Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Daglige fraktrater får jeg gjennom Infront, men Fearnley’s og andre publiserer dette gratis her: https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-shipbrokers-reports/

Jeg liker veldig godt rapportene fra Intermodal, som er å finne på samme side. De er veldig oversiktelige og gode. Dette er ikke noen analyse, men oppsummering av hva som faktisk har skjedd og trender i markedet. Fearnley’s er kjent for å være blant de beste på offshore & shipping.

Eksempelvis denne: Intermodal-Report-Week-29-2018.pdf (1.5 MB)

Reuters sin screener var veldig god, jeg har ikke vært inne på den tidligere. Jeg skal få lagt den til på aksjefokus.no for den er faktisk veldig fin! Jeg har oftest brukt 4-traders.com og Finviz. Begge disse bruker faktisk tallene fra Reuters, så de tallene som er der skal stemme. (P/E, P/B, Yield m.m).

Aswath Damodaran er ganske kjent, og noen av modellene hans er ganske gode. Når det er sagt prøver jeg å forholde meg til de enkleste mest fordi jeg ikke tror man trenger de mest avanserte av de. Det som er viktig å kunne foreta nåverdi beregninger av fremtidige kontantstrømmer, da finner du fort ut om aksjen er dyr, billig eller riktig priset.

Youtube kanalen til Damodaran er ganske god: Damodaran -YouTube

“It is better to be roughly right than precisely wrong” :slight_smile: - Helt enig!

Dette vet vi ikke, men shipping er typisk en bransje som har gjort det bra sent ute i syklusen.

Interessant for meg vel å merke :+1: Selvsagt om en vil kjøpe nå er det lurt, men jeg har ikke tenkt å kjøpe på dette tidspunktet. Uansett er det lurt å kartlegge gode selskaper slik vi har snakket om.
Men dersom en setter kriterier for skikkelig underpriset vil de ikke dukke opp nå, men senere vil de kanskje gjøre det.

RedEnergy,

screener´n var kun tips til generell bruk.

Ja, ser at du startet en tråd i fjor sommer angående et forestående krakk. Jeg holder på å jobbe meg gjennom den. Jeg er og ganske interessert i makro-bildet, og har tenkt et par ganger den siste tiden om jeg bare skulle ha solgt hele beholdningen min og satt meg på sidelinjen og ventet. Håper du er klar for å svare på noen dyptpløyende og kritiske spørsmål fra min side når jeg har fått lest meg opp :slight_smile:

1 Like

Aksjefokus,

takk skal du ha! Tror jeg plukket opp hellenicshipping-siden på en annen tråd der du og tipset om den. Intermodal-rapporten er fin og ryddig. Følger også med på ukerapporten fra Fearnley´s, men den blir vel lagt ut med en dags forsinkelse hvis man ikke betaler for den. Jeg har iallefall aldri kommet over en som er dagsfersk.

Ser at alle rapporten blir lagt ut på Hellenic-siden, så den er fin.

Topp at du likte den fra Reuters og legger den ut. Da har jeg bidratt litt jeg og. Det liker jeg. Har begynt å bruke 4-traders selv. :slight_smile:

2 Likes
1 Like

Fint! Jeg ser på Ungarn som endel av de østblokk landene jeg kommer til å investere i etter krisen.
Har langsiktig tro på at de vil klare seg bedre enn oss i vesten.

1 Like

Hvor kommer meravkastningen på Oslo Børs fra? Vel det er ikke lotto aksjene!

6 Likes

Har du noe mer fra artikkelen? Har desverre ikke medlemskap hos DN+ lenger. Men spennendes artikkel/tema.

Helt klart at man må velge veldig nøye dersom en skal holde aksjer veldig langsiktig.
Men dersom en kun jakter momentum og swing trader som @babyrage så har ikke dette så mye å si. Heller enda en grunn til være flink til ta gevinst og hoppe videre.

Ligger ikke de selskapene høyt fordi de har hatt OK avkastning på høy MCAP, eller leser jeg den feil?
Bedre å eie et lite selskap fra 10mnok til 100mnok enn et større selskap fra 1mrd til 2mrd

2 Likes

Majoriteten av selskapene på børsene gir lavere avkastning enn risikofri rente, og det er veldig få aksjer som gir meravkastning utover risikofri rente. Det er hovedtrekket som man tar med seg. Metoden brukt er forklart nedenfor.

Det er også veldig synlig at en solid eier, korte beslutningsprosesser er viktig. Det er ikke tilfeldig at Røkke og JF er på listen med Aker, Aker BP, Akastor og MHG, eksempelvis.

  • Avkastningsberegningen er basert på at utbetalte utbytter kontinuerlig reinvestere i aksjen. Kursutviklingen er også justert for emisjoner og tegningsretter, samt splitter og spleiser.

  • Aksjeavkastningen i en gitt periode sammenlignes med det du ville ha oppnådd ved å investere risikofritt i norske tre måneders statskasseveksler i samme periode.

  • Analysen er gjennomført med fire tidshorisonter; én måned, ett år, ti år, og levetid.

  • Levetid vil si perioden fra en aksje blir børsnotert til noteringen strykes. Noen aksjer har vært børsnotert i hele analyseperioden

  • Merverdi i kroner er kalkulert som det en aksje har generert utover den risikofrie renten.

4 Likes

Eller selskaper med en kompetent ledelse som tiltrekker seg og holder på kompetente folk. Jeg har aksjer i to selskaper hvor jeg føler jeg “kjenner” ledelsen, Kitron og Funcom. Begge selskapene har gjort grep og snudd selskapene fullstendig rundt. Hadde også aksjer i Stillfront som jeg også mente hadde en god ledelse med klare visjoner. Der feiga jeg dessverre ut altfor tidlig.

Hvordan bedømmer du god vs dårlig ledelse?

At de har en klar strategi, klare mål og at de evner å gjennomføre strategien og oppnår disse målene innen rimelig tid.

Mer subjektivt, så har også hørt på noen intervjuer og vært på møter og stillt spørsmål og måten spørsmålene blir besvart på og innholdet i svaret sier mye om hvordan de tenker. Var f.eks. på et investormøte med Funcom og stilte Rui ganske mye forskjellige rare spørsmål og han hadde stålkontroll på alt sammen. Israel Losada Salvador har også gjort et godt inntrykk på meg på meg i Kitron, men har ikke vært på noe investormøte med han.

Hvordan bedømmer du god ledelse?

En liten kommentar, og det er at NHY som topper listen ikke akkurat har noen sterk eier og korte besluttningsprosesser? Jeg tenker at ledelsen som sitter dag-til-dag er viktigere en eieren, men rett eier velger gjerne riktig ledelse. :slight_smile:

2 Likes

En av årsakene til at NHY er såpass høyt oppe på listen skyldes eksempelvis fremragende ledelse av blant annet Eivind Reiten. Beslutningene som ble tatt og måten han ledet NHY på var ganske enestående. Yara ble også spunnet ut og delt ut som utbytte tilbake i tiden. Verdier ble synliggjort under Reiten.

Mange ledere kan fascinere aksjonærer med ord, og det er en fallgruve som mange går i.
Når jeg bedømmer ledelse så er det enkelte faktorer som jeg legger vekt på:

  • Ærlighet (For mye bruk av adj. EBITDA får meg fort til å se rødt).
  • Gjennomføringsevne
  • Ledelse og styre som evner å ta beslutninger som er upopulære på kort sikt, men vil være gode langsiktige beslutninger.
  • Ledelsen har eierskap og “skin-in-the-game”.

Eksempel på ledelse og styre som ønsker å generere verdier for aksjonærene finner man eksempelvis i Røkke’s aksjonærbrev fra 2017.

Selskaper som innehar ledelse som er tilnærmet ubrukelige: element, tidligere PGS-styret med Reinertsen i spissen var ekstremt ødeleggende for aksjonær verdier. WR-Entertainment er også relativt talentløse på alle mulige måter.

Jeg vil dra fram brevet fra Røkke til aksjonærene i Aker ASA i 2017. Det forteller om det fantastisk godt drevet selskapet, som ønsker å drive med verdiskaping.

aksjonaerbrev_fra_styrets_leder_2017.pdf (1,1 MB)

5 Likes

Danske Bank begynner å se interessant ut, falt 26% det siste året. Handles nå på en P/E til 8,78 og ga 10 DKK i utbytte for 2017.
Ryktes den har fallt mye på antihvitvask skandalen den estiske delen av Danske har vært involvert i.

3 Likes

Det er veldig interresant at du bringer dette opp! :star_struck:

Danske: P/B: 1.0 P/E: 9x P/E 2019E: 8.1 - Dette er i følge Reuters, og det stemmer i 99% av tilfellene.
Utbytte: 2017: 10 2016: 9 2015: 8 2014: 5.5 2013: 2.0 2012-2008: 0

Absolutt noe man må begynne å se på.

1 Like

Mens vi er inne på bank og finans. En lite digresjon var debatten i tråden om forberedelse på krakk der det ble snakket om prising. Vi kan definitivt se at det ikke er “boble” tendenser akkurat i bank og finans i Juniaten.

Goldman Sachs: P/E: 9.67 2019E: 9 P/B: 1.2 - Overrasket over at GS er så billig, om P/B kommer under 1x så begynner det å nærme seg en no-brainer.

  • JP Morgan:
    P/E: 14 2019E: 11.7
    P/B: 1.7

  • Citigroup:
    P/E: 11.5 2019E: 9.43
    P/B: 0.98

  • Bank of America:
    P/E: 14.7 2019E: 10.8
    P/B: 1.3

  • Wells Fargo:
    P/E: 14.8 2019E: 11.2
    P/B: 1.6

1 Like

Flere som mener GS er billig, godt å få bekreftet at vi er inne på det samme som andre verdi-orienterte investorer.

2 Likes

Hydro begynner å nærme seg nå.

1 Like

Kom over et intervju med Li Lu og Munger i anledning Munger’s 95 års dag. Det blir bare ikke mye bedre.

Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=a-O6DOHeyhs
Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=UfW5IfwaIdE
Part 3: https://www.youtube.com/watch?v=ogxowuk_ldA

4 Likes