Ellers, hva tenker folket om Subsea 7 nå? Stor andel short, som virkelig bør kunne sette fyr på kurs hvis flere må ut samtidig.
Tar dete høyde for gjelden i Aker systemet når dere regner rabatten?
Er det noen som har satt seg inn i Sparebanken Vest og det planlagte nedsalget med tilhørende rabatt for retail-investorer?
Hva tenker du på spesifikt? Eier aksjer idag, og vurderer tegne flere.
Kom melding nå.
Det var vel egentlig mer et spørsmål om det du svarte på. Om det er andre som allerede eier bevis (og finner dette et attraktivt case) og om dere eventuelt skal tegne for mer.
Har sendt et spørsmål til IR om man vil få bonus hvis man tegner seg gjennom et privat AS som investeringsselskap også.
Edit: Fikk svar. AS kvalifiserer også for bonusen.
Caset er attraktivt pga rabatten mot MING og SR, som lenge har ligget rundt 20%.
Eneste logiske forklaringen for rabatten har vært lavere likviditet, og en stor grunnfondsandel. Ledelsen har sett seg trøtt på rabatten og iverksetter tiltak; ved øke andelen egenkap. bevis til 40% av totalkapitalen.
SVEG har en ROE på 13%, med muligens den mest konservative låneboken av konkurrentene. Godt bankhåndverk med andre ord. Vil også påpeke at kundeutbytte er flott for egenkapbevis eierne, da midler fra grunnfondsandelen vil utbetales til kundene. Man får ett indirekte bidrag til å beholde kundene, fra en pengesekk som tidligere har vært brukt på andre formål.
Samtidig:
SVEG har lansert Bulderbank forrige uke. Brukervennlig, enkel og billig-boliglån via mobil. Som egentlig er i direkte konkurranse med moderbanken sine, åpenbart høye marginer, gitt ROE’en.
En risk her er at SVEG kannibaliserer egne marginer. Evt kan dette gi positive syneriger i form av en felles utvikling av digitale plattformer, og en økt kundebase utenfor regionen.
Tenker uansett det blir vanskelig å gå skoene av seg i en bank med bra vekst, P/B: 1 og en ROE over 13%.
Sant skal sies, ser jeg akkurat nå større opp side i PARB, som er min definitivt største bank post. Selvfølgelig en litt annet riskprofil, men det er en annen diskusjon
Liker sorteringen til Kaifus, men i disse tider skulle jeg gjerne hatt kontroll på gjeldsgrad også -hvilke(n) faktor mener du fungerer best til å sortere på gjeldsgrad?
Denne tråden burde det blåses liv i. Noen som har forslag eller innspill til skandinaviske/Europeiske eller Emerging Markets value-aksjer som jeg kan kjøre analyse på? Jeg har investeringshorisont fra 1-10 år. Sitter pt. ganske heavy i Pareto Bank, Telenor, Subsea7, Kitron, Intel, Alibaba, Handelsbanken og Bayer AG.
Telia og Alm Brand?
Kan du fortelle litt rundt Alm Brand og dine tanker der. Virker som de har solgt unna bank- og pensjonaktiviteter og nå har full fokus på skadeforsikring. Ser kursen har falt enormt mye siste tiden.
De kjøpte opp Codan sin danske virksomhet, betalte i grunn litt mye for å sikre seg selskapet. Kjørte en ganske utvannende emisjon, husker ikke kurs akkurat nå men mener det var 9kr pr aksje. Var med på den selv.
forsikring kan alltid være interessant med inflasjonsdrevet bakteppe. Sitter i div styreverv og har i de aller fleste opplevd å motta prisjusteringer i størrelsesorden 7-12%.
Nekkar, rundt 9-10 i PE.
Reach subsea 5-6 i PE, risky bransje, men er delvis eksponert mot olje som går svært godt nå. Også eksponert mot havvind og laksemerder.
Relativt sett er nok risk /reward bedre i nekkar av disse to. Har aksjer i begge, mest i nekkar.
Enig! Jeg må finne ut hva det enorme beløpet jeg får igjen på skatten etter Nano-tapet skal brukes på😁 hvilke sektorer tenker noen er interessant å se på i disse dager?
Sitter selv med litt bank, og sølv/gull samt en liten posisjon i MPCC
Verdi?? Da er vel det opplagte svaret DNO.
Sparker litt liv i denne igjen, nå som man kan begynne å vurdere noen bunnfiske-kandidater.
Noen som har noe spennende på watchlisten sin?
I disse usikre tider er jeg blitt veldig glad i store bevegelser, sitter derfor med både Nod, Vow, Bcs og Kahot både kortsiktig og langsiktig.
Hei! Jeg tenkte dette innlegget kunne være av interesse i en verdi-tråd. Det tar for seg analyseteknikken til Warren Buffett - owner earnings.
Owner earnings er en alternativ beregning av overskuddet. Det viser hvor mye kapital du som eier kan ta ut av et selskap uten å svekke de operasjonelle resultatene. Det gir deg verdifull innsikt i en potensiell investering.