Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Du diskuterer ikke med meg. Lille deg vet så lite, men de er alltid størst i kjeften.

Her er mye ild uten røyk.

1 Like

Jeg har ikke tenkt å begi meg ut på å forsøke å forklare disse fenomenene, blant annet fordi

  1. Jeg har ikke personlig noen forutsetninger for å gjøre en bedre jobb, da jeg ikke sitter med spisskompetanse innen relevante fagfelt
  2. Jeg har ikke tilgang til de faktiske datasettene, kun rapporter, intervjuer og noen videoklipp

Det er interessant i seg selv at det finnes observasjoner som ikke enkelt kan forklares med dagens modeller. Å derfra gjøre hoppet til “må være aliens” er det jeg har problemer med. Bare flott om alle disse datasettene (gitt at de er så gode som påstått) avklassifiseres og tilgjengeliggjøres for forskningsmiljøer som faktisk har forutsetninger for å undersøke dem på en skikkelig måte.

Nei, vi kan gjerne spekulere, det er tidvis ganske morsomt å gjøre. Men det tilfører ikke feltet så mye mer verdi enn å si “Guds veier er uransakelige”. Hvis vi virkelig vil til bunns i de spesifikke fenomenene så må vi hvert tilfelle utforme en hypotese som kan testes og evt falsifiseres.

3 Likes

Tviler sterkt på den generelle vurderingsevnen til endel på denne tråden etter å ha lest alt våset som blir postet…

Ingen selvinnsikt om at mye av dette virker direkte komisk på de “u-innvidde”!?

2 Likes

Du sa det egentlig mye bedre enn jeg fikk til.

1 Like

Absolutt, og 100% enig. Det er dit vi forhåpentligvis er på vei nå som dette har fått politisk oppmerksomhet.

Nei, vi kan gjerne spekulere, det er tidvis ganske morsomt å gjøre. Men det tilfører ikke feltet så mye mer verdi enn å si “Guds veier er uransakelige”.

Jeg er ikke enig i at spekulasjoner ikke medfører noen verdi; all vitenskap starter med spørsmål, og hypoteser. Uten fantasi, filosofi og metafysikk hadde ikke vitenskapen kommet langt. Mye av det man leste i sci-fi bøker på 50-60 tallet har blitt realitet i dag.

Spekulasjoner kan eksempelvis gi hint om hva det er man observerer, spesielt om de substansieres med teorier om hvorfor man konkluderer slik man gjør. Jeg vil si dette er godt på vei inn i den vitenskaplige metode.

Alle må danne seg sine egne konklusjoner på bakgrunn av egen research. Bare ikke bli overrasket og kall det flaks hvis det Grusch sier viser seg å stemme. Det ligger nok fakta tilgjengelig der ute for den som gidder å sette seg inn i materien. Og hvis det viser seg å stemme så vil verden ikke være den samme.

Blir spennende å se hva som kommer ut av den åpne kongresshøringen 26.juli :blush:

Noen ide om hvordan de får til dette?

Tja, jeg tipper mange vil bli skuffa. Noen nye anomaliteter på noen instrumenter, noen flere prikker ute av fokus? Er det ikke stort sett det det pleier å gå i?

Edit: Og når det gjelder vitenskap og framskritt så skjer ikke det ved at en fantaserer om aliens (eller en Gud) som årsaksforklarer de mest fantastiske ting. Det skjer tvert i mot ved at en stiller masse kritiske spørsmål, søker etter mest sannsynlige årsaksforklaringer og så prøver og feiler og prøver og feiler til en oppnår ny eller utvidet innsikt i et fenomen eller tema.

2 Likes

Det er vel det jeg savner i en del av disse diskusjonene, noe mer substans. Argumentene har en tendens til å koke ned til “jeg/militæret/denne professoren har ingen forklaring på fenomenet, derfor tror jeg det er aliens”. Da er vi i min mening på ren spekulasjon uten noe verdi.

Ikke all research er god research. En del kjente fysiske fenomener krever en mangeårig universitetsutdanning innen feltet for å i hele tatt ha noen meningsfulle forutsetninger for å forstå, og har ikke noen gode analogier i modeller folk er vant med. Se f.eks utdraget om magneter fra tv-serien Fun to imagine med Richard Feynman: https://m.youtube.com/watch?v=MO0r930Sn_8

2 Likes

Det blir diskutert hos Wolfgang Wee. En kjent teori. Se linken jeg la ut.

Blir litt i overkant å se 2,5 timer. Kan du ikke bare gi meg en kort innføring?

2 Likes

Hvis 2,5 timer er mer verdt enn å finne ut hvordan du kan bøye rom og tid så tror jeg bare vi kan la det være sånn :wink:

1 Like

kall tråden religion.

1 Like

Da foreslår jeg Einstein religionen.

fortell

Han var vel oppfinneren av rom/tid. Derav et passende navn.

ikke veldig mye med religion å gjøre. oppdagelse, ikke oppfinner btw.

2 Likes

New Zealand seen from the International Space Station
image

6 Likes

Det er mye mulig det ikke kommer noe som helst ut av kongresshøringen. I allefall ikke i form av fysiske bevis. Men kongressen har allerede hatt flere lukkede høringer hvor de har blitt fortalt og vist ting som er klassifiserte. Dette har både Sen. Burchett og Rubio sagt.

Det faktum at Grusch blir trodd av Inspector General – sjefen over alle sjefer innenfor intelligenssirkler – burde ha fått flere til å heve øyenbrynene, men det betyr selvfølgelig ingenting?

The ICIG concluded in July 2022 that Grusch’s whistleblower complaint was “credible and urgent”. Grusch assertion concerning the existence of a terrestrial arms race occurring sub-rosa over the past eighty years focused on reverse engineering technologies of unknown origin is fundamentally correct,” said Karl Nell, a retired Army Colonel who worked with Grusch on the UAP Task Force, which preceded the creation of AARO, as is the indisputable realization that at least some of these technologies of unknown origin derive from non-human intelligence .”

Grusch took a whistleblower complaint to the ICIG precisely because, he says, the military and intelligence community was withholding information from AARO and from Congress. It was only after becoming a whistleblower that Congress invited Grusch to give closed-door testimony in a secure information facility.

https://twitter.com/shellenberger/status/1666583430111559682?s=20

1 Like

vi får infarøde bilder satt sammen av avanserte datamaskiner…rommet er bare et gigantisk svart flekk :sweat_smile:

https://www.youtube.com/shorts/pS5Cvpz7-i4?feature=share