Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Venezuela tråden

Interessant

Opposisjonen i Venezuela har forsøkt å gjenskape demokrati med demokratiske midler. Det har ikke fungert – så langt. Men erfaringen fra mange andre land der USA har brukt militærmakt de siste tiårene – Libya, Irak, Afghanistan – er at det heller ikke er spesielt vellykket å forsøke å bombe seg til demokrati.

• Jeg tror ikke det blir bombing, og jeg tror ikke Maduro går av, sier Marsteintredet og utdyper:

– Det er spekulasjon, selvsagt, men jeg tror det er noen fornuftige mennesker der som sier at hvis vi bomber vekk Maduro, hva får vi da? Da får vi kaos og migrasjonskrise igjen.

– Jeg klarer ikke å se for meg hva som skal være endringsteorien her. Maria Carinas teori er jo at militæret er så svakt og så splittet at de vil falle som et korthus, og de har en plan for de første 100 dagene og om å fylle posisjonene som står tomme, sier Benedicte Bull.

– Så enkelt tror jeg rett og slett ikke at det er.

Skulle tro at han blir kvar der.
Ser ut at bli et maktvakuum i Venezuela. Enda en USA-operasjon der man ikke har noen some heltst plan hva man skall gjøre etter første steget. Akkurat som Libya og Irak.

1 Like

Det jeg siktet til. Irak er – etnisk sett – en håpløs statsdannelse. Nabolaget hjelper ikke heller. Venezuela er ikke en håpløs statsdannelse. Og nabolaget er bedre. Selv om vi ikke er på Øvre Singsaker heller.

Det jeg egentlig prøver å få frem er at USA hadde ikke noen god plan i Irak foruten å ta Saddam. Og det gikk passe dårlig. Fremstår ikke for meg som USA har noen god plan videre her heller. Meeeeen, det kan likevel gå mye bedre. Blir spennende å følge.

4 Likes

Kan det hende at hun som vant fredsprisen blir president der nå etterhvert ?

Det er jo håp for demokrati nå.

Veldig bra sak du postet fra NRK Btw.

Forteller jo litt at Maduro ikke var særlig poppis, og at han nok ble forrådt av sine egne.

4 Likes

Ja rapporteres om en god del feiring i Venezuela nå

2 Likes

Hun ble jo nektet å stille, men reservekandidaten de kjørte inn vant vistnok valget sånn egentlig.

Tenker jo at det naturlige er at det kjøres nytt valg og at hun sansynligvis vinner. Hjelper jo å ha en fredspris i ryggen og lovnadder om at Oljeindustrien skal opp å stå igjen.

1 Like

Kan være at det må opprettes flere tråder med tiden.

5 Likes

Hehe, nei, men de “stjeler” pengene våre gjennom ønsket om å favorisere produksjon og salg av amerikanskprodusert fossil energi på bekostning av allerede inngåtte avtaler innen fornybar.

Det samme er hovedmålet til Trump med Venezuela nå; tilgang til billig fossil energi produsert av amerikanske selskap.

Narkotika og en diktator uten legitim demokratisk bakgrunn har skapt det nødvendige røykteppe, og gitt et kjærkomment alibi.

3 Likes

Men hvordan er det med disse narkotika-anklagelsene? Jeg trodde nesten allt (till USA) kom via Mexico?
Hva finns før bevis?

Coca fra Colombia går via Venezuela. Det sa maduro i siste talen sin også.

Og det var vel derfor Biden satte 25mill USD i dusør på Maduro før Trump økte den til 50.

3 Likes

Har forstått det slik at rafineriene langs gulfen, som nå har mindre å gjøre enn tidligere, er perfekt match for den Venesuelanske tungoljen.

Det er ganske korrekt, mange av dem er bygget opp for å ta venezuela olje, blande den med US olje og rafinere.

Men mer info eller fakta har jeg ikke så ta det med en klype salt.

Meste av Fentanyl (og Heroin) kommer fra Mexico ja ikke Venezuela

Den har så vidt jeg husker høyt innhold av svovel, lik US, Gulf, og andre produsenter i sør og nord Amerika (sour). Blandes ofte med sweet oil for bedre raffinering./sluttprodukt.

Edit: det er dyrere å raffinere sur olje ift. søt olje, derav lavere pris US kontra Brent.

3 Likes

https://x.com/Ken_LoveTW/status/2007453144913952804?s=20

Venezuela saken svekker kina så latterlig mye. Synes dette er god oppsumering.

4 Likes

Takk USA & Trump?

Tar vel fort lang tid før det slår ut da infrastruktur må etableres, men hvis USA får økt kontroll eller innflytelse over venezuelansk olje og dette bidrar til lavere og mer stabile oljepriser globalt, vil det trolig slå ut i noe lavere inflasjon i Norge enn vi ellers ville hatt. Lavere energipriser trekker ned både drivstoffkostnader og transportpriser, og etter hvert også prisveksten i resten av økonomien. Med mindre inflasjonspress vil Norges Bank sannsynligvis få større handlingsrom til å kutte rentene tidligere eller mer enn ellers.

Samtidig vil lavere oljepriser bety svakere inntekter til norsk økonomi, noe som historisk har hatt en tendens til å svekke den norske kronen. En kombinasjon av lavere renter og reduserte oljeinntekter trekker i retning av en noe svakere NOK, særlig mot dollar og euro. Likevel vil svekkelsen trolig bli moderat, fordi oljefondet og solide statsfinanser demper de største utslagene. Totalt sett kan dette gi en situasjon der norske husholdninger får lavere prisvekst og etter hvert lavere renter, men til prisen av en litt svakere krone.

Dette er selvfølgelig usikkert og avhenger av hvordan OPEC responderer, hvordan kronen utvikler seg, og hvor raskt verdensøkonomien beveger seg bort fra olje. Men i et rolig, plausibelt scenario føles et rentenivå 1 prosentpoeng lavere (enn tidligere) på sikt som et rimelig anslag.

Finnes vinnere og tapere på dette. Det som tipper vurderingen i positiv retning for Norge, er at landet har oljefondet som buffer. Staten kan håndtere lavere oljeinntekter uten dramatiske kutt, mens fordelene av lavere prispress og lavere renter kommer bredt ut i samfunnet. For mange husholdninger vil dette oppleves som en forbedring i hverdagen, selv om staten tjener litt mindre.

8 Likes

Jeg tenker jo at amerikansk oljeservice, spesielt de som liker å ta risiko er potensielle vinnere på kort sikt her.

1 Like

Liker at du tenker aksjer og avkastning, jeg tenkte mer på våre høye renter haha.

1 Like

Litt på siden, men relevant.

Det er 2 uker siden kina åpent fortalte at de kjørte wargames med USA som fiende.
Med Cuba, Carribien og Venezuela som utgangspunkt.

3 Likes