Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Veldig underholdende å høre på Buffet og Munger, spesielt Buffet er veldig veltalende!

2 Likes

Kommer til å skrive et innlegg på bloggen i morgen, og legge inn en haug med selskaper i Graham-modellen (har tidligere skrevet om den her: https://aksjefokus.no/grahamsnummer/)

Om noen har ønsker for selskaper som burde være med så rop ut.
Eneste krav: positiv inntjening.

9 Likes

Kitron

3 Likes

Fjord1

4 Likes

B2Holding

3 Likes

Kan du grave litt i RAK Petroleum @aksjefokus ?

1 Like

B2H :slight_smile:

1 Like

Jeg rekker dessverre ikke å få den med denne gangen. Men når det gjelder RAK som forøvrig absolutt kan se ut som verdi så ligger det litt snadder her: https://www.youtube.com/watch?v=vev4BqLJtmQ&t=2 - Om du ikke er interessert i alt om makro & markedet fra Hermanrud, så spol frem til Mølsæter’s innlegg.

1 Like

@aksjefokus jeg var ikke klar over at Ben Graham hadde en modell som kombinerte P/E og P/B. Dette var veldig interessant. Det er jo alltid en avveining når man skal vurdere earnings power opp mot bokførte verdier.

Hadde også vært interessant å modifisere modellen ved å bruke f.eks. EV/EBIT eller EV/FCF i stedet for P/E, og P/TB i stedet for P/B.

2 Likes

B2Holding👍

Graham har to modeller, både for vekst (hvem skulle tro?) og verdi.

Jeg tror ikke det vil være veldig vanskelig å få laget en modell med EV/EBIT & EV/FCF. Man må bare prøve å finne en verdi som man setter som nedre grense om man multipliserer de sammen. Jeg tror potensielt EBIT (evt EBT) og EV/FCF kan fungere svært godt sammen.

Enig.

Det er klart at dersom man bruker andre ratios så påvirkes den øvre grense på 22.5 for produktet som Graham setter. Som du skriver i artikkelen så er dette et uttrykk for hvor stor sikkerhetsmargin man ønsker. Man kan uansett bruke dette kvalitativt ved å se hvordan selskapene rangerer i forhold til hverandre. Altså f.eks. hvordan selskaper rangerer i forhold til hverandre for produktene (EV/EBIT)x(P/TB), (EV/FCF)x(P/TB) etc.

1 Like

Har postet siste innlegget om Graham’s verdi modell med et innslag av vekst modellen.

Les mer her: https://aksjefokus.no/grahams-verdi-modell/

4 Likes

Sitter også og ser litt på RAK Petroleum. Synes dette ser gunstig priset ut hvis man utelukkende ser på multiplene. Men må kanskje se litt nærmere på balansen for å forstå gjeldsbildet.

EV/EBIT = 2.59
EV/EBITDA = 2.04
EV/FCF = 4.86
P/E = 2.22
P/TB = 1.19
Net margin = 15.8%
Debt / Equity = 59.1%

Data fra Thomson Reuters (12 months trailing).

Godt bidrag! :heart_eyes:
Har du P/FCF også?

P/FCF = 2.50

1 Like

Pareto bank ? Synd Spetalen er inne :stuck_out_tongue:

Jeg ville sagt at det er en fordel, når han ikke har noen innflytelse som her. Jeg tror også de fleste nå har et inntrykk av at han er mer en “trader” enn investor.

Kom over et ganske interessant fond som heter Fundsmith, som er UK baserte forvaltere med veldig gode resultater.

De har lagt ut endel materiale på YouTube, blant annet denne:

1 Like

Interessant. Vet du om det er mulig for norske å investere i fondet?