Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Oppsummering av hva? Fenomenet?

Her er et sett faktum, ikke spekulasjoner, faktum:

  • Det er ekstremt godt dokumentert (gjennom offisielle dokumenter og kilder) at fenomenet har vært gjenstand for intens oppmerksomhet og interesse fra militære- og alfabetorganisasjoner siden 1930-tallet
  • Fenomenet og tilknyttede programmer er er gjenstand for det strengeste hemmeligholdet / klareringsregimet som eksisterer
  • Fenomenet har historisk vært gjenstand for intens disinformasjon med den hensikt å delegitimere allmenn aksept og akademisk oppmerksomhet
  • Fenomenet har blitt beskrevet opp gjennom historien med det begreps- og teknologiske språket som til enhver tid var tilgjengelig (fra “engler og demoner” til en høyteknologisk og mekanistisk forståelse)
  • Fenomenet er målt og dokumentert på tvers av alle tenkelige sensorsystemer

Om man setter av LITT tid til å lese én god innføring i fenomenets historie og utvikling, så vil man bli innforstått med det ovenstående. Og man vil samtidig forstå HVORFOR det har vært tvingende nødvendig å male det med mest mulig stigma. Og underlegge det ekstremt hemmelighold.

Når det kommer til HVA fenomenet er, så havner man over i spekulasjon. Det er helt avgjørende å skille mellom hva man vet med sikkerhet, og hva man TROR er den beste forklaringen. Personlig tror jeg fasit er VELDIG mye mer kompleks enn at det er intelligent kontrollerte objekter av et eller annet slag som har beveget seg mellom punkt A og B i tid og rom.

Det finnes fremragende professorer og fagfolk som kan lose dem som er nysgjerrige og orker/vil gjennom et uendelig fascinerende fenomen: historisk, teknologisk, kulturelt, sosiologisk, psykologisk.

Siden cirka 2017 har det skjedd et merkbart taktskifte i narrativkontrollen som tradisjonelt har vært pålagt fenomenet. Det er neppe tilfeldig og bør trolig best forstås som en form for “kontrollert” åpning av tidligere stengte informasjonssluser.

Det er selvfølgelig ikke lite provoserende når folk slenger innom og generaliserer meg eller andre som faktisk vet hva de snakker om som fantaster, idioter, whatnot. Det er en påfallende ironi, da den eneste grunnen til det er at den som bjeffer aldri har brukt en eneste kalori på å sette seg inn i åpent tilgjengelig informasjon.

Men husk, dét er også et resultat av mange tiår med det som trolig er den sterkeste kondisjoneringen i moderne historie for å få folk til å avvise noe a priori.

3 Likes

Ok, så religion + konspirasjonsteori…

Jeg har prøvd å finne informasjon. Det koker alltid ned til vitneutsagn (uinteressant), ekstremt vag og dårlig dokumentasjon + en svært levende fantasi og vilje til de villeste spekulasjoner basert på syltynt materiale…

Det er en grunn til at seriøse forskningsmiljøer ikke har villet ta i dette, og det er ikke konspiratorisk, det er bare rett og slett at det er så utrolig mye useriøst og fullstendig skrullete som dominerer disse miljøene.

Edit: Glemte forresten å si takk for svar @h3nk1 . Jeg tenkte i utgangspunktet på oppsummering av den dokumentaren du linket til, men var interessant å lese din oppsummering av UFO-fenomenet også.

3 Likes

Her er noe som er virkelig spennende og fascinerende om verdensrommet! Basert på hard vitenskap, men også veldig mystisk :slight_smile:

Som Richard Feynman angivelig sa: «Science is just imagination in a straight jacket» :wink:

Jeg er overbevist om at virkeligheten er mye mer kompleks enn det folk flest tror.
At du tror bevisene bare består av vitneutsagn og «religiøs» overbevisning får være på din kappe. Det er ikke vanskelig å finne offentlig dokumentasjon fra myndighetene – som strekker seg tilbake til minst WWII, som omhandler dette fenomenet. Det overrasker meg derfor at du sier du ikke finner bevis. Da har du ikke sett godt nok etter.

Fenomenet er forsket på og analysert av myndighetene i USA siden 40-tallet:
https://sgp.fas.org/library/ciaufo.html

Begynn med Project Bluebook og gå videre til Project Sign og Grudge etc.

Eksempelvis hadde flyvåpenet i US egne protokoller for piloter i tilfelle møter med UFOer:

Og CIA har innrømmet det var en cover-up om fenomenet:

Jeg er ikke uenig i at det er mange skrullinger på dette feltet, og som med alle andre grupperinger er det ulikt hva individene i gruppen tror på (noen tror på engler og demoner, mens andre tror på Bigfoot og Loch Ness monsteret). Fellesnevner er vel uansett at det ikke er noe menneskeskapt.
Etterhvert som man graver i materien finner man ut hvilke kilder som er troverdige, og hvilke som tydeligvis har tatt LSD.

Helt til slutt: universet er 13.7 milliarder år gammelt. Anta, basert på statistisk tilnærming, at hver stjerne i universet har minst 1 planet i bane rundt seg. Hvis man videre antar at sannsynligheten for at liv oppstår på noen av disse planetene er større enn 0%, så kan det potensielt være tusenvis av vesener der ute!

Det er hovmodig å tenke at det ikke finnes sivilisasjoner som har kommet mye lenger enn oss i sin utvikling, eller – at det vi mennesker ser og vet i dag er fasit på realiteten.

Det er fra et teoretisk perspektiv ikke er noen hindringer i vitenskapen ift. å lage ormehull, warp-drives, at det kan finnes parallelle univers (eller multivers), ulike dimensjoner etc. – take your pick. Bare tenk på hvor langt vi har kommet de siste 100 årene; fra bil og fly til atombomber og A.I.
Er det da utenkelig at noen vesener der ute har cracket tidsreiser eller reiser mellom ulike lokasjoner i galaksen? Hva om «de» ikke er fra vår dimensjon i det hele tatt?

Utviklingen vår ser eksponentiell ut, og hvis man legger samme forutsetning til grunn et annet sted i universet, som har – la oss si – 1000++ år forsprang på oss, så kan man jo bare tenke seg hva som er mulig.

1 Like

Enten har det aldri vært aliens på jorda eller så reiser de på annen måte enn tradisjonelt fra A til B. Dersom noen andre sivilasjoner har reist til jorda med forbrenningsmotor må de være fra Melkeveien og trolig reist uten biomasse innenbords. Har de reist via ormehull eller lignende kan de komme fra hvor som helst.

2 Likes

Enig :wink:

Forbrenningsmotor i vår forstand kan vi bare utelukke, i allefall som du sier, om vi forutsetter noe biologisk bak. The 5 observables som beskrevet i denne artikkelen:

-vil også tilsi at det ikke er biologiske vesener om bord disse objektene, med mindre de har en eller annen måte å isolere det som er inni, fra det som skjer utenfor.

1 Like

Siste 'dokumentaren" jeg så på History channel handlet om havmennesker… med video “bevis” og greier…

Stay away! Så useriøs kilde at det er blitt et meme i seg selv.

History channel har innhold om alt fra bigfoot til andre verdenskrig. Tror ikke du skal ta alt du ser på en tv underholdningskanal som representativt for ufo fenomenet.

2 Likes

Det var bare første lenken jeg fikk treff på, men her er en annen kilde om det samme:

Jeg er ikke inne i det UFO sakene deres, skeptisk, men når jeg ser karakteristikkene som jeg antar er gjengangeren på slike observasjoner, så ser jeg en åpenbar fellesnevner.

Jeg kan tenke meg at det heller er et fenomen som opptrer i en annen dimensjonalitet enn vår observasjon av rom/tid. Occams Razor: gir en mulig karakteristikk som potensielt forklarer alle fem karakteristikker.

Det litt kjedelige med den er at det like godt kan være et “naturlig” fenomen som krysser inn i vårt observasjons univers i ny og ne, like gjerne som at det skulle være en intelligens og intensjon bak.

1 Like

De fleste som legger ned tid i fenomenets historie og ulike særtrekk ender opp med en lignende konklusjon. Det er mye, mye mer komplekst enn at noe/noen er på besøk fra et annet sted i universet slik vi forstår/observerer det.

At det er “naturlig” uten intensjon/intelligens faller bort som sannsynlig all den tid fenomenet utviser åpenbar intelligens, for eksempel ved at det er særdeles “interessert” i atomvåpen og/eller “leker” med de mest sofistikerte sensorsystemene vi har.

1 Like

Jepp, dette er som @h3nk1 sier noe som blir mer og mer belyst og diskutert i ulike UFO fora. Det er en veldig spennende innfallsvinkel! Grusch har hintet om dette i flere intervjuer, hvor han foretrekker begrepet NHI (non-human intelligence) fremfor aliens. For alt vi vet er det snakk om avanserte maskiner styrt av A.I som hopper over til vår virkelighet fra en høyere dimensjon…:roll_eyes:

Her er mer fantastisk spennende lesning om utvikling innen romfart, utforsking av verdensrommet og teknologi.

OBS: Inneholder ikke UFOer eller vesener fra andre dimensjoner.

7 Likes

Så dette fenomen har altså nok teknologisk kunnskap til å foreta reiser fra sin/sine egne planeter, og kommer altså hit for å finne ut mer om atomvåpen og kødde med våre sensorsystemer? Beklager, den kjøper jeg bare ikke.

De må virkelig kjede seg i hverdagen.

3 Likes

Tenkt tanken ja, at det ville være som vi tok et random dykk ned på 2-3000m dyp for å se etter uoppdagede amøber.

Det kan jo skje det, men på det nivået, så er det en voldsom innsats for fantastisk lite, og hvor ofte og lenge trenger du å holde med med de deep divene for å studere en amøbe. Kjøper ikke den heller altså.

Om dere leser det jeg skriver, så er det slik at det etter alle solemerker er «noe» meget mer komplekst enn at det/fenomenet popper innom fra et annet sted i tid og rom slik vi forstår det. Dere kan lolle og harselere, det endrer ikke det faktum at det er målbart og interagerer med både våpensystemer og individer. It is what it is. Feel free til å spekulere i eventuell intensjon på like dårlig grunnlag som meg.

2 Likes

Jeg forstår ikke helt argumentet, men antar det er grunnet i synet om at avstandene er for store til å finne liv, og deretter besøke planeten dette livet befinner seg på? Altså at det er som å lete etter en nål i en høystakk?

Hvis jeg forstår argumentet riktig så forutsetter det at man tror dette er biologiske vesener som må reise veldig langt for å komme hit. Dette tror ikke jeg heller på, og det finnes flere hypotetiske forklaringer som kan bøte på denne problemstillingen – (alle like spekulative som temaet vi diskuterer):

Von Naumann prober: Fysikeren John von Neumann postulerte at en avansert sivilisasjon kunne lage selv-replikerende droner som reiser mellom ulike solsystem og bygger nye versjoner av seg selv ved å hente materialer fra nærliggende planeter / asteroider. Mao. er det ubemannede fartøy vi snakker om, som sender data tilbake når de oppdager noe.

Tidsreiser: dersom en avansert sivilisasjon har knekt koden med å reise i tid, kan de teoretisk hoppe inn / ut av vår virkelighet som de selv ønsker. Dette vil forklare hvorfor disse observasjonene er gjort langt, langt tilbake i vår historie.

Andre dimensjoner: som spekulert tidligere – hva om de ikke er fra vår virkelighet i det hele tatt, men en annen virkelighet, hvor de da hopper inn / ut av vår virkelighet? Absolutt mulig om man tror at rom/tid er en konstruksjon.

Einstein-Rosen bridge: også kjent som ormehull.
Best forklart i denne scenen fra filmen «Event Horizon».

Alcubierre drive: det er teoretisk mulig å reise opp mot / raskere enn, lysets hastighet.

Noen mener derimot at de har vært her hele tiden. Vi har tross alt kartlagt mer av verdensrommet enn vår egen havbunn.

Helt til slutt: hvis VI hadde oppdaget en planet med liv hvor de dominerende skapningene ikke hadde kommet like langt som oss i sin utvikling, og vi hadde mulighet til å besøke dem, hva ville vi gjort? Ville vi kanskje sendt noen speidere for å sondere terrenget, innhente noe biologisk materiale og annen data for analyse? :thinking:

Selvfølgelig ville vi det! :sweat_smile:

2 Likes

Tucker Carlson hiver seg på UFO-dekningen, videoen har over 5 m. views på X i skrivende stund.

image

2 Likes

Mange år siden vi klarte å flytte molekyler fra ett lukket reagensrør til et annet. Er det snakk om en sivilisasjon mange nivå over oss kan de muligens reise som i Star Trek.

1 Like

Jeg er ikke i tvil om at det finnes intelligent liv andre steder i verdensrommet. Det jeg stiller meg tvilende og skeptisk til er substansen og kvaliteten i alle rapporterte observasjoner, og ikke mist spekulasjoner og teorier om hvorfor og hvordan de kommer hit.

At det kan være selvreplikerende ubemannede droner som sender data om det de finner er kanskje ikke ulogisk ved første øyekast, men når man tenker litt over det så skal det tross alt en del til for å utvinne mineraler og bearbeide de på en måte som gjør det mulig for dronene å klone seg selv, med mindre det er snakk om MacGyver-droner som kan lage et sveiseapparat av en sykkelramme, litt ståltråd og en Hubba Bubba.

Og skulle slike droner være en forklaring så ser jeg heller ikke behovet for at de skulle ha behov for å komme igjen og igjen, siden teknologien deres i utgangspunktet må være så avansert at det å samle inn data om en planet ikke skulle kreve kontinuerlige gjentagende besøk. Og data som samles inn vil da vel ta ufattelig lang tid å sende gjennom rommet, og således ikke ha noen verdi for de som mottar den med tanke på hva som er status quo her på berget?

Jeg forstår at temaet fenger, men når konspirasjonsteoriene tar over så er det i min verden ikke noe av verdi å hente.

1 Like