Ser eksperter kappes om å uttale seg på ulike måter om hvor stort, farlig og alvorlig dette er. Jeg synes også det er stort, men hvilke konsekvenser er det de mener det vil bli for verdensfreden/verdensordenen? Synes ofte det virker som det blir viktigere å skape overskrifter som spiller på frykt enn å faktisk treffe på analysene og spådommene.
Venezuela har ve ikke noe å forsvare seg med og må nok pent bare kapitulere/forholde seg. Det kan naturligvis utvikle seg til noe meget alvorlig i landet, men uttalelsene jeg viser til handler ikke om det, men hinter mer til konsekvenser for verden.
Det som er meget alvorlig er følgende av dette,trump kan ha satt i gang en farlig spiral der kina ser sitt snitt for og ta Taiwan og da er Grønland og Svalbard også i spill. Han kan fort ha satt i gang en farlig domino effekt.
Den gamle verdensorden er vel over. USA, Russland og Kina vil vel prøve å dele verden i tre. Tror vel innerst inne at Kina og Russland er fornøyd med dette.
Er ikke dette et grep for å velte en despot og så sikre at det blir et demokrati der igjen
Xi har jo gjentatte ganger uttalt at «gjenforening» med Taiwan er uunngåelig, det er dermed dømt til å skje helt uavhengig av at Trump styrter maduro
I tillegg til at han basically har legitimert russerne sitt angrep på Ukraina.
Jeg er glad jeg sitter med mye gull og sølv gitt, for Brics kommer bare til å aksellerere flukten fra Petrodollar etter dette.
Hvilke 3 deler ser du for deg? Russland kan bare glemme Europa så skjønner ikke helt hva du mener
Og hvor er det du mener Japan f.eks. hører til ?
Nei de har nesten ikke produksjon lengre. 1,1mill fat.
mot 3,7mill på 70 tallet og mål om 6mill før kleptomanene tok over.
For å ta det litt ned. I 1980 boikottet USA, Norge og en rekke andre vestlige land OL i Moskva fordi Sovjetunionen hadde invadert Afghanistan.
Antar at stemningen for en boikott av sommerens Fotball-VM i USA bare er sånn måtelig her til lands.
Undrer for øvrig på hva Maga-bevegelsen mener om at USA er tilbake på banen som mer og mindre korrupt verdenspoliti.
USA tar jo balletak på en av kinas oljeleverandører. Og de knekker ryggen på en Putin alliert.
Kina og Russland hater dette.
Målet med tråden er hvordan børsene påvirkes. Forstår du har mye følelser rundt Trump og Maga. Men dette er altså ikke plassen.
Men for å gi deg noe. Trump har varslet USA first. Å rydde opp i sør Amerika passer veldig godt inn i den strategien.
De fjener en stor og viktig kina og russland alliert.
Har da USA egentlig stjålet dansk (og litt norsk) vind?
Ja men når trump truer med og ta Grønland og nå angrepet Venezuela og styrtet maduro så sier det seg selv at han har rokket med verdensorden og skapt en farlig presedens . Visepresidenten i Venezuela er vist i russland så jeg på nyhetene nå.
Hvor mye vil oljen gå på dette? 5-10 dollar i kortsiktig risikopremie?
Kina har alternativer. Og Ruzzland får holde på som dem vil i Europa. God deal for Putler. Ruzzland bryr seg ikke om Venezuela.
Har en stygg mistanke om at USD vil svekkes fremover, ja. Selv om Brics også bare er et konglomerat av jall.
Jeg sitter primært med aksjer som handles i USD, så må nok gjøre en vurdering på om jeg tør.
Disse ekspertene, trodde de at USA bare skulle fengsle maduro og så la folka hans fortsette å styre landet ??
En konsekvens av angrepet er selvfølgelig at de vil sikre at det kommer inn et helt nytt styre
Så det er stort og omfattende det som nå kommer ja…det er jo dømt til å skje etter nattens handling
Av BRICS-lændene så er jo ryzzland på vei rett ned i dass og hadde allerde overgitt doallaren. Om ikke annat etter 2022.
Syd Afrika er på god vei at bli en failed state, i stil med Zimbabwe. Hva de gjør saknar helt betydelse.
Brazilien går OK, men at de skulle slute å handle i dollar? Hva tenkte du de skulle handle i isteden?
Kina er så store at de kan bruke sin egen valute og gjør det.
Inden er litt av specialfall. De liker rupier og er egentlig ikke bundis med Kina, så yuan er vel ikke 1e alternativet der. Ser man på værldshandlen totalt så er ruiper og rubel så små at det er helt førsumbart.
Ser man på verldshandelen og hvilke valutor som brukes så har dollarn blivit allt sterkere. Ikke svagare som BRICS-entusiaster pleier å påstå.
Det her debaklet i Venezuela kommer ikke at ha noen innvirknin alls på dette.
Problemen, vibber jeg, kommer fremst at vare internt i Venezuela.
Spørsmålet blir bare hvordan.
Ser ikke som om USA har lært av Irak.
Men Venezuela er ikke Irak, heller.
Problemet i Irak var at det var flere som ville ta makten der enn USA.
Iran hadde jo en ekstremt aktivt rolle som kolliderte med USA.