Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Bullshit. 100% bullshit. Det får dødelige konsekvenser blant de fattigste i verden hver eneste dag. Og dette kommer fra de som befinner seg på bakken. Mitt siste ord i den anledning.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Pin the donkey!
Og hvem skal mate kjæledyrene nå da?
Det blir nok SVs store sak i morgen…
Venezuela gikk militært sett bra.
Problemet fra et norsk og europeisk perspektiv er vel at folka som lurer i bakgrunnen i Trump adm (f.eks Stephen Miller) nå tenker at andre ting kan gå bra også. “Vi kan gjøre som vi vil”. Beviselig. Og det kan de jo. Men altså, konsekvensene for Europa vil jo være noen helt andre om Grønland blir amerikansk. Konsekvensene for USA også, trolig.
Prøver å game det ut i hodet, men er et scenario som er utrolig vanskelig å se hvordan vil utspille seg. Bortsett fra at det blir kaos og trasige tider. Det vil tvinge europeiske land til å forholde seg i mye større grad enn de gjør per dags dato.
Dette er kona til Stephen Miller, videre rapportert i kvalitetsavisen Dagbladet.
Poster her og ikke i Grønlandtråden, fordi Venezuela fort (bare) er en appetizer.
Håper jeg tar feil.
Hva skjer med all rapporteringen her? Dette er jo en av de mer balanserte og givende trådene i dag, jeg synes den bør stå uredigert fremstilt.
Dagens tema er nettopp skruppelløst og hengivent en skittent slagside fra start av, hvem kan dømme hva som er objektivt fra starten av? I slike saker er nettopp det å ta informasjon fra flere kilder en stor styrke og bidragsytere på denne tråden og dette forumet bidrar i så måte her. En hest som drar i samme retning ut av gjørmen hele tiden får jo fortsatt gjørme satt fast under hjulene?
Jeg setter stor pris på alle de historiske anekdotene som @WernerVonHaussenberg kommer med. De er gull verdt. Samtidig setter jeg pris på @Floppen sine motsvar, endog jeg ikke fordrar vedkommende sine svar i andre tråder. Men her finner de på sin måte sin plass. Å tagge upopulære kommentarer som man finner ubehagelige…vel, finn heller saklige motsvar. Så er det klart at enkelte innlegg er fulle av faktafeil og propaganda, men jeg mener de best lar seg stå og heller få objektiv motbør. Slik får nye og søkende hjerner skjerpet seg.
Et bredt tema har utallige innfallsvinkler og det er vanskelig å bedømme.
“En sak har alltid to sider”, hevder mange. Nei! En sak har utallige sider, en for hvert individ som observerer og hører om saken. Men det finnes kun én objektiv side, og for å forstå den bør man få fremstilt flest mulig “vitner”.
Som en som betaler for dette forumet så håper jeg at min mening blir hørt. Forumet blir i dag drevet frem av 8-10 særdeles gode skribenter.
Tråden “Helse, trening og kosthold” er veldig god og har poenger som man skal lete lenge etter på verdensveven! Jeg håper de som bidrar til forumet fortsetter med det, dere vet hvem dere er
.
Off topic her, men håper å bringe litt ettertanke.
Målet med tråden er børs og markeder.
Samt så mye fakta som mulig, når folk sklir over på følelser og hvor mye de hater ene eller andre veien så er tråden på vei ut.
Alternativet er å gjøre den til innsider.
Så 1,5 døgn senere hvordan skal USA egentlig lede Venzuela til det bedre?
Verken Machado eller Gonzales ser ut til å være alternativ til å ta over for Maduro.
Derimot virker det som det er videpresidenten Rodriguez (som ikke var i Russland men i Venezuela?) som tar over.
Rodriguez er ikke noe bedre en Maduro.
Så hvordan skal dette endre landet?
Med hot. Med tanke på hvordan det gick før Maduro (eller hur F* han staver) så kanskje eftertrædaren håller en mer pramatisk profil?
“Så 1,5 døgn senere hvordan skal USA egentlig lede Venzuela til det bedre?”
Jænkene har vel aldrig sagt at de skulle lede Venezuele til det bedre? Bara at det “skall ta over”? Kan ikke påminne meg om at de sagt noe om “bedre”. Mer om at amerikanske olje-bolag skall gåg inn och pumpe opp olja. Varfør disse skulle ta risikoen at gjøre det har jeg ikke hørt noe om. På kort/mellom lang sikt er dette mega-riskablet og je vibber at de fleste vill ha en seriøs, solid ledelse i Venezuela, noe som ser ut at drjøe (lenge).
Eksakt. Venezuela er et land med 26 millioner innbyggere. Beyond naivt at Trumps USA bare kan plassere hånden på et imaginært ratt og ønsket retning vil følge deretter. Alt tyder på at man opererer på et prøve og feile stadie uten en større plan overhodet. Ikke langt unna at stien blir til mens man går. Som er skremmende. Og nå har USA låst seg. Trump & co blir ansvarlig for landets videre skjebne i lang lang tid fremover.
Men altså, har egentlig regimet falt?
Hvor personavhengig var dette av Maduro? Er visepresidenten noe bedre? Vil folk flest få det noe bedre? Vil forfølgelsen og drapene på opposisjonen opphøre?
Vil Trump inngå noen avtaler som gagner ham og en elite i Venezuela? Med tidenes mest korrupte og antidemokratiske president i USA noen sinne, er det vel ingen ting som er opplagt om fremtiden til Venezuela.
Ifølge såkalte eksperter; svært lite.
Hele det venezuelanske systemet er fullstendig ødelagt over 25 år med korrupsjon m.m. Er visstnok 20 ganger flere generaler pr. menige enn i andre land. Og alle disse generalene har fått tildelt sin lille del av kaka, f.eks en gruvekonsesjon her osv… Vil disse gi opp privilegiene sine på magisk vis? Don’t think so. Btw: kilde her er The Rest is Politics, vel verdt en liten time.
Hvis jeg skulle satt pengene på noe her så ville det vært et ca. minst like korrupt regime som det forrige, bare at USA nå får sin del av kaka, og er fornøyd med det.
Vi får se hva det blir til. Men å rette opp skaden som forårsaka av Chavez og Maduro er neppe gjort over natta, og krever betydelige ressurser + tid.
Er det jeg også lener mot. Ingen systematisk endring - bare at USA er “in it for the cut”.
Så får vi se de neste dagene om USA har noen reell plan for endring!
Puck – som jeg tidvis lenker til å Ukraina-tråden – deler noen tanker om Venezuela. 10 minutter lang.
Har brukt helgen til å sette meg litt mer inn i forhold rundt Venezuela. Det har flyttet min holdning i retning mot Trump, vekk fra norsk venstreside som roper på folkeretten.
Folkeretten er ment å beskytte folk, ikke regimer. Det kan derfor hevdes at det er norsk venstreside som ikke forholder seg til folkeretten mens Trump gjør det som burde vært gjort for lenge siden - befri folket fra tyrannen Maduro
Regimet besto av et rottereir av narkotikalangere og korrupte sosialister, støttet av Iran, Hamas, Cuba og Russland.
Jeg ble skeptisk da brilletyven Moksnes og SV Bergstø var så harde i fordømmelsene, og jammen …… 
Årsaken til at de 2 er så krakilske er nok heller at vi har nok et eksempel på hva sosialisme kan føre til av korrupsjon og annen dritt.
Venezuela var verdens 4-5 rikeste land rundt 1950 og har enormt med oljereserver.
Et annet spørsmål er hva som skjer fremover. Men det kan nesten ikke bli annet enn bedre etter et regime som hadde som mål å redusere befolkningen ved å sulte dem ihjel.
En sannhet med en del modifikasjoner, hentet fra XI:
"There has been lots of talk about the current situation in Venezuela and what it could mean for global oil markets, so I just wanted to provide some nuance on this

When people say “Venezuela has the world’s largest oil reserves,” as you undoubtedly have seen being thrown around a lot on here, they are technically referring to a specific accounting definition, not to a stock of easy, cheap barrels ready to flood the market. To unpack that, you need to get into what those reserves are, how they behave in the subsurface, what it costs to turn them into marketable liquids, and how price, technology, and above-ground risk interact.
That’s a lot to cover, but let’s give it my best shot. On paper, Venezuela has roughly 300–303 billion barrels of proved reserves, about 17 % of the global total and slightly more than Saudi Arabia. The critical detail is that around three quarters of that booked volume is extra-heavy crude from the Orinoco Belt in eastern Venezuela. These are bitumen-like oils with API gravity typically in the 8–14° range, extremely viscous at reservoir conditions and with high sulfur and metals content. So the statement “largest reserves” is really “largest booked volumes of very challenging heavy and extra-heavy oil.”
Technically recoverable versus economically recoverable is the first big distinction. The USGS has long estimated that the Orinoco Belt contains on the order of 900–1,400 billion barrels of heavy crude in place, with perhaps 380–650 billion barrels technically recoverable using existing technology.
Venezuela and OPEC only book a subset of that as “proved,” but even those proved numbers are sensitive to the assumed oil price and development concept. When prices were strong in the 2005–2014 window, a large portion of Orinoco volumes became economic on paper and were reclassified as proved, driving the headline reserves from ~80 to ~300 billion barrels.
Geology and fluid properties are the second big differentiator. Orinoco crudes are extra-heavy, with densities up around 934–1,050 kg/m³, high asphaltene content and sulfur on the order of 3–4 wt% or more, depending on the block. This is a completely different animal from a 33–40° API, low-sulfur Arab Light-style crude. In plain English, that means it’s much harder to handle at various stages and each step adds capex, opex and energy use.
In other words, the “barrel in the ground” in Venezuela is inherently worth less and depends on a narrower set of buyers.
Surface systems and institutional capacity are another constraint. Before the 2000s, PDVSA had a reputation as a technically capable NOC. Since then, you have had a combination of mass layoffs and politicization, under-investment, sanctions, corruption and brain drain. The result is decayed gathering systems, chronic power shortages, refinery fires and upgrader downtime.
Finally, integration with global refining and logistics matters for strategic value. Venezuela’s crude slate is optimized for complex “coking” refineries in the US Gulf Coast, parts of Asia and a few European plants. That’s a story for another time though, because the length of this analysis is getting out of hand.
So when you hear that Venezuela has “the world’s largest oil reserves,” the technically accurate part is that the country has extremely large volumes of extra-heavy oil in place, and a big subset of that was once judged economically recoverable at high price assumptions and booked as proved. The more relevant questions for energy strategy are how many of those barrels are genuinely economic under realistic long-term prices, how quickly they can be brought onstream given infrastructure and institutional constraints, what netback they deliver at the refinery gate, and how exposed they are to being left in the ground if demand peaks. On those metrics, Venezuelan barrels sit much further out on the cost and risk curve than the headline “largest reserves” soundbite suggests. I hope this provided some good context."