Betyr til syvende og sist forsvinnende lite. Blir et spørsmål om semantikk og USA gjør som de vil uansett. Det O’store problemet er og forblir at det finnes null konkret plan som gjør det plausibelt at forholdene vil bli merkbart bedre. Og da er man mer eller mindre like langt. Utover at Trump får muligheten til å berike seg og sine.
I 1950 var
Venezuela et av verdens rikeste land, rangert som det fjerde rikeste etter BNP per innbygger , på nivå med mange vesteuropeiske land, takket være en rask økonomisk vekst drevet av oljeindustrien, som gjorde landet til verdens største oljeeksportør rundt denne tiden. Oljerikdommen skapte stor velstand og en rask utvikling, men gjorde også landet avhengig av olje, en avhengighet som senere skulle skape økonomiske sårbarheter.
Mye som har skjedd på 75 år… 🤷🏼
Ja, og noe av det jeg husker best var SV´s Audun Lysbakken som feiret da Hugo seiret og skulle bli sosialismens nye utstillingsvindu.
Dette kan gå bra og det kan bli skikkelig dritt.
Kommer inn i denne tråden etter 150 innlegg, så dere får ha meg unnskylt om jeg publiserer en problemstilling som allerede er belyst. Men vil ikke denne oparasjonen bidra til større legitimitet for Russlands Ukraina-invasjon og et mulig kinesisk Taiwan-angrep? "Når Trump kan invadere et land, så hvorfor kan ikke vi også?, kan jo nå Putin og Xi tenke.
Blir uansett en parantes i det større bildet. At den gjengen der har bommet på mye og mangt er opplest og vedtatt.
Norsk venstreside er tidvis en studie i total kognitiv inkoherens. Folkeretten er viktig når Trump eksproprierer Maduro, men samtidig dukker det stadig vekk opp diverse merkelige argumenter og “forståelse” (spes. blant gæmlisene) for at Russland må få lov til å ha en sikkerhetssfære rundt seg.
Når det gjelder Venezuela så tror jeg man kan tillate seg å ha to tanker i hodet samtidig:
a) at folkeretten generelt sett er en fin ting som burde få gjelde. Alternativet blir nemlig fort at små stater tar en Nord-Korea og skaffer seg atomvåpen som avskrekking for større naboer med liten forståelse for folkeretten
b) at det ikke noen tårer å felle over at Maduro ble fjernet – uansett hvordan eller av hvem – men det hadde vært ønskelig med en tydeligere plan fra amerikansk side om hva som skal skje videre for landets innbyggere / regime
Vi får bare håpe at regimeendringen blir litt mer vellykket enn det man fikk til i Libya og Irak… Men jeg tviler.
Det er nok neppe befolkningen i Venezuela sitt ve og vel som har vært styrende for Trump.
Seff
Sett med nordeuropeiske øyne
Vanskeligere å argumentere i mot på et ideologisk plan
Men ideologi tror jeg det snart bare er noen utvalgte land i Europa som bryr seg nevneverdig om
Dette er en dog eat dog-verden
Det Xi tenker er fort: Holy Panda det der militæret er noen greier for seg selv.
Putin trenger ikke å tenke på om han trenger legitimitet for å invadere Ukraina, han har jo allerede gjort det
Så det Putin tenker er også fort: Holy Beetroot det der militæret er noe annet enn det jeg har
Det kan gå mye, mye verre. Borgerkrig gir fort antall drepte i millioner. Bare se på Irak.
Janne Haaland Matlary mener i DN at både Kina og Russland fikk noe å tenke på her.
Det har hun helt rett i.
Det er forsåvidt ikke så mange som snakker om det i dag, men jeg sitter litt og tenker på hvor mye av en gamble dette har vært. Hva var sjansen for at det ikke skulle gått? Det er slike intervensjoner som er make or break for presidenter, tenker kanskje spesielt på det mislykkede forsøket på å hente ut gisler i Iran som felte Carter.
Kan ikke utelukkes. Det kan også få ringvirkninger til både Kina og Cuba. Det virker rimelig kaotisk globalt akkurat nå,- og børsene er på ATH 
Venezuela har ingen sentral plass i verdensøkonomien. Taiwan derimot…
USA også 
Trump får problemer hvis USA må inn på bakken med store styrker i Venezuela.
Spennende på markedene fremover
Må inn i biotech da
Tror faktisk sjansen for at Kina -----> Taiwan faktisk har gått litt ned den siste uka.
Si hva man vil om Trump, men helgen viste at TACO åpenbart ikke alltid gjelder. Og si hva man vil om det amerikanske militæret, men det som hendte i helgen er såpass spektakulært at ekspansjonslystne land rundt om kring tenker seg om et par ganger før de havner i nesehårene hans.
Kan fort bli upopulært, ja. Men hva om det ikke blir Irak eller Afghanistan? Hva om det blir mer en reell peace keeping mission? Altså at det er boots on the ground, men lite shooting / danger. Så langt er dette tilsynelatende en win for Trump innenriks. Mange ting som har hanglet litt. Dette tar fokuset bort fra det. Så får vi se om det blir TAFU = Trump always follows up eller ikke.
When a reporter asked Trump during the Mar-a-Lago press event whether he’d spoken to Venezuelan opposition leader Maria Corina Machado following Maduro’s arrest, Trump said Machado “doesn’t have the support or the respect within the country.”
Machado, who recently won the Nobel Peace Prize for her fight for democracy in Venezuela, had a 72% approval rating from Venezuelans according to a March poll by ClearPath Strategies.
Det skal vel mye til for at Trump kommer med noen positive ord om Machado etter at hun (og ikke han) vant Nobels fredspris. 
Jeg klarer ikke helt se for meg at amerikanske tropper i Venezuela er lite farefullt…
Nei, det er ikke helt Panama / Noriega, eller Grenada dette.
Men det er da heller ikke Afghanistan. Eller Irak.
Hovedproblemet til USA her er jo at hele maktapparatet er fullstendig forkvaklet etter alle årene under diktatur. Så hvem skal man beholde? Og hvilke insentiver har de som fortsatt er en del av dette systemet til å innordne seg amerikanske forordninger? Men samtidig, hvilke alternativer har de til det?