Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Her er historisk utbytte (hentet fra borsdata.se)

image

2 Likes

Aksjefokus,

etter hva jeg kan se er du en skikkelig value-investor med veldig mange fornuftige betraktninger.

Hva tror du om NHY?

P/E: ca. 11
P/B: 1,1

Fin vekst i EPS siste 3-4 år.

Har gitt kontinuerlig utbytte siden så langt jeg gadd å sjekke tilbake (1996), med unntak av 2008.

Blir en smell av Brasil-saken, men er vel kun snakk om tid før de 3 anleggene som nå går for halv maskin er oppe og går igjen? Tenker at dette kan være et godt tidspunkt å investere på, hvis man har litt horisont på dette, noe jeg prøver å ha, selv om jeg hele tiden fristes av vekstaksjer :slight_smile: Blant annet…

Har ikke oversikt over sanksjoner og fremtidig råvarepriser. Det må sjekkes ut.

NHY er et av de mest veldrevne selskapene på OSE. De har problemer i Brasil, som de må få orden på. Selskapet er billig, kommer P/E ned på “single digits” så må det nesten bare kjøpes.

Fin tråd dette her!
Tenker det er meget lurt å lage seg en liste med solide selskaper som vil fortsette tjene penger og levere resultater selv etter finanskrisen dreper “hypen”. Så kan jeg vente med å finne ut hvem blir neste Facebook osv…

En ting jeg tenkte spesielt over er det med Veidekke, Nrc o.l! Regner med vedlikehold, veibygging og annen offentlig forbruk /investering vil ta helt av. Vi haf allerede store planer på gang så det blir sannsynligvis pushet på mer. Hvordan ellers Norge kommer til p stimulere er jeg usikker på, vil de begynne med kvantitative lettelser?

Utenom er jeg også giret på å investere i solide selskaper som produserer og eksporter skikkelig produkt og har en god posisjon i markedet.
Men selv forbruker drevne aksjer kan bli billige under panikk. Og selskap som Orkla, og kanskje ogaå Europris vil jo overleve.

Bmw har gått igjen en del ganger, BMW er utrolig dyktige og skal utrolig mye til for at det virkelig går gale. Har ikke satt meg inn i aksjen, men alle skandalene i bilbransjen har vel satt sine spor. Merkelig ettersom jeg trodde BMW var blant de eneste som ikke har blitt tatt.
Uansett regner jeg med de omstiller seg og vil tjene bra i fremtiden. Merkevaren og bilene er jo solide.

Har ikke brukt tid på å lære meg å analysere PE PB og andre fundamentale tall. Har såvidt begynt på en liste med interessante selskap.
Men utvelgelse metoden er mer basert på hva jeg tror vil bestå. Så kjøpe etter har krakket :joy: da vil det meste som er bra være “verdi” kjøp.

Kanskje jeg kan bidra mer en annen gang når jeg setter meg ned og undersøker. Nå las jeg bare kjapt gjennom tråden.

1 Like

Her er noen tilfredstillende kandidater når det gjelder pris. Du kan se P/B og P/E på www.4-traders.com, men husk alltid å dobbelt sjekk før evt. kjøp.

MING
SR-Bank
BMW
Olav Thon
Europris
MU (Micron Technology, Inc.)

FB er billig på multipler gitt estimert vekst, men vi får se. Det er et spennende selskap, men noen verdiaksje er det ikke. :slight_smile:

1 Like

Takk for listen!

Jeg vil nok vente på “neste” Facebook. De vil nok overleve noen år til, men så begynner nedgangen.
Det har forfallt for oss brukere i flere år nå. Unge merker dette tidlig og har sluttet bry seg om Facebook. Så jeg tror det kan bli nye utfordrere etterhvert selv om FB har en så sinnsyk sterk posisjon nå det er nesten ikke til å tro.
Uansett så må produktet til oss forbrukere være bra, lite vits med annonser om vi ikke gidder se på feeden vår lenger. Samt ikke legger igjen data siden vi bruker det minimalt.

Skal forsøke få med meg slike super aksjer senere, men først satser jeg på shorte finanskrise etterfulgt av billig inngang og rask tilbakegang etterpå. Med trygge aksjer og indekser hovedsakelig. Vurderer noe fond også.
Dersom Nordnet fortsatt tilbyr Superfondet og superlånet kan det være en mulighet også.
Men nå er jeg en sånn som tror vi står fremfor 50+% aksjefall samt fall i eiendomspriser. Derfor har jeg en slik strategi. Blir raskt mange aksjer som går ned unødvendig mye når panikken brer seg ut, men ikke alle vil bli like påvirket etter kræsjet er over. Tror en god del selskaper vil bukke under denne gangen. Myndighetene har ikke råd til å redde alle bankene og andre selskaper i nød. Dersom de likevel gjør det blir det vertfall lønnsomt å shorte valutaene deres eller tjene på valutafall åå andre måter.
Derfor er mitt syn at dollaren om noen år frem i tid vil være fryktelig svak som følge av pengetrykking og latterlig ubetjenelig gjeld.

Uansett så vil aksjene bredt over falle noe fryktelig for å så hente seg inn, ved å velge solide aksjer som i denne tråden her vil det nok lønne seg kontra aksjer som kanskje hele luften går ut av.

Edit:
Jeg vet jeg snakker om noe som egentlig forekommer svært skjeldent og derfor ikke er noe man baserer seg på.
Men jeg avventer altså kjøp av alle aksjer til neste krise, hadde jeg vært med lenge hadde jeg kanskje avventet å selge litt. Men ikke så lenge.
Uansett det jeg nå så var at MING aksjen raste fra rundt 56 kr helt til 17,9 kr…
Det viser at selv solide aksjer blir totalt most under kræsj.
Men du har altså stor tro på banken?
Litt usikker selv om jeg tørr investere i finans, men det ordner seg nok etterhvert her hjemme også. Selv om eiendomsprisene faller mye vil bankene sannsynligvis tjene mye på økte renter av kunder som er låst fast…
Er vel noe sånn som 300 000 som har kjøpt bolig de nærmeste årene og en betydelig andel startet med kun 15%egenkapital og noen mes fritak også. Så mange risikerer få skikkelig problemer.
Regner med sentralbank renten går ned igjen når kræsjey kommer i gang. Men det hjelper ikke boligeiere uten EK. De blir ranet.

2 Likes

Jeg sjekket ut NRC for en tid tilbake, da den lå og vaket på 55. Jeg er veldig konservativ, så synes ikke tallen var gode nok til å sette penger på dem. Gitt at det helt sikkert blir forsinkelser i jernbaneutbyggingen tror jeg omsetningen blir dratt ut i tid og ikke fører til den veksten jeg mener P/E kan rettferdiggjøre. Dette er dog ganske grove antagelser. Kikket bare litt på ordrebok og ordrer for et par kvartaler, og gjorde meg noen tanker.

Det som ble dråpen for meg var at regnskapene KONSEKVENT blir kraftig nedjustert i ettertid, hvis ikke har blingset totalt. Ta en gjerne en titt i regnskapene og sjekk dette selv. F.eks. de Q2-tallene for 2017 som det blir sammenlignet med i Q2-rapporten nå snart (de har vel ikke kommet enda) er mye lavere enn det de faktisk rapporterte for Q2-17 for 1 år siden…

Mulig det er noe jeg har misforstått, men har aldri vært borti lignende før. Da gikk jeg raskt videre til neste selskap :slight_smile:

Enig med Veidekke. Har falt fint nå. Gikk glipp av den da den steg ifm oljenedturen i 2014. Har den på radaren, men har ikke gjort noe mer research på den.

Både Europris og XXL ser billige ut nå, men jeg synes ikke de er billig nok. Så er det jo også alltid en grunn til at aksjepriser faller…

2 Likes

Fant ikke noe på forskjell på Q1 17 fra newsweb og Q1 17 NRC sin hjemmeside ? Vet det ble gjort noen endringer i 2016 regnskapet pga feil etter sammenslåing av Blom ASA og NRC
Rail Holding AS .

NRC er et langsiktig vekstcase, så vi kom vel fram til tidligere i tråden at det ble feil for verdi investorer å se på den :slight_smile: Da I vekstcaser kan du jo ikke bruke P/E i like stor grad ?
De har en kraftig vollgrav og mindre gjeld enn de andre entrepenørene, derav kan de vokse mer enn Vei/AF.

Du er inne på noe @RedEnergy
Mener jeg nevnte dette i NRC tråden, kunden er den norske og svenske stat. som vil stimulere til økt bygging/ vedlikehold i dårligere tider for å sysselsette folk. Bra nedside beskyttelse tror jeg :thinking:

image

2 Likes

Virker som om q1 var svakt på grunn av vanskelige forhold i vinter, men fin ordrebok. Blir spennende å følge

Janno,

kan godt hende dette har noe med sammenslåingen å gjøre. Det kan også hende at sluttoppgjør gjør at tallene må justeres i ettertid. Det er jo slik i denne bransjen man har en tendens til å gjøre jobben først, så krangler man om pengene etterpå.

Jeg sammenlignet Q4-tall ser jeg, i mine arkiver. I og med at det så ut til å være en trend, og ikke et unntak ble jeg som sagt litt skeptisk.

EBITDA for 2016 er f.eks blitt nedjustert 15 % (fra 56.4 til 47.4). Det synes jeg er mye. På den annen siden ble den faktisk litt oppjustert for 2015 (fra 37 til 39.5), så ikke utelukkende negativt. Omsetning blir dog rapportert for høyt konsekvent, ser det ut til. Kanskje ikke alarmerende mye, men jeg likte ikke det jeg fant. Som du sier er vel dette en vekst-case, og ikke en value-case. Helt enig med deg i det. Da er jo vekst i omsetning viktigst kanskje.

Q4-2017:
• Revenues of NOK 673.8 million in 2017 vs NOK 551.7 million in 2016
• EBITDA of NOK 69.7 million in 2017 vs NOK 47.4 million in 2016

Q4-2016:
 Revenues of NOK 564.7 million in Q4 2016 vs NOK 439.8 million in Q4 2015
 EBITDA of NOK 56.4 million in Q4 2016 vs NOK 39.5 million in Q4 2015

Q4-2015:
 Revenue NOK 473 million (NOK 350 million)
 Adjusted EBITDA NOK 37 million (NOK 38 million)

Janno,

var forresten akkurat samme kvartal jeg kikket mest på. De siste kvartalene har det dog ikke kommet inn så veldig mange ordre, synes jeg. Vet du hvilket kvartal det historisk sett blir tildelt flest kontrakter?

Hvilke vollgraver mener du de har? Det er interessant. At de har lite gjeld er og en stor pluss i min bok.

Kan d være pga denne https://newsweb.oslobors.no/message/428997

Based on the assessments by Finanstilsynet, NRC GROUP ASA made
made certain corrections to the purchase price allocations
for the acquisitions of NRC Rail Holding AS,Svensk Järnvägsteknik
Järnvägsteknik AB and Segermo Entreprenad AB. The value allocated
allocated to intangible assets was in total increased by 40
%, while certain useful life estimates were revised down.
The company corrected the errors in the 2016 annual report, including
including presentation of adjusted comparatives. The profit
and loss effects were largest for 2016, as increases in depreciations
depreciations reduced the EBIT for the year with approx. 10
% compared to the preliminary YTD figures reported in the Q4 201
2016 interim report.

Aksjefokus, Red Energy,

er veldig med på å sette opp en liste over selskaper vi tror er interessante. Tar ikke lang tid å sjekke ut P/E & P/B for hvert av dem.

Jeg har lært at hvis finner man et selskap med høyere vekst i EPS/år enn P/E, har man en god god investering. Det sier seg forsåvidt selv.

Altså, f.eks. EPS: 15%, P/E : 10. Good. EPS: 10%, P/E: 15, not so good

Og da helst over noen år. Det har dog vist seg vanskelig å finne, noe som ikke er overraskende.

Selv er jeg spent på Q2-tall fra SBO. Nyboligsalget har vært nedom en liten dipp, men ser ut til å være i bedring. Jeg har aksjer i SBO og har hatt det en stund.

1 Like

Det NRC gjorde i 2016/17 var jo å posisjonere seg for Nasjonal transportplan i from av oppkjøp. Det skal brukes rundt 40-45 milliarder årlig på jernbane fra 2018-2029 bare i Norge, naboene har vel en tilsvarende mindre plan.

Vet ikke når de får mest kontrakter, men det jeg vet er at majoriteten av kontraktrushet starter først i år og going forward.
vollgraven er at det maskinene som legger og brygger sporene, koster mye for noen som vil ta opp konkurransen. Å fylle opp dagene blir ikke noe problem! Mens alle kan starte forbruksbank/betting side :stuck_out_tongue:

Ja det er helt riktig. Det kan du kalle Price/Earnings Growth, dette var mye brukt av Peter Lynch.

Jeg har skrevet om dette på aksjefokus her: https://aksjefokus.no/price-earnings/

1 Like

Jeg klarer ikke se det med ett ut i fra den artikkelen. Avskrivning skal jo ikke påvirke EBITDA, så det forklarer ikke avviket i den. Virker og som de har havnet på radaren til Finanstilsynet grunnet noe kreativ bokføring. Det liker jeg ikke sånn umiddelbart, men jeg er som sagt ganske konservativ.

Godt poeng med maskiner. Økonomi er en god vollgrav. Inngangsbarrieren er nok relativt høy. Mulig dagens P/E kan forsvares ut i fra fremtidige vekstutsikter. Jeg er ikke fremmed for å investere i dette, men vet for lite om investeringshorisonten til den norske og svenske stat, utover NTP. Har du noe mer data?

Ja, veldig fin side du har laget! Den likte jeg. Mye av den samme litteraturen som jeg baserer meg på. Du ligger dog et godt hakk over meg i kunnskapsnivå, ser jeg :slight_smile:

Jeg antar du forvalter såpass mye penger at du abonnerer på del informasjon. Stemmer det? Jeg er bare en småsparer og betaler ikke for noe informasjon, da jeg er gjerrig og holder kostnadene til et minimum.

1 Like

Jeg forvalter ikke altfor mye midler foreløpig, det kommer nok etterhvert.

Når det gjelder info så får man veldig mye gratis gjennom kvartalsrapporter/årsrapporter og eksempelvis gjennom Newsweb Oslo Børs.

Jeg har også laget en liste med nyttige lenker på nettsiden. Denne vil bli oppdatert så fort jeg kommer over gode lenker. Tar gjerne i mot tips om noen skulle være i besittelse av noen gode kilder til info.

1 Like

Ja, selskapsdata er greit, men de er jo ikke alltid like objektive. Er nok mest informasjon relatert til shipping jeg mener. Rater osv. Hvilken megler handler du gjennom? Har du tilgang på noen meglerrapporter? De er heller ikke objektive, men er jo en kilde til informasjon.

Ja, har sjekket siden over linker. Fin oversikt. Skal sjekke ut linkene nærmere. Har vært på jakt etter en god stock screener lenge. Altså, da en som er gratis som sagt.

Jeg antar du er kjent med Reuters sin stock screener?

http://www.screener.reuters.wallst.com/Stock/US/Index?quickscreen=gaarp

Ble tipset om denne for en god stund siden mtp verdsettelsesmodeller. Regner med du har hørt om ham? Har ikke brukt siden hans mye selv, da jeg ble litt overveldet over alle regnearkene. Kan fort bli mye. Jeg er glad i ha tall på ting, men det er noe med å holde det på et edruelig nivå.

“It is better to be roughly right than precisely wrong” :slight_smile:

http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/

1 Like

Kul screener. Har ikke sett noe sånt før.
Kommer sikkert til å bruke den etterhvert når jeg skal lete etter potensielle aksjer å kjøpe.
Men hva P/E o. L tall sier akkurat nå før kræsjet er ikke så interessant.
Men man har jo enkelt muligheten til å finne gode aksjer som blir underpriset der.