Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Value Investor Insight Januar 2019

4 Likes

killed with kindness - ikke dum den typen :thinking:

1 Like

Itera
Synes denne aksjen er spennende, men finner den lite omtalt av andre.
Lurer derfor om der er noen her som har sett på den?
Den omsettes nå til 8 kr, var oppe i 13 før den falt, alt på lave volum, gir utbytte på 0,25. Liker aksjen grunnet at selskapet gjør det godt og har høy andel av innsidere. I tillegg har de stabil kundemasse. Dette er ingen daytraderaksje, slik jeg ser det, men kan være ett alternativ for de tålmodige.:grinning:
https://newsweb.oslobors.no/message/469692

1 Like

https://soundcloud.com/dnpodcasten/dette-kan-du-laere-av-warren-buffett

1 Like

Her er noen kandidater. Jeg må også være tydelig på at dette overhodet ikke er noen anbefalinger. Det har vært tidligere innlegg der enkelte på forumet tror at jeg anbefaler å kjøpe alle aksjer jeg omtaler som “billige”. Det er ikke tilfellet…Det er kun billige aksjer på som kan være endel av ett research-univers, hvor du selv får gjøre leksene dine. Jeg kjøper veldig sjeldent aksjer basert på kun det kvantitative, det er kun en del av det totale bildet.

Hunter Group:
P/NAV: 0,7x
P/E: 3-4 i 2020 gitt $30-40.000 per dag.

(Redere blir kompensert for drivstoff i world scale rater, og i og med at Hunter sin skip estimert vil brenne 40k ton med HSFO per dag så vil de også bli overkompensert for drivstoff, mens eldre kinesere vil få for lite kompensasjon i forhold til forbruk).

Fiat Chrysler:
P/E Trailing 1 yr: 5,5
P/E 2021: 2
P/B: 0.72

Wilh. Wilhelmsen HOLDING (WWI)
P/Bok: 0.4

Bonheur:
P/B 0.55-0.6 - Men det er også slik at de bokførte vindmølleparkene kan ha høyere reell verdi. Det ble solgt en park i 2018 til 2.5x-3x bokført verdi.

Også en godbit fra Monish Pabrai, en av de som har betalt i dyredommer for lunsj med Buffett som senere ble en god venn av både Buffett og Mungers.

4 Likes

Anbefaler verdiorientere medinvestorer og ta en titt på OLT.
Økt utbytte og tilbakekjøp av aksjer er nytt av året. Tydelig dreining mot en mer aksjonervennlig struktur.
Substansverdi på nærmere 300kr pr aksje og P/B 0.6.
Kjøpte litt forrige uke, og ser nå jeg skulle ha dratt på enda mer.

4 Likes

Veldig godt bidrag, og er helt enig. Det er begrenset hvor galt dette kan gå med den type prising.

2 Likes

Vet ikke om jeg er helt enig. Ser at den har gått bra i det siste, men det er vel mer gjenvinning av det tapte siste året. Liten utvikling i positiv retning siden 2015, selv om de dobler utbytte er det mindre enn 3%. Kommer litt an på strategien din, men kanskje bedre enn “høyrentekonto”? For all del, jeg kan ta feil, det vil tiden vise.

Det er et matematisk faktum at du kjøper 1,- for 0.60,-

Alle kan se utviklingen i aksjekurs. Om du hadde tatt en titt i årsrapporten ville du sett at det har oppstått enn større divergens enn tidligere mellom substansverdi og aksjekurs (prisen på selskapet). Hvorfor har dette oppstått? Mest sannsynlig på grunn av den antatte døden innenfor detaljhandelen. Anbefaler å lese årsrapportene for mer utfyllende informasjon.

Sannsynligvis vil OLT gjøre det bedre enn høyrentekonto de neste ti årene. Men det er kanskje ikke så relevant for mange her, som synes det er lenge å holde en aksje i 30 dager.

Om du er opptatt av aksjekursen på 3-6 måneder er ikke denne tråden noe for deg. :wink:

1 Like

Jeg ga uttrykk for min mening om aksjen og respekterer fullt ut at andre har ett annet syn. Ingen har fasit på hva som kommer til å skje, foreslår derfor at vi kommer tilbake til saken om 1 år eller 2. Siste setningen din avstår jeg fra å kommentere.

3 Likes

Du kan få en god ide om fremtiden om du har en god samfunnsforståelse og evne til å gjøre research. Søken etter konklusjon er også noe som vil hemme de fleste, markedet er dynamisk og ting forandrer seg hele tiden.

@Stianbu kommer med ett forslag til en case som man selv kan lese seg opp på. Det er få aksjer på OSE som er billigere enn OLT på underliggende eiendeler. Det er en oppside bare på verdsettelse av selskapet på 30-40%. Når markedet tar innover seg at OLT ikke går under så vil verdsettelsen se helt annerledes ut, men det er så tåpelig at folk skal blande inn tidsserier på 1-2 år. Det er altfor mange utenforliggende faktorer vil påvirke enkelt aksjer på så kort tid. Som makro, sentiment på børsene o.l.

Om du tar en 10 års periode så tror jeg OLT vil være ett fint sted å være sammenliknet risikofri rente.

2 Likes

Kanskje en god grunn til at disse er verdsatt lavt, som mange andre bilselskaper nå om dagen.

Det er helt klart en god grunn til at selskapet er billig, men med P/E 2 for 2021 så er det mye mer oppside enn nedside. Skal heller ikke se bortfra spin-offs.

Bilbransjen er helt ekstremt syklisk, men Fiat er en aksje hvor flere av de beste verdi investorene er på plass. Som Monish Pabrai og Guy Spier.

Wilh. Wilhelmsen er en jeg smått har begynt å se på. Bokført EK mot MCAP ser bra ut. Jeg er noe skuffet over regnskapsmessig resultat de siste årene. Nå ser jeg at verdsettelse av finansielle instrumenter, nedskrivning av Hyundai Glovis og Survitec er det som trekker ned regnskapsmessigresultat i 2018. Og i 2017 er det en annen nedskrivning som følge av fusjonen med Wall Roll AB som gir negativt resultat. Registrerer via kontantstrømoppstillingen deres at de brent en del cash fra 2016 t.o.m 2018. Men de har økt utbytte i perioden, på tross av svekkelse i EK og kontantbeholdning.

Har enda ikke satt meg nok godt inn i de strategiske valgene de har gjort de to siste årene, og hvorvidt alt er “according to plan”, men kan være at denne er verdt å følge med på hvis en tror en nærmer seg en bunn.

3 Likes

Denne er på “my hit-list”. Mulig jeg allerede ved neste korreksjon hugger til.

Morsomt du nevner det. Tok en posisjon i WWIB forrige uke, nesten utelukkende basert på P/B.
Verdier i WWI for rundt 330 kr, og med tiden tror jeg denne rabatten vil minke.
Skal dog innrømme jeg synes selskapet er komplekst, og vanskelig å forstå fullt ut.
Jeg følger Robert Næss tett, og lener meg på hans analyse i dette caset.
Nordea Verdi har en stor posisjon i WWIB.

https://www.shareville.no/profiles/sjonkel-skrue/portfolios/293978

2 Likes

Mye bra i porteføljen din, blir spennende å følge den i årene som kommer. :slight_smile:

1 Like

Takk for det @aksjefokus.
Du har uten tvil inspirert meg med dine kunnskapsbaserte tolkninger og grundige analyser.
Meget direkte ifht valget av Hunter Group :cowboy_hat_face:
Som definitivt er den mest spennende aksjen i porteføljen p.t.

1 Like

Det er hyggelig å høre.

Jeg er også spent på hvordan dette markedet utvikler seg. Har vektet meg opp i Hunter på 3.30 siste måned. NAV er P.T. 4.6 så tror det skal være god verdi. Jeg tror vi vil begynne å se prisingen endre seg mot sommeren i og med at aksjemarkedet ligger 6 måneder i forkant. Den kan eventuelt også bevege seg noe i nærmeste fremtid når finansieringen er spikret.

https://macro-ops.com/investing-in-shipping-stocks-lessons-from-walter-schloss/

2 Likes