Daglige fraktrater får jeg gjennom Infront, men Fearnley’s og andre publiserer dette gratis her: https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-shipbrokers-reports/
Jeg liker veldig godt rapportene fra Intermodal, som er å finne på samme side. De er veldig oversiktelige og gode. Dette er ikke noen analyse, men oppsummering av hva som faktisk har skjedd og trender i markedet. Fearnley’s er kjent for å være blant de beste på offshore & shipping.
Eksempelvis denne: Intermodal-Report-Week-29-2018.pdf (1.5 MB)
Reuters sin screener var veldig god, jeg har ikke vært inne på den tidligere. Jeg skal få lagt den til på aksjefokus.no for den er faktisk veldig fin! Jeg har oftest brukt 4-traders.com og Finviz. Begge disse bruker faktisk tallene fra Reuters, så de tallene som er der skal stemme. (P/E, P/B, Yield m.m).
Aswath Damodaran er ganske kjent, og noen av modellene hans er ganske gode. Når det er sagt prøver jeg å forholde meg til de enkleste mest fordi jeg ikke tror man trenger de mest avanserte av de. Det som er viktig å kunne foreta nåverdi beregninger av fremtidige kontantstrømmer, da finner du fort ut om aksjen er dyr, billig eller riktig priset.
Youtube kanalen til Damodaran er ganske god: Damodaran -YouTube
“It is better to be roughly right than precisely wrong” - Helt enig!
Dette vet vi ikke, men shipping er typisk en bransje som har gjort det bra sent ute i syklusen.