained once again. I’ll do it one more time,” Rubio said. “What we are running is the direction that this is going to move moving forward. And that is we have leverage. This leverage we are using, and we intend to use. We started using already.”

1 Like

Så nettopp denne fra Washington Post:

Så ikke sikkert at det er Rubio :cold_face:

3 Likes

The ghaul

Her har skribenten noen gode poeng .

5 Likes

Putin har tapt et par millioner (drepte, skadde og emigrerte) på det USA gjorde på 1 natt uten tap av amerikanske liv.

6 Likes

Snyder om Venezuela. Og Ukraina. Og Kina. Og fascisme.

Men Grønland er ikke nevnt.

Havner her pga Venezuela i tittel:

"It is worth stressing that the American intervention, although clearly an act of war, was in essence an intelligence operation with military support. As far as I can tell, what we saw was a long-term CIA plan, implemented with the help of air strikes against Venezuelan anti-aircraft systems so that helicopters could get in and out. Trump has presented it as “an assault like people have not seen since World War II,” which is absurd. The whole tenor of his press conference was that the military had performed magic and the story was over. But what happens when it turns out that it is not?

A third powerful argument for democracy is predictability. Putin was surprised when Ukrainians resisted his invasion, and so he had to continue it, at huge and pointless cost to his people. If it becomes clear, as it surely must, that the United States extracted Maduro in order to have its own version of Maduro, then it will face resistance of all kinds, and much of it will be unpredictable. The United States has entered now into a logic of escalation, in which every surprise in another country will have to be greeted with ever more military force. The way to prevent the chaos and the killing is to hold elections (or, in this case, to recognize the person who won the last Venezuelan presidential election as the president)."

7 Likes

I sitt første år i hans 2. presidentperiode har Trump bombet mål i Iran, Syria, Jemen, Somalia, Nigeria og nå Venezuela.
Tre av landene var for kort tid siden for øvrig allierte av Russland.

Dersom stormaktene skal ha full råderett over sine respektive interessesfærer, kan det tyde på et behov for en viss geografisk avklaring.

6 Likes

Interessant nok kan vel egentlig bare Venezuela argumenteres for å være i Trumps interessesfære.

Også en meget akutt og interessant observasjon!

Men Venezuela er kanskje Trumps Sudetenland eller noe sånt? Det blir noe annet om han går for Grønland. Uskyldige Grønland. Ikke-korrupte Grønland. Grønland, en del av Danmark, som altså har tilbudt amerikanerne å ha baser der +++ Danmark, som har sagt at USA kan få nesten alt de ønsker, men de kan ikke eie det.

Altså, USA klarer jo seff å okkupere det, det er ikke det. Men hva vil de militære styrkene som gjør det tenke? Og hva vil den amerikanske befolkningen tenke? Og nei, Europa kommer neppe til å intervenere militært. Men det vil bli reaksjoner. Konsekvenser. Uforutsette dyptgripende konsekvenser. Grønland har likhet med et sted en annen stormakt en gang kjørte seg totalt fast. Det er jævlig kaldt der. Og så blir man omringet av realitetene.

5 Likes

Hva skjer med alle lånene Venezuela har til Kina som skal betales tilbake med olje og oljeprodukter?

Venezuela har lånt masse penger av Kina gjennom mange år, under er ett eksempel på det fra 2015:

image

Og jeg regner med at Kina har fått oljen ganske billig gitt at:
image

Lån som derfor blir vanskelig å tilbakebetale
https://www.reuters.com/article/world/uk/exclusive-venezuela-wins-grace-period-on-china-oil-for-loan-deals-sources-say-idUSKCN2581TN/

Men som selvsagt ikke blir borte, men baller på seg.

Kinesiske banker, som allerede er under stress får mer å tenke på

Men også litt Russland har litt å tape økonomisk:

Det er muligheter for at det kan bli en større “hair cut” for Venezuelas kreidtorer.

Tenker derfor at denne Trump sin arrestasjon av Maduro og kona hans også er ment som en “ørefik” til Kina, og en pekefinger til Russland.

4 Likes

Man fikk veldig aldri sjekka hvordan det russiske luftvernet i Caracas fungerte når det kinesiske radarsystemet sviktet

4 Likes

Poenget ditt @Snoeffelen om Kina lånene er relevant, men det er viktig å skille mellom politisk teater og finansiell realitet. For det første så forsvinner ikke Olje for lån avtalene med Kina fordi Maduro er borte. De er inngått stat til stat, sikret gjennom langsiktige leveranser og ligger dypt forankret i Venezuelas finansielle struktur. Et regimeskifte eller et regimeskall nullstiller overhodet ikke disse. Det eneste som kan endre dem er en forhandlet restrukturering og der sitter Kina tungt ved bordet uansett samme f…
For det andre så har Kina allerede tatt smerten. Disse lånene er i praksis nedskrevet politisk og ikke bokført som krise dag til dag. Beijing har i årevis akseptert lavere volum, forsinkelser og reforhandlinger nettopp for å sikre langsiktig tilgang til ressurser og ikke kortsiktig avkastning. Dette er ikke en Lehman hendelse for kinesiske banker, men en seig kjent belastning. Når det gjelder Russland så er det klart at en eksponeringen er mer geopolitisk enn økonomisk. Russland har lite å tape finansielt sammenlignet med Kina, men noe å tape strategisk dersom USA får reell kontroll over energistrømmene. Det er der konflikten ligger. Ikke i balansen til russiske banker. At Trumps arrestasjon av Maduro også er et signal til Kina og Russland er sannsynlig, men signalet er ikke «vi sletter gjelda deres». Signalene er at USA vil sitte i førersetet når Venezuelas eiendeler restruktureres. Amerikanske domstoler og ikke kinesiske avtaler kan bli avgjørende for eierskap til kontantstrømmer (PDVSA/Citgo) som jeg nevnte noen poster ovenfor. Kreditorer kan bli tvunget inn i haircuts på USAs premisser og IKKE Venezuelas. For oss på TekInvestor betyr dette én ting og det er at usikkerheten flyttes ikke bort, men heller konsentreres. Eventuelle verdier i Venezuela blir juridiske og politiske instrumenter før de blir investerbare aktiva igjen. Først skal kreditorer, sanksjoner, eierskap og jurisdiksjon avklares så dette opplever jeg handler mindre om å straffe Kina her og nå og mer om å bestemme hvem som får regningen og hvem som får oppsiden når og hvis Venezuela en dag åpnes for kapital igjen.

8 Likes

Beklager om det blir en smule off-topic her, men kanskje dette som er problemet med Grønland?

and the 1951 Greenland Defense Agreement allowed the United States to operate the base under a NATO framework, as long as both Denmark and the United States remain NATO members.

Napoleon? Do tell. :nerd_face:

1 Like

Man fikk i alle fall sjekket hvordan det russiske luftvernet fungerte når det kinesiske radarsystemet sviktet :wink:

Det var det jeg antydet er en risiko, og som jeg kanskje litt mer non-sjalangt kalte en hårklipp

Jeg regner med at det er en grunn til at Kina ber sine banker se på sine eksponeringer i Venezuela:

Normalt vil en slik beskjed gis hvis man antar at det er mindre verdier enn man tror, ikke større verdier, altså at hårklippen blir større enn antatt.

Tror egentlig vi er ganske enig:

Jepp, en ørefik og pekefinger.

2 Likes

Er vel ikke et utenkelig scenarie at Venezuela blir som Vietnam i sin tid. Åpnet ganske forsiktig der også: https://youtu.be/-43fzlcKG3I?si=zmL0a_C8sFF0BoeA

2 Likes

En annen måte å tenke på her er at USA spiller med Russland sine spilleregler når det kommer til Russland og Russland-allierte.

Det er mye pjatt om Grønland, men jeg er rimelig sikker på at der vil Vance&co møte såpass motstand fra Marco Rubio++ at det ikke blir noe av.

Mitt inntrykk er at Marco Rubio ikke er en løs kanon og så lenge han sitter som utenriksminister, så er det begrenset hvor fucked det blir. Å angripe et annen demokratisk land vil jeg tro er over den grensen.

3 Likes