Miljøskada 
Tvilsomt de hadde med scenarioet som skjedde her. Plukka rett utifra en 80-talls Hollywood film hvor presidenten blir kidnappet fra sengen sin midt på natten. Nesten så man ikke tror det skal gå an 
Jeg mistenker jo at noen ( militæret) fikk 50mill usd i cash for å se andre veien.
For det virker som USA møtte ca null motstand.
Med lavere oljepris og svekket krone så vil det vel bli vanskeligere å forsvare bruk av offentlige penger på investeringer på norsk sokkel for å skape/opprettholde verdiskapingen og arbeidsplassene der. Pluss at svak krone øker importdrevet inflasjon.
Lavere rente vil jo være betinget av dårligere tider, eller mindre press på økonomien, og spørsmålet da blir jo om man har andre “spiselige” felt som staten kan “kaste” penger etter. Da tenker jeg på sektorer/felt/bransjer som vil gi realavkastning over tid.
Jernbane fra Bodø til Kirkenes er eksempel på noe som ikke frister, men er redd man lett kan komme i en situasjon hvor noe så tragisk kunne blitt en realitet om det “rette” politiske landskapet som krevde handling.
Er vel ikke slik at man kan få mer olje ut av Venezuela over natta. Dette vil vel ta noen år med oppgraderinger og leting. I det tidsrommet kan mye annet ha skjedd som har dratt energiprisene opp.
Lurer på om TGS har noe multiklient data derfra…
Ja vi snakker årevis med utbygging.
Mulig raskere vei til diversifiering, comeback of ESG?
Øh. Hva har Ukraina, Danmark og Afghanistan vist om verdien av å være partner av USA da? Hva skulle Kina gjort, flydd inn styrker til Venezuela?
Noterer meg at Energy var opp 2,5% i USA i går. Nesten så man kan tenke at noen visste mer enn andre. Equinor var opp 3,89%.
USA har vel ikke akkurat en fryktelig bra track record for hva som skjer etter at en diktator er styrtet. Hvorvidt Venezuela blir et land med et stabilt nok styresett til at oljeutvinningen vil få sin renessanse de kommende årene gjenstår virkelig å se.
Exxon var opp i går også på fallende oljepris,jeg stusset over det,da jeg solgte Exxon på 121,37.
Oljeservice i US opp nesten 4% igår. Kanskje ikke tilfeldig.
Turismen til USA har allerede sunket.
Flere land dropper, eller vurderer, videre kjøp av F35.
Trump viser makt, men vil de få flere allierte venner?
Det kan bli bedre for folket i Venezuela. Det kan hjelpe på Trumps mellomvalg. Men det kan også feile. Det kan bli umulig (for dyrt) for USA å utvikle nye høyteknologiske våpen når gamle våpenkunder ikke lenger tør å være avhengige av en ustabil leverandør.
Jeg er av dem som tviler på at det ligger dype analyser til grunn for politikken som føres.
De kan fort finne ut at det faktisk hadde en verdi å hadde alle de allierte likevel
Trump spiller med skyhøy risiko. Det vanlige er å la tanken om et angrep få modne seg i befolkningen (ref kjemiske våpen, blant annet). Her har vi å gjøre med en president som har fått sine stemmer på å ikke rote USA inn i mer utenrikspolitisk tullball. Og som går til intervensjon relativt ut av det blå. Uten å gå via de vante (lovpålagte) prosedyrene.
OT, men er det ønskelig?
Why not? Skader ikke å høsta på reserverna Norge har samtidig som man bygger for fremtiden. Begge ting kan gjøres samtidig.
Det Norge ikke kan - er å påvirke oljeprisen, og dersom USA løser infrastrukturen i Venezuela så vil de sannsynligvis holde oljeprisen lav.
Adapt or die.
Obligatorisk lytting er som alltid Hardcore History:
Norge gir altså «opposisjonen» i Venezuela Nobels fredspris. For arbeid med demokratiet og kamp mot diktaturet.
Når diktatoren fjernes så er visst det også for ille. Hva er det med journalister og «eksperter» i Norge? Ville de forkastet og fordømt kuren mot kreft om den ble servert av Trump?
Det tror jeg faktisk
Kommer kuren med en bakside eller er det bare win-win?