Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

VM i fotball 26

Det dreier seg om et imponerende engasjement fra alle verdens hjørner. Han har pådratt seg vreden fra internasjonale fans. Av 130 000 kommentarer er det kun de norske som støttende. Hjemmefansen er opptatt med vaier og VAR.

Tillykke med indsatsen Norge det var flot fodbold og det var ikke det bedste hold som vandt i går/nat.
Jeg var underholdt og dejligt fodbold der blev leveret og som de danske kommentatorer sagde før forlængede spilletid så var Norge bedst og de regnede faktisk med Norge ville vinde i forlængede spilletid…
Det gik desværre anderledes men det kan ikke ændre på at Norge spillede bedst :heart:

10 Likes

Garantert mange fra bjerget også, ikke noe å stille spørsmål rundt engang.

Men, jeg er enig i at utenlandske skriver helt insane, bare å ta en titt innom X så er det ganske horribelt.

Hvorfor sladder de bildene og navn. Skulle likt å sett hvem som poster det der. Sliter med å tro det er norske fotball seere.

Sjekka det like godt selv. Det er stort sett afrikanske kontoer utenlandske kontoer på jakt etter klikk.

6 Likes

Noe vil det være, men ser heldigvis ikke mye. Eks kommentarene på bildet der er oversatte. Av en eller annen grunn har han blitt syndebukken internasjonalt og VAR får lite kritikk i forhold til her.

Det må vel nesten være gamblere som har tapt penger som skriver sånt?

Selvfølgelig 100 % forkastelig uansett, men jeg tror dette fort vekk er en av bettingens mindre gode sider.

7 Likes

Ikke utenkelig at det kan ha en viss sammenheng.

1 Like

Algoritmene har, i alle fall hos meg, vært helt gale etter Haaland. Han er snill, klemmer alle, verdens beste, har god karakter, er ydmyk osv osv. Og alt dette stemmer jo:-) Digger Haaland. Han har skapt mye ekte og fint engasjement. Slagsiden er at det skapes et potensiale for nettroll og boter hvis noe «negativt» skulle skje med den nye heltefiguren. Nå ble det Sørloth som havnet i skuddlinjen. Jeg vet ikke, men jeg tipper at mange av disse kommentaren er boter som plukker opp en mulighet og spyr ut elendighet.

Ellers; for noen øyeblikk landslaget har gitt meg ila dette mesterskapet! Kommer til å ta lang tid for meg å komme helt over at sjansen for en VM-finale ble regelrett stjålet fra oss. VAR ut er min konklusjon etter VM, jeg har ikke vært så kritisk til det før men dette var helt krise

6 Likes

For en opplevelse det har vært å følge Norge … for en reise. Har ikke hatt nervene i sånt helspenn på lenge :smiley: Vi ble snytt for seieren, FIFA ville det annerledes. Tar noen dager å ro-e seg ned merker jeg…

Nå er det bare å glede seg til EM :slight_smile:

12 Likes

VAR kommer ikke til å forsvinne dessverre. Selv ikke her hjemme er det noe sjans virker det som

Personligt glæder jeg mig til den næste kamp Norge spiller for det er nemlig mod Danmark. :denmark:
Det bliver interessant og se styrke forholdet.

7 Likes

«Foran trekningen i desember gjorde FIFA en endring. For første gang i VM-historien ble det lagd et system som gjorde at de fire øverst rankede nasjonene ikke kunne møtes før i semifinalen.

FIFA ønsket ikke å risikere at de store skulle slå hverandre ut tidlig. De skulle få en best mulig vei frem mot semifinalen.»

«Nå har vi fått resultatet. De fire øverste er igjen i semifinalen. Det har aldri skjedd før, siden rankingsystemet ble innført i 1993.»

7 Likes

Det er jo også snodig at ikke Pickford fikk rødt kort for å holde hånda for munnen når han snakket til Ødegaard i 117min mens to andre spillere på mindre lag har fått det i mesterskapet. Hadde ikke påvirket kampen i dag, men burde jo måtte stått over hvis det skal være likhet for reglene.

4 Likes

Blir gæren av cablegate.

• At Nyland kunne funnet på påstanden ut av løse lufta er en koko påstand i seg selv. Tror Nyland er en av få spillere som følger ballbanen hele veien, det er ikke rart at han var en av få som ser det.
  • Kameraet er bak Nyland, dvs. at kabelen krysser ca. over hodet til Nyland og opp til hjørnet av stadion. Vinkelen på kabelen er da slik at en berøring på oversiden av kabelen som gir ballen rotasjon vil skru ballen ned og til høyre. kabelen går da også gjennom området der treffet skjer.
  • Sensoren i ballen registrerer ikke vinkelakselerasjon (kilde:FIFA), og det er logisk nok mtp. formålet. Krefter som ligner vind blir antagelig filtrert ut.
  • 3D rekonstruksjon viser at den treffer (denne banen kunne de vist fra alle vinkler, det ville vært ekstremt avslørende)
  • «Kameraet rister ikke» - kameraet er gyrostabilisert, det henter seg kjapt inn. Og en berøring som ikke slår ut på ballsensoren kan jo ikke riste nevneverdig på et tungt kamera. Se videoen i saktefilm, det er et par suspekte frames der.

Det sagt - det er ingen måte å få målet annullert på når berøringen er så liten, så det er greit nok. Et helt absurd uhell. Men blir gæren av å få beskjed om å ikke tro det jeg kan se med egne øyne.

Håper England taper stort for Frankrike i finalen :fr:

4 Likes

Ja til å bli sprø av. Det hadde også vært bra om en eller flere av de fire ikke bare stod å så på når Bellingham gikk rett igjennom. Og aller best hadde det vært om ikke Haaland dytta til Anderson. Altså jeg sier ikke at det skulle bli dømt frispark, men det greieste hadde det vært om han droppa å dytte

2 Likes

Det var mange små marginer i den kampen.

Her er en video som viser at å rotere ballen gir null utslag:

https://www.reddit.com/r/worldcup/comments/1un4v3y/how_sensitive_is_the_trionda_technology_inside/

1 Like

https://www.washingtonpost.com/opinions/2026/07/10/garry-kasparov-world-cup-shows-machines-dont-guarantee-fairness

Åpen artikkel i WaPo av selveste Gary Kasparov. Interessante tanker.

Gidder ikke lese hele? Dette er essensen:

“Love it or hate it, technology is agnostic and humans still have a monopoly on evil.”

VAR er dessverre mer et redskap for å utøve en agenda, enn det er det liksom utga seg for å være: Nemlig det motsatte. Ny teknologi = nye muligheter for å manipulere resultatene.

Vi er på tur til et sted hvor man ikke kan være sikker på at et mål er et mål før 2-3 minutter etter at ballen ligger i nettet. Det gir en emmen smak i munnen, spør du meg.

11 Likes

8 Likes

Synes podcasten «Mørch & VM» er veldig interessant. Deler hans sorg over at «Norge ikke rakk å bli gode før fotballen ble ødelagt».

5 Likes

Gratulerer Gianni og fifa med seieren i årets vm - dere har styrt dette mesterskapet på en uvirkelig måte og fintet bort alle forstyrrende elementer som kunne resultert i lavere reklameinntekter

9 Likes